Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ledlager vs Delrin-kör
1 besök senaste veckan (1108 totalt)
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Ledlager vs Delrin-kör

Vill börja med att säga att jag har sökt på forumet först. Men iaf - jag ska bygga nya nedre bärarmar till Quattron. Randvillkoret är att original subframe används fram och bak. Så - smäller jag i ledlager eller gör jag nya bussningar i typ Delrin (eller nåt)?? Jag är lite skraj för ledlager eftersom de har en förmåga att slitas rätt rejält.

Alltså i en perfekt värld hade väl ngn typ av glidlager funkat men jag tror ju knappast att varken mina bärarmar eller subframen är så rak så att det funkar. Frågan är om det går ens med rosejoints. Jag kanske måste ha bussningar för att slipa bryt-och-bänd. Hur gör jag? Det blir ingen justering i den änden alls, det tas i andra änden och i toppen på fjäderbenet.

Bilen kommer att användas på bana men måste fortsätta vara gatreggad ty ringen hägrar. SÅ, hur fort gör man slut på en uppsättning uniballs? Vad kan man göra för att få det att hålla längre tid? De inre lederna på nedre bärarmen kommer ju att sitta superskyddat och jag har ju faktiskt utrymme för att bygga in dem lite extra också. Den yttre får nog rejält med stryk dock - bromsdamm, värme och smuts. Just det ja, den ska ju användas på isbanor också vintertid.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag säger bussning, men inte något "stenhårt" som delrin, nylon eller liknande, hellre någon form av polyuretan. Delrin etc. är ju oftast för styva för att tillåta någon vinkelförändring alls, vilket ofta behövs.

/Gustaf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Ledlager vs Delrin-kör

-- skrev:
...SÅ, hur fort gör man slut på en uppsättning uniballs?

Enligt mina erfarenheter:

Helmetalliska: < 50 mil
Med PTFE-väv: > 3000 mil.

-- skrev:
Vad kan man göra för att få det att hålla längre tid?...

Det finns gummitutor avsedda för länkhuvuden: Länk.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
ICE - Har sett att du brukar slå ett slag för länkhuvuden i andra poster. Vad tror du om problematiken kring "rakhet" eller vad man ska kalla det? Hur stort problem är det? Vill ju inte råka ut för binding. Å andra sidan, det kanske går att lösa om man bygger bärarmarna lite smart - typ att de klarar viss sneställning eller att man använder samma subframe som man tänkt använda sen som jigg?

Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Ja men

...coh just det. Mina ledlager hamnar ju (som tanken är) åt fel håll, dvs skruvas fast i bilens färdriktning, inte som det borde vara, i y-led. Hur stort problem är detta?? Jag har dock noterat att väldigt många kör med dem i den riktningen men samtidigt så känns det ju lite fel att man får tryck och drag i den riktningen. Sen blir det ju lite vinkel på dem också, typ 17 grader men det verkar lugnt.

Citera
Skruva banåkabil
Ledlager vs Delrin-kör
1 besök senaste veckan (1108 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande