| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
AVGASBANDAGE GRENRÖRET GLÖDER!!!!
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (11406 totalt) |
|
Det grova strecket på remskivan är noll, sedan har du ett större antal streck "före" det grova (med gjuten skiva har jag för mig att det är 4 grövre med 4 tunnare emellan). Det första strecket i motorns rotationsriktning är cirka 16 grader föd, det andra grova är 12 grader, det tredje grova är 8 grader och det fjärde grova är 4 grader.
Står man framför motorn har man alltså strecket för 16 grader föd till höger om det tjocka nollstrecket. Har du ställt så att strecket för 12 grader står vid piggen när kammen visar på öd ska det vara korrekt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
tändningen är nu ställd tidigare ca 16 grader,men det glöder ändå.
Alltså måste det vara bandaget. I ett inlägg här på forumet ligger en bild inllagad på ett lindat grenrör,han skriver att hans inte glöder. Detta kan han inte se för det är så högt upp lindat vid 2:1 övergången,där är jag kan se in att det glöder på min. _________________ jonas andersson |
||||
om det inte är lindats ordentligt dvs, med glipor i lindningen, så blir det en jäkla koncentration av värme på den exponerade delen av grenröret. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Blir det verkligen det? Sitter och filosoferar på det själv. nog för att värmen vill utjämas med temperaturen runt om, men "undviker" värmen lindningen för det? Tittar vi med värmekamera utifrån så kommer klart röret vara varmast där vi saknar lindning. Men ponera att vi tittar inifrån, skulle vi även då ha "hotspot" där det saknas lindning, skulle det inte logiskt vara tvärtom snarare att där vi saknar bandage kan värme förvinna och röret håller sig kallare, men där vi har lindning så isoleras värmen till röret och röret är alltså varmare där lindning finns? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
UTRETT IDAG :::::::::::::::::::-D
Det var bandaget,nu glöder det inte. Men det kostade mig en 600kr och en MASSA timmar att linda på det.. KOLLA alla ni som har lindat så kommer det garanterat att glöda,måste så klart vara mörkt omkring för att man ska kunna se,samt att man kan kikar där rören går ihop,om man inte har lindat som ovanstående killa hade gjort,då kan man inte se nånting. _________________ jonas andersson |
||||
|
lite mörkt
Jag trodde vi snackade dagsljus. Faan krävs ju ingenting för att det ska mysa lite rött i mörker. Det gör tom mina bromsskivor på vinterbilen.
jag trodde vi snackade den här intensiteten.
Skönt att du fått klarhet i det iaf! Alltid störigt att va osäker på om motorn går som den ska. Lycka till med den fortsatta säsongen! _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
borde inte _maniac_ har mer glöd i sin bild
blir det inte vitt runt 3000 grader? färgen som Dany har på sin bild borde ju innebära en lägre temperatur...
men oavsett så är det varmt i båda fallen
_________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
|
PÅ "min" bild så var det mer så att Digitalkameran inte tyckte om IR strålnignen, därför det blev lila. haha
I verkligheten såg det ut ungefär som på den andra bilden. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
AVGASBANDAGE GRENRÖRET GLÖDER!!!!
|
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (11406 totalt) |