| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Startmotor trött vid varm motor (BMW 318is E30)
|
1196 besök totalt |
|
Efter hopmontering av min "nya" motor så har jag fått ett mindre angenämt problem. Bilen startar utan problem så länge den är kall men så snart jag har belastat den lite (dvs när den är varm) så vägrar startmotorn att fungera. Eller i klartext så går den knappt runt alls. Symptomet är som om batteriet vore näst intill slut. Om bilen sedan får stå några timmar och kyla av sig så fungerar allt utmärkt igen.
Vart skall jag börja felsöka
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
|
Går den tungt runt när motorn är varm så har den troligtvis skurit på något lager.
Kan även vara för klen/lång batterikabel eller för klent batteri. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Upps! Inget av de felen vill jag råka ut för......låter både dyrt och tidskrävande. Jag skall dock testa senare idag om det är så att motorn går trögare runt när den är varm. Jag hade hoppats på att det var ngt jordproblem som förstärktes av att det blev varmt runt omkring.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
|
Problemet är löst
Det är klart lämpligt att man sätter dit jordkabeln på generatorn om man vill att den skall fungera som den ska Laddningsrelät hade dessutom gått sönder och byttes snabbt. Nu laddar den som den skall och allt är frid och fröjd igen.
Skönt att det inte var några lagerproblem
![]() |
Skruva banåkabil
|
1196 besök totalt |