Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta B GSi -87 2.6i (SÅLD) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (32540 totalt) |
Efter som jag skrotat mitt gamla project (Ascona B -81 Drift edition) så måste man ju ha något annat att skruva med,så denna Manta B inhandlades sommaren 2005 som reservdelsbil men som nu blir den "nya" busbilen istället.(Måste ju ha något att nöta med i konbana)
Följande kommer att göras/monteras. Motor blir en c26ne från en omega A -92 Det är en 2.6liters 6:a med dualram insug på 110kw(150hk) och 220nm i vrid. Växellådan blir från samma bil,en Getrag R25-28 5-växlad. Dämpare/fjädrar tar jag från gamla bilen,Bilstein Racing Fram/Bak och H&R:s 55mm sänksats. Powerflexbussningar i bakvagnen från gamla bilen. Bromsar:Fram blir det 246mm Ventilerade (Från Rekord 2.2) och 230mm trummor bak (original Manta) Senare så blir det 296mm ventilerade. Inredning blir kvar med stereo och extra mätare. En bild på väg hem från säljaren Så här såg den ut 2006-03-16 Dead line är satt till 7:de Juni -06 då det var den enda regbesiktnings tid som fanns här omkring. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Ballt!
Se nu till att flytta motorn riktigt långt bak, inget 10cm fjäs, minst 30 cm =) MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
härligt !!
se till att dte inte tar för lång tid med 296 mm bromsarna, inte ens de ventilerade anser jag vara någon direkt höjdare...... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
Tack. Jodå motorn ska så långt bak det bara går,värmepaket m.m är historia så lite mer plats finns det,blir till att modifiera golvet oxå. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Blir nog efter reggningen,blir knappt om tid iaf till motorbytet m.m,måste hitta någon som vill svarva eller låna ut svarven till mig,men på ska dom förr eller senare. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Uppdatering. 060504
Nu är iaf snön borta Motorn i donatorbilen. Kylaren borta. Kapade bort en bit av fronten så man inte behövde lyfta motorn så högt. Här åkte den ur. Detta var allt för denna gång. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
|
||
Uppdatering 060508
Demonterade motorhuven så man kom åt att ta bort alla onödiga kablar m.m Här är det rensat på allt onödigt. Provade om motorn gick ner i motorutrymmet å det var Väldigt trångt. Här blir det att kapa upp så motorn kommer längre bak,tror inte att det räcker men då kapas det mer Fin stol. Inredningen behöver en rejäl tvätt. Allt för denna gång. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Uppdatering 060511
Har idag lyckats fåtag på ett oljetråg och pickup från en Opel Commodore A som har "bulan" åt rätt håll så motorn går ner i Mantan. Priset var hela 170kr på den lokala skroten. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Uppdatering 060513
Gamla oljetråget. Nya oljetråget monterat + oljetrycks givaren. Fick borra ett nytt hål för oljestickan. Här har jag börjat kapa,blir att kapa en hel del till,vill nog ha tillbaka motorn ca 10cm till. Här sitter motorn i,men är inte riktigt nöjd än. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
He he ja någe sånt _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Uppdatering 060515
Kapade lite till i golvet och byggde nytt växellåds fäste,kardanen är nästan klar(Kortad och bytt ände) ska hel svetsas. Tyvär inga bilder. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Uppdatering 060517
Kardanen är nu helsvetsad,växelspaks lenkaget är kortat och ombyggt så spaken hamnar rätt,golvet är nästan färdigsvetsat(Gasen tog slut ) _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Uppdatering 060518
Svetsade klart kardantunneln(Ny tub till svetsen) ,tätade skarvarna med montage lim(på tub) och målade sedan allt med grund/täck färg,monterade i motorn/växellådan igen och monterade kardanen och växellänkaget. (Glömde att ta en bild när det var smetat å målat) _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Uppdatering 060519
Har i dag inköpt nya Bromsskivor(246mm),belägg och lite annat bra å ha grejjor. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Tack Motorn ger original 110kw(150hk) och 220nm i vrid. Ska leta upp ett 3.0 Block efter reggningen och kanske en roligare kam. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta B GSi -87 2.6i (SÅLD) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (32540 totalt) |