Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Starion TURBO -84 | 1, 2, 3 >> 20194 besök totalt |
Hej!
BILDEN TAGEN 2009 Sommaren. Denna tråden handlar om en Mitsubishi Starion Turbo -84 en av ca 40 reggade i sverige Bil info: Motor: original 4G63ET 2,0 liters turbo motor med 8ventiler. Växelåda: original 5 Växlad avgassystem: 3" Downpipe sen 2,5" en Apple Racing dämpare. Pestanda:170hk @ 5500 rpm 245Nm @ 3500 rpm 0 - 100 7,7 sek 402 m ca16 sek Toppfart 220 Chassi: original Bromsar: original Vikt ca 1250 kg original. Nu ca 1100Kg utan förare. Bakhjulsdriven med Diffbroms. (LSD) Vinter planer: Nya däck på alufälgarna :P Motera IC (finns ingen original) Fixa lite bussnigar under. Lackera om lite och dekaler. Stänkskydd bak. Riva ur inredningen. 2 Rallystolar. Mer kommer säkert. Lite historia: Jag och en kompis köpte 2 st rostiga vrak för snart ca 3 år sen. På den tiden har vi jobbat med den ena bilen lite på fritiden så där... inget räcer tempo direkt Den andra är resärvdelsbil. (för rostig) Det vi har gjort är typ lagat rost och fixat lite små problem med bränsle. Motorn är helt original även chassi. Nu i dagarna så köpte min kompis en egen Starion och det betyder att jag får denna lite som min egen och då blir det troligen banbil av den. Lite bilder på MONSTRET den är inte snygg ÄN men väldigt ovanlig och fräck Baken med skärmkanter och allt :roll: Fronten i uppe läge. Gammal och ny design.. inte samma märke men endå HOST! Mer bilder och info finns på http://www.garaget.org/?car=12524 eller då på http://www.mitsuclubsweden.com/forum hej då /Calle _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Trevlig bil, jag gillar 80-talsformerna. Denna och Subaru XT är de verkliga ikonerna bland tuff 80-talsdesign.
En kul grej med dessa bilar är historien om hur namn kom till. Jag vet dock inte om den är myt eller verklighet, det låter ju dock mest som en myt. Nåväl, historian är att Mitsubishi egentligen menade att den skulle heta Stallion, dvs ett namn i samma stuk som konkurrenten Mustang. Men då japanerna har problem att skilja mellan R och L så råkade det bli Starion istället och när den missen uppdagades var det redan för sent, namnet hade redan presenterats. Så då hittade de på att namnet kom från orden Star och orion istället. Men som sagt, det är nog mest en vandringssägen. Edit: Rättade till ordföljden _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
mja, det kan mycket väl vara sant. på tal om L och R så finns det en story om vad som hände när Eisenhower besökte Japan efter andra världskriget och japanerna ville uttrycka sitt stöd för att han skulle bli vald till president: "We support Eisenhowers erection" _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Jag skulle vilja poängtera att Asiater är INKAPABLA till att uttalla R utan kan bara säga L... så allt det här låter lite lustigt Någon som funderat på Varför virsuet hette SAL till att börja med... ja innan vi kom fram till att D egentligen hette SARS Nog med OT; Grymmt kul med en Starion här, se till att svänga mycket och ofta med den, vi synes på någon av sveriges banor |
||||
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
Tack!
Sitter på en truck på jobbet så jag har inga bilder att visa nu, men ska fixa lite när jag kommer hem! Tänkte visa lite trevliga rostlagnings bilder m.m _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Fråga: om det är en motor i serien 4G63, kan man då byta toppen rakt av mot en 16V från tex Eclipse? Kunde ju kanske vara värt besväret. Du verkar ju ha värsta garaget dessutom, ingen plats över för en liten kadett?
_________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Toppen och botten passar... men sen är der allt annat med som måste passa.
Annars hade det varit roligt att slänga på en 16V topp Men jag klarar mig med 8ventiler annars går det relativt smidigt att sätta i en EVo 1-3 motor. _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Gott nytt år... snart
Lite framsteg. Har plockat bort allt onödigt i bagaget Kan tänka mig att bilen väger typ inget bak nu... kan inte va för bra för vikt fördelningen. Kan behöva lite tips på vad man kan flytta eller ta bort. Har tänkt ut 2 saker: Flytta bak batteri och tabort ABS broms prylar. Sen vet jag att huven kan ju väga ändel. 2 bilder: _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Hej och hå!
Ska ju köra SuperStage med Mitsuclubsweden i maj och då behövs ju först och främst något göras åt väghålningen.Nu är inte mitt mål att köra på en super tid utan ha kul och att känna lite på bilen. Har ju bara kört den ca 50 mil sen jag köpte den för Ca 3 årsen Så läget är att det håller på att bytas en massa delar på den nu. För att vara exakt: Bränslefilter kamrem balansaxelrem spännare och en massa andra remmar. blev endel spindel och styrleder också, och något framhjulslager Rolling Eyes Ska bli kul för den gammla häcken att få på sig lite fina nya delar!!! Har även börjat med att förberada för rollning fas 2 ...det vill säga att hela baken ska bli svart och huven svart, fronten blir vit Sen blir det lite röda " sträck" som kommer att lackas på mer utvalda ställen som framskärmar och bakom dörrar. Har även spacklat igen torkararms hålet på backluckan och fixat dit stänkskydd bak. Har börjat tänka på däck också och väljer mellan Toyo proxes T1-R Yokohama A539 205/50 15" Har ni något annat förslag på inte för dyra däck så tar jag mer en gärna imot dom! Lite bilder! Dekaler Min och min kompis Martin Starion + en reservdels bil. _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Bild innan resan mot emmaboda!
Körde SS men mitsuclubsweden gick hyffsat... första gången jag kör konbana.... Bilen funkade som den skulle böver byta alla bussningar i hela framvagnen men annars funkade det helt OK. Körde tyvärr bara 5 "varv" för sen började bilen läcka bensin från tanken när jag svängde åt höger. Men jag fick till en 1,46,06 tid iallfall ingen kanon tid men man lär så långe man lever Jag fick mersmak iallfall så nu blir det garanterat fler körningar innan sommaren är över tack och hej! _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Har påbörjat 3 projekt...
1 byta kyl 2 motera IC 3 flytta batteriet till där bak Tänkte sätta en merca kyl i fronten den är 30cm smalare på bredden men mycket tjockare! då får jag en glipa på 15cm på varje sida där jag kan trä igenom ic rören. IC blir en 9000 som front monteras...ehhh såklart. Till batteri flytten, va jag igår och fyndade på biltema där en batterilåda och en jordkabel köptes. Hittade ingen bra säkrings hållare bara. Tips på köpställen mottages gärna! Börjat kolla upp var man kan köpa billiga nylånbitar så man kan fixa lite bussningar. Sen har jag snegla mot USA för att möjligtvis köpa lite dämpare m.m därifrån. Eller kanske köpa lite wideboddy delar och göra som killen här http://www.msbitchi.com/ _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Så har rivit bort en massa "skit" i motorummet idag!
Har börjat fundera och måtta ut hur det kommer att bli. Kommer blir en heldel special lösningar. Fattas lite rör bitar och slang, och sen får jag nog inte dit en 9000 IC bra, så det får bli att leta något annat....tyvärr Batteri i skuffen Skitig huv plus dekaler Lite skillnad allt! Kylaren är mindre men tjockare. Intercooler rör ska dras enligt bild. Skabbigt luftintag...men är i ovanligt bra skick för dom brukar vara borta annars _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Starion TURBO -84 | 1, 2, 3 >> 20194 besök totalt |