| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kränghämmare fram, whiteline
|
1096 besök totalt |
|
Hej hej Johan heter jag, hänger en del på impreza bbs'en och ska updatera min profil här lite senare med mer info om vem jag är och vad jag kör.(subaru impreza såklart)
Men nu till min fråga. Jag har kört med justerbara krängare från whiteline ett tag och haft den främre inställningen, nu efter ett tag så provade jag att flytta länken till det bakre hålet men märker ingen direkt skillnad dock begränsat med testtillfällen. Kanske att den kränger lite mer än förut, men det är ju ganska subjektivt då jag ju kanske bara tänker på det lite mer nu. Ställde frågan på bbs'en men ingen kunde ge mig ngt svar, visst skulle jag kunna kontakta whiteline direkt men då får jag ju inte passa på att presentera mig här, för jag tror att Ni kommer kunna ge mig svar på tal. Hur som helst krängaren är utformad på ett sätt som får mig att
Vilket skruvhål ska jag välja? (jag vill givetvis ha den hårdaste möjliga inställningen) Hålen sitter ju bredvid varandra till skillnad mot vanliga fall där de sitter längs med stången. på Första bilden är främre krängare på höger sida och framåt är åt vänster http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view Andra bilden är tagen så att framåt är åt höger och bilden är tagen på vänstra sidan (samma lika men ändå..) http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view jag vet att den är skitig undertill men.. funktion före utseende
Mvh _________________ johan råberg |
||
|
Justerar krängaren gör man oftast för att ställa balansen mellan understyrning och överstyrning.
För att få den hårdare skall du ha kortare hävarm, mjukare, längre hävarm. Varför vill du ha den så hård som möjligt? har du problem med överstyrning? |
||
|
Hej fuling och Magnus L, jodå hävarmsbegreppet är jag medveten om. Tack för snabb respons förresten
(eg. Ointressant) Det jag har haft problem med vid tidigare konbanekörningar(korta långsamma sådana dock) är att bilen understyrt ngt extremt och hastigheten har varit för låg för att vänsterbromsa eller knixa ut rumpan. Detta kunde jag säkert blivit kvitt med genom att mjuka upp ännu mer fram.Men då jag strävar efter så hårt som möjligt runtom så ändrade jag bakre krängaren till lite hårdare inställning och blev av med detta men är lite rädd för och kände det till en viss del att jag fick den lite väl överstyrd inte Jättemycket men det där lilla... Tror att detta går att råda bot på om jag hårdar upp där fram åxå för att få lite mer balans.Eller så blir det understyrning igen.. Hur som helst, jag skulle vilja prova de olika lägena som finns för att se hur bilen förändras för att till slut försöka få den som jag vill. Målet är så hårt som möjligt bak och fram m.a.o (Jag vet att man eg. ska justera mot grepp dvs justera främre för att få mer grepp där etc.) Tilläggas bör att jag är i planeringsstadiet av lite olika setups så jag har eg. inte gjort ngra riktiga före och efter tester att gå efter men det kommer(har 15 lägen på öhlinsarna dessutom som jag vill prova på asfalt). Men först bara få svar på vilket ger hårdare krängare(så jag vet vad jag håller på med), främre hålet eller bakre? jag gissar på att bakre ger mjukare krängare? Mvh _________________ johan råberg |
||
c=infästing i karrossen. om nu detta är en krängare sätt uppifrån, så blir krängar hårdre om man flyttar från a till b. Nu ändras inte fjäderkonstent för krängarn linjärt utan i kvadrat på hävarmen. Hävarm=a till c eller Hävarm=b till c _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Skillnaden i hävarmslängd på din KH är så liten; så du måste ha en bil som ligger väldigt nära neutralstyrd för att du skall märka någon skillnad.
OACDN: Vad är karossinfästningsbussningarna gjorda av? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Ice, ja det ser så ut, om än ngn skillnad alls
Fuling, ehm ja, jag förstår(satt faktiskt och läste mig halvblind och snurrig i just den posten innan jag postade).. men tycker att placeringen av hålen på min KH inte riktigt följer den principen eller jag tyckte att kraften borde fördelas på ett annat sätt.
edit. Det jag inte såg då men som jag ser nu efter att ha tittat på det för 100'e gången typ är att man ska såklart skippa att bli förvillad av bockarna och tänka sig som du ritar. Nu ser jag det glasklart, men då såg jag det inte.. Bakre blir alltså mjukare och främre hårdare? vilket innebär att jag borde gå tillbaka till det främre hålet men kanske inte märker så mkt dock.. Duh!
OACDN? vad betyder det? Hur som haver, kaross-bussningarna du frågar om är orginal Edit2 nej, det är whitelines medföljande bussningar, antar att det är polyrethan(stavning?) gummi. Får ta reda på vad det är om det kan inverka märkbart negativt..
Mvh _________________ johan råberg |
||
|
jraberg:
Jag blir alldeles surrig på bakre och främre hål
Nu är det verkar som du fått grepp om hur man får krängra hårdare eller mjukar och ett hum om varför. Är bilkräket understyrt gör bakkrängar hårdare, och/eller fram krängarn mjukare. Nu ser inte jag direkt härarmsländerna men säg att det är 20mm mellan hålen. Det yttre ger en hävarm på 200mm ger det inner 180mm Som jag sa förut så ändra kängarn med kvadraten av hävarmen. Allså 200^2/180^2 --> 1,23 --> att den blir ca 23% hårdre på det inner hålet. Nu är det lurigt pga att den totala krängningsstyvheten är fjäder + krängare. Mao har man mjuk krängare i förhållande till fjäder kommer man inte känna mycket av krängarn. Allså måste man ha kolla på hela chassit pga att det samverkar. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
fuling, bakre och främre hål..*asg*
hrrm jo. själva justeringen hajar jag(har tävlat lite smått med rc-bilar) men jag såg aldrig vilken _position som bulten skulle ha_ för att KH skulle jobba mest(typ ser inte skogen för alla träd).
(Har du kikat på bilderna? lite förbryllande vid första blick tycker jag iaf) Sen att fjädrar och dämpare spelar in gör ju inte saken mindre komplicerad. Men jag tänkte ta en dag och bara labba lite för att se vilka olika setuper som passar mig. Tycker att det är enklare att se på en bil hur den ska skruvas på än att sitta i, kanske för att antal körtillfällen är få och man har lite tid till skruva/känna efter.. Och det alltid är lättare att stå vid sidan av och kommentera
Ice, Ah! Tack för alla svaren, nu vet jag vad jag har att spela med. Mvh _________________ johan råberg |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1096 besök totalt |