Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Justerbar bakvagn, geometrifråga.
1754 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Spelar det någon roll på vilket fäste man monterar uniball och justeringarna?
På bilden som jag snott från Arne så har det där monterats justeringar i det yttre fästet. Kan man lika gärna montera dit dem i det inre fästet eller kan det bli konstiga vinklar då?
Anledningen att jag ev tänkte sätta dem där inne är att det borde vara lättare att komma åt att justera där.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Vad tänker du sätta i den änden där du inte sätter länkhuvudet?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
ice skrev:

En hylsa med ledlager.

Tokholm
Här sen Jan 2003

M3Jonas skrev:
ice skrev:

En hylsa med ledlager.

thumbs up

M3Jonas skrev:
Spelar det någon roll på vilket fäste man monterar uniball och justeringarna?...

Nej.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
M3Jonas skrev:
Spelar det någon roll på vilket fäste man monterar uniball och justeringarna?...

Nej.

Hmm jag är inte säker, rc kommer åka olika om jag inte är ute och cyklar.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
M3Jonas skrev:

Nej.

Hur mycket skulle det kunna skilja och vad innebär det i slutändan? Sämre väghållning? Större risk för haverier eller vad?

Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Citat:
M3Jonas skrev:

Nej.

Japp, RC påverkas av vinkeln mellan infästningarna...men om man inte ändrar på balkens öron så är RC oförändrat. Dock skulle jag säga att det finns en anledning till varför man gjort på detta sättet från början och varför samtliga jag sett som byggt själva gjort det. Kan bara inte komma på ngn mer än att man kommer åt "enkelt" från sidan då man tar bort ett hjul. Trångt är det i vilket fall...

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Japp, RC påverkas av vinkeln mellan infästningarna...men om man inte ändrar på balkens öron så är RC oförändrat. Dock skulle jag säga att det finns en anledning till varför man gjort på detta sättet från början och varför samtliga jag sett som byggt själva gjort det. Kan bara inte komma på ngn mer än att man kommer åt "enkelt" från sidan då man tar bort ett hjul. Trångt är det i vilket fall...

om man tar brot hjulet och lossar hela balken från karossen så går det relativt lätt att komma åt den yttersta bulten men tanken är ju att man ska kunna justera samtidigt som man gör en fyrhjulsinställning och man har bilen på lyften.

Jag förstår att det måste funnits en tanke bakom det hela när det montarades ytterst från början men frågan är vad som blir "fel" om amn monterar justeringen på den inre? Det borde inte vara bara för att det är krångligare!

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En lite hjärnblöding av mig, man flyttar ju inte infästingrna i karrossen utan läget på bärarmen.
Så opps

Gör en pappmodell av grunkorna och kolla vad som händer när man flyttar inne kontra yttre.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
fuling skrev:
En lite hjärnblöding av mig, man flyttar ju inte infästingrna i karrossen utan läget på bärarmen.
Så opps

Gör en pappmodell av grunkorna och kolla vad som händer när man flyttar inne kontra yttre.

Du är förlåten Johan

Funktionen blir densamma oavsett vart vilket fäste man flyttar i höjdled samt längsled.
Kan det bli så att hjulet rör sig olika mycket ute i navet beroende på vilket bärarmasfäste som man flyttar? Hmm, sitter här på jobbet och klurar, måste ut och testa lite praktiskt sen...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Jo jag hajjade att det var det du ville. Kunna justera när det är på plats...fast då måste du ha en sen variant av bakvagn där man har höger/vänster-gängad hylsa på uniballen. Annars måste den lossas iaf och justeras ett halvvarv i taget. Minns inte om Arnes design gjordes så avancerad?

En lösning kan vara att "torrjustera" en del innan mätning och anteckna hur mkt skillnad ett halvvarv på uniballen gör i grader på hjulet. Sen mäter du, justerar och mäter igen. Finjustering, klart.

Enda skillnaden jag kommit på är att hjulet rör sig åt olika håll i hjulhuset beroende på om man ändrar inne eller ute.

Tror det löser sig.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag hade nog tänkt att göra så att jag mäter in så att hjulen blir raka mot diffen, både vertikalt och horisontellt i ett tänkt läge som hjulen kommer att hamna i under körning, sen kan mansänka det inre fästet så att det blir lite lagom camber. Hur mycket toe in bör man ha? 1 grad kan det vara lämpligt om man inte vill ha bilen alltför nervös och högfartsvinglig?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Brukar mäta toe i mm då det är enklast att kontrollmäta med en "gardinstång" själv i depån tex eller hemma.

Grupp.A-bilarna åker man med 4mm toe in totalt. Samma sak på Porsche med samma typ av bakvagn.
Sjukt, men har testat. Fungerar mkt bra.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Brukar mäta toe i mm då det är enklast att kontrollmäta med en "gardinstång" själv i depån tex eller hemma.

Grupp.A-bilarna åker man med 4mm toe in totalt. Samma sak på Porsche med samma typ av bakvagn.

Mäter man det på däcket då eller på skivan?

Mantorp
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
Andreas Lidström skrev:

Mäter man det på däcket då eller på skivan?

På fälgkant.

olika fälgdiameter men samma toe i garder ger olika toe i mm...

Förvirrande? Kanske...

Jag vill hävda att det är mm som är det intressanta.
Rätta mig ngn?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

När man säger toein i mm bör man tala om vilken mätlängs det gäller.
Iof är då vinklar bättre, då kan man anpassa mätlängden lätt.

Mantorp
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
När man säger toein i mm bör man tala om vilken mätlängs det gäller.
Iof är då vinklar bättre, då kan man anpassa mätlängden lätt.

Sant.

I Grupp-A gäller specen för 17" hjul.

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ingen som kommit på varför man inte skulle kunna ha justeringarna på det inre fästet?
Stog och kikade under en E30 idag och konstaterade att det vore tokmycket enklare att montera dem där...

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nu har jag monterat justeringar på det inre fästet. Kom på den nackdel!
Det var mycket svårare att få dit fästet där då den armen inte går rakt mot fästet i balken utan går snett. Blev lite mer bök och kapande för att få dit det men nu sitter den ena där iaf.

1754 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande