Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Smörjning tvärmonterad CA18DE(T)
2833 besök totalt
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Jag har en Sunny Gti som är omreggad med ca18det, 1,8l turbo från 200sx s13. Motorn som var nyrenoverad, bara lagom inkörd, rasade förra året när jag körde på Mantorp. Vevlagerras på 1:an och andra ramlgret gick varmt.
Efter lite spekulerande så har vi kommit fram till att det troligen beror på att motorn är längsmonterad i vanliga fall och ligger man och pressar högervarv i långa svepande kurvor kommer inte oljan ner till pickupen utan lägger sig längst bak i motorn.

Nu sitter en annan motor i tills vidare men jag vågar mig inte på att svänga ordentligt innan jag löst smörjningen.

Det jag funderar över är hur smörjningen på syskonblocken ca16de och ca18de fungerar, om man kan flytta över tråg, pickup mm. eller om de inte fungerar bättre vid bankörning så att man ändå behöver en egen lösning med centrifugal(?)pickup och ombyggt tråg eller om det finns någon annan bra och gärna färdig lösning?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Accusump?

Visserligen bara plåster på såren men det kan ju räcka (om det är G-krafterna som spökar).

Hur är det med tiltningen (eller står den rakt upp när den tvärmonteras?)?

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Accusump verkar intressant, man kan ju kalla det plåster på såren eller fusk men det viktiga är ju funktionen.
Det verkar vara g-krafterna som ställer till det ja. (även att jag halkar runt på T1-R)
Vinkeln är densamma som när motorn är längsmonterad, inte riktigt rakt upp.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Vad är Accusump?

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Arne skrev:
Vad är Accusump?

Finns en mängd olika , vissa är en cyl som fylls med olja , och när tändningen slås av , trycks oljan ut i systemet , Finns mer avancerade.

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Arne skrev:
Vad är Accusump?
Ett hydroforkärl för olja ungefär.
http://accusump.com/

* En trelitersvariant innehåller ca 1 liter luft på ena sidan kolven och 2 liter olja på andra sidan. Luften trycksätter man till arbetstrycket för oljan.
* Accusumpen är förbunden med trycksidan för oljan via en magnetventil som styrs av tändningen.
* När du slår på tändningen så öppnas ventilen och accusumpen trycksätter ditt system innan du börjar köra startmotorn (dvs mindre slitage)
* När motorn startat och oljepumpen börjat jobba så trycksätts systemet så att accusumpen åter fylls på så det blir två liter trycksatt olja i reserv.
* När pumpen suger luft och tappar tryck så går accusumpen in och fyller på med reserven som sedan fylls på när pumpen får sug igen.
* När tändningen stängs av så sluts ventilen och det står åter två liter trycksatt olja redo för nästa uppstart.

Ett ganska simpelt alternativ till torrsump om det bara är temporära oljetryckdippar som skall fixas.

Det kan ju inträffa att motorn dör med tändningen på och då finns det risk att man får två liter extra olja i sumpen, separat brytare till ventilen kan fixa det (det tar några sekunder att tömma accusumpen (beroende på hur grova ledningar man använt).

tecman
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006

Vevlagerras är väldigt vanligt pga oljetempen i ca18det motorn. I princip alla s13 har fått vevlagerras, så det beror nog inte bara på att den är monterad på tvären. men det hjälper nog till det åxå. det folk brukar göra på
s13 är:
En "riktig" oljekylare = kallare och får i lite mer olja som är i omlopp. (orginal oljekylaren är väldigt dålig.)
(Bygger ut till ett större oljetråg.)

Då brukar de problemen vara borta.

Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Var hittar man en accusump.. Och vad kostar den, och följer det med en flashig dekal till dörren?

Västerlanda
Här sen Dec 2004

om jag inte minns fel så har jag läst att ca18det motorn sitter tvärsmonterad från början. Satt inte den i någon tidigare fwd japanare innan den hamnade i s13??

Linköping
Här sen Okt 2003

Birdy_sx skrev:
om jag inte minns fel så har jag läst att ca18det motorn sitter tvärsmonterad från början. Satt inte den i någon tidigare fwd japanare innan den hamnade i s13??

Nissan Bluebird bland annat, fast där som CA18DE, dvs 16-ventilare utan turbo. Inte konstigt att lagrena inte klarar belastningen. De är ju dimensionerade som en mopedmotor.

Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

En annan grej jag kom att tänka på är ju det att motorn hade mått bättre av att vara mer rakt vinklad.

För det blir dålig återrinning av oljan till tråget ifrån toppen när den sitter som den gör. Läste en artikel från down under, och dom hade samma problem. Stort oljeflöde upp till toppen men dålig återrinning. Det går dock att fixa med att dra ur de två bakre frost pluggarna å leda oljan tillbaka ner till tråget via slangar. Men det kanske inte är så aktuellt på din motor, nu när den sitter på tvären, men du kanske kan hitta någon annan lösning på att leda oljan ner till tråget. Kan vara en bidragande orsak till lagerras.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
oljetempen hade jag koll på, den var som mest uppe på 105 grader men mer olja hade ju inte gjort ont.
Jag har läst det om återledning av oljan också och det är nog inte fel att få ordning på, men är mer inne på att problemet är i själva sumpen.
Birdy_sx ställde du ut din blåa på elmia i år? I så fall vet du nog vem jag är.

Kalmar
Här sen Jun 2003

tecman skrev:
Vevlagerras är väldigt vanligt pga oljetempen i ca18det motorn. I princip alla s13 har fått vevlagerras,

Det påståendet är 100% felaktigt. Om man bara skaffar en större oljekyl innan man ger sig ut på banan och åker med bar oljor så är risken för vevlagerras inte större på en CA18DET än på vilken annan motor som helst!!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Birdy_sx skrev:

Stämmer att beteckningen CA18DE fanns till bluebird, men inte många delar gemensamt till dem som det är i S13. Varje CA18DET är individuellt balanserad bl a. Skiljer mer än en turbo mot bluebirdens motor.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Erik (fd Mooseman) skrev:
tecman skrev:
Vevlagerras är väldigt vanligt pga oljetempen i ca18det motorn. I princip alla s13 har fått vevlagerras,

Det påståendet är 100% felaktigt. Om man bara skaffar en större oljekyl innan man ger sig ut på banan och åker med bar oljor så är risken för vevlagerras inte större på en CA18DET än på vilken annan motor som helst!!

Ja det är sant, min andra motor har gått 20000 mil varav de sista 2000 med 50% effektökning mot original och den går kanon. Jag reagerade inte ens över påståendet att alla har haft vevlagerras, det snacket snurrar ju överallt.
"Missade" oljebyten och toppfartstester står nog för många av rasen.

Örnsköldsvik
Här sen Maj 2006

Erik (fd Mooseman) skrev:
tecman skrev:

Man behöver inte bege sig ut på bana för att oljetempen ska skjuta i höjden på ca18det. Räcker att man kör ca 110-120 några mil så är tempen uppe i 120+ grader. Det tycker inte jag känns så stabilt. Men har man monterat oljekylare så håller den ju ruggigt bra. Som den är orginal flyger oljetempen upp i höjden än vilken olja du kör på.

Jag sa att pga oljetemp så får dom vevlagerras och då har man inte skaffat en extra oljekyl.

Min ca18det håller väldigt bra nu efter jag monterat oljekylare. Men den var renoverad för vevlagerras minst en gång innan jag köpte den.

Så jag tycker inte att det är 100% felaktigt. Självklart om man förbättrar kylningen så blir den inte lika varm och rasar inte.

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Niklas Rosell skrev:
oljetempen hade jag koll på, den var som mest uppe på 105 grader men mer olja hade ju inte gjort ont.
Jag har läst det om återledning av oljan också och det är nog inte fel att få ordning på, men är mer inne på att problemet är i själva sumpen.
Birdy_sx ställde du ut din blåa på elmia i år? I så fall vet du nog vem jag är.

Jo tråget är ju nästan helt tomt i, så det skadar inte med några skvalp plåtar.

Ja det stämmer och ja vet vem du är Är din s13 klar å redo för körning eller är det sunny för hela slanten??

Tror nog att den långa kurvan på rudskogen eller kinnekulle, kommer att ta död på min motor iår, får se hur det går. Om det rasar så blir de nog att mecka torrsump te nästa år.

Kärna (GBG)
Här sen Nov 2003

Jo! angående att motorn har suttit på tvären i första början verkar stämma. för kollar man på bla Insugskammaren, så ser man ju tydligt att spjälet är tänkt att sitta på "baksidan" av plenumet. (som det gör på Rosells sunny nu)

http://200sx.kicks-ass.net/bear/img44872ba09760a.jpg
(På s13 sitter spjälet på vänster sida.)

Mvh Björn

Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

bear skrev:
Jo! angående att motorn har suttit på tvären i första början verkar stämma. för kollar man på bla Insugskammaren, så ser man ju tydligt att spjälet är tänkt att sitta på "baksidan" av plenumet. (som det gör på Rosells sunny nu)

http://200sx.kicks-ass.net/bear/img44872ba09760a.jpg
(På s13 sitter spjälet på vänster sida.)

Mvh Björn

tänkte väll de

Ska vi kapa av å vända ditt plenum björn? kanske du tjänar på
Ja ringer dig förhoppningsvis under veckan. Ifall bilen är igång måste de glidas

mvh staffan

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tänkte bara uppdatera lite.
Jag köpte en CA16DE (originalmotorn) och tråg och pickup är väldigt likt. Det som skiljer är att den saknar stödgördel och ett par skvalpplåtar som hindrar oljan från att "klättra ur" den djupare delen av tråget men det är riktigt stora öppningar i dom så de ser inte direkt effektiva ut. Så där finns inga bra idéer/lösningar att hämta.

2833 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande