Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Corolla Kihltech-LGSpeed KE20 -77 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10486 totalt) |
Jag fick nys om en väldigt fräsch Corolla -77 som jag länge hade suktat efter. Ringde upp LG (LG Svensson) och informerade om det nästintill oemotståndliga erbjudandet att få köpa rariteten till det ringa priset av 700:- Karl-Gustav.
Efter lite krångel stod den äntligen utanför LG's verkstad Vi började riva den med plan på att hänga upp en Volvo bakaxel i bladfjädrarna och en Sellholm krängare tillsammans med en Volvo 16v turbo spis för att ha lite kul. BEHÖVER JAG SÄGA ATT DET SPÅRADE UR? Vi riggade upp 17" Challenge fälgar och insåg att den blev lite pro-touring japs bil... Fett stuk Vi insåg att framvagnen var för klen, så vi byggde en egen med fjäderben från Sellholm/Golf II Chassiet verkade tillverkat i tuggummi och behövde styvas upp en hel del. Vi lånade en bockmaskin och köpte en hel del rör. Mer än 25m rör sitter idag i bilen och buren är inte klar än. Bakaxeln behövde något rejält att hänga i, bladfjädrar duger inte när man helt plötsligt byggt en ganska häftig framvagn... Vi rationaliserade bort golvet som ändå mest satt ivägen för hjulen. Först var planen att korta en Volvo bakaxel, men då det är ganska smidigt att kunna hämta en drivaxel i grannens lada om en går sönder så breddade vi bilen lite diskret. Det behövdes endast 60mm breddning totalt! Lite torrkörning och utprovning av rattens placering. Obeservera loggan på Sparco stolen. Interiört ser det ut på det här viset än så länge. Tilton pedalställ och egentillverkad "billet" gaspedal. Då bromsningstider fanns lediga fick LG eld i baken och stekte ihop ett grenrör för turbon, en Precision sc61. Alternativt kommer motorn även att mappas med en Greddy T88h turbo i mån om tid och ork. och sedan fixade han även en placering för wastegaten, en 60mm rackare. Vi provar med en chargecooler ist för att kapa sönder den fina fronten på bilen. Provmonterat Denna motorn sitter på plats med ett rejält motorfäste Ett skapligt överdim spjällhus inhandlades Famous _________________ Johan Kihl |
||
|
||
Jevvlar vad cool sak att utgå ifrån!
Synd bara att man inte sitter med en skärm som har sidoupplösning på +2500 pixlar så man kunde se bilderna hela. Helt rätt ortsskylt! _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Jo, vi tyckte att det såg rätt ut. På många sätt ser ju de här gamla japs bilarna ut som nerskalade amerikanare Vi hoppas på att tömma turbon på bromsningen iaf. Motorn är ganska modifierad. En liten spec kanske vore på sin plats: B234 block med orginalvev, bortplockade balansaxlar och nya aluremhjul JE kolvar med Total seal ringar, övre ring gapeless. SPM stakar Toppen är en kraftigt modifierad 16v med påläggssvetsade/frästa/portade kanaler á la LGSpeed.se Kamaxlar med ca 280 grader duration och 10mm lyft. Ombyggda tryckare för mekanisk justering. Grenrör LGSpeed som toppas av en Precision SC61 och en 60mm wastegate Insug/Chargecooler LGSpeed, 1000cc spridare Aeromotive BTR och AN-8 matning/retur hela vägen. Allt detta styrs av Nira i3+ mappat av LGSpeed _________________ Johan Kihl |
||
Wow! Trodde inte det fanns så rostfria Toyotor, suveränt objekt! 70-talsmodellerna från japan är ju riktigt hala och häftiga, precis som jänkare i miniatyr ja... När får man möjlighet att bevittna denna på banorna tro?
Även jag önskar mig förövrigt mindre bilder i tråden, och med mindre menar jag inte färre. _________________ Peter Karlsson |
||
objektet var bra, men inte felfritt... en del rost kom fram bla när vi skulle bredda bakskärmarna. Vi hoppas på att den ska vara i körbart skick runt midsommar. En mil till Gälleråsen hemifrån bådar för många roliga timmar där Ang bilderna så kommer vi i fortsättningen att skala ner dem när kvaliteten inte är prioriterad... _________________ Johan Kihl |
||
Nu går den!!
Idag blev alla delarna till motorn klara och den är uppstartad inför bromsning. På lördag är det dags. Vi kommer att bromsa motorn med två turbos. En precision sc6152 och en Greddy T88h. Återkommer med resultat. _________________ Johan Kihl |
||
Fy fasen så häftig den här bilen blir! Jag är själv inne på samma bana med min nyinförskaffade Mazda Rx4, fast det är bara planer än så länge. Ska bli intressant att se fler bilder och uppdateringar av den här tråden.
Mvh Jonathan |
||
Vi ska försöka hålla er med uppdateringar både i text och bilder:)
En lamelldiff till bakaxeln skakade LG fram ur sina gömmor idag. Hur många har en diff liggande i garaget utan att knappt veta om det? LG Svensson är en av dem iaf:) _________________ Johan Kihl |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Corolla Kihltech-LGSpeed KE20 -77 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10486 totalt) |