|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

13 Maj 2006 20:59
Kopplingscylinder, Typ Saab.
Har nån bilmodell en kopplingscylinder med innermått 40mm?
Är ute efter samma typ som sitter på bland annat Saab med "inbyggd" urtrampningslager.
Mvh.
_________________ David Ögren.
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188

13 Maj 2006 21:50
Äldre SAAB 9000 har väl 40mm urtramningslager.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

13 Maj 2006 22:09
Du vet inte vilken årsmodell?
Jag köpte till en Saab 2,3 turbo å den hade 20-25mm.
_________________ David Ögren.
|
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188

13 Maj 2006 22:28
Det verkar iofs som att dom blir ersatta med den nyare modellen som är 39mm men före -92 ska ha 40mm.
Ska kolla men jag tror vi har en ny 40mm slavcylinder i rallycrossgaraget.
_________________ / Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

13 Maj 2006 22:34
| Niklas Sandström skrev: | Det verkar iofs som att dom blir ersatta med den nyare modellen som är 39mm men före -92 ska ha 40mm.
Ska kolla men jag tror vi har en ny 40mm slavcylinder i rallycrossgaraget. |
Aha.
Ja kolla om ni har en som är runt 40mm.
Är det nått ni ska sälja iväg isåfall?
Är det med urtampningslager?
Mvh.
_________________ David Ögren.
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

15 Maj 2006 20:58
Ingen som har nå tips på nån bilmodell som har rätt grov innerdiameter?
Eller någon som har ett Tilton kopplings cylinder med urtrampningslager att sälja?
Mvh.
_________________ David Ögren.
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

22 Maj 2006 19:07
Beställde till en -00 Saab 9-3, å dom hade inte nån kopplings cylinder där hålet var 40mm!
Är det ingen här inne som vet nån Saab modell där hålet är ca 40mm??
Mvh.
_________________ David Ögren.
|
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579

22 Maj 2006 20:03
Har tyvärr ingen lös som jag kan mäta på här och nu, men på en saab 900 tom. -93 ser den ut såhär:
Skulle tippa på att hålet är ca 40 mm. Jag kan ev ha en lös cylinder som jag kan mäta på i garaget, men dit tar jag mig nog inte än på några dagar. (Ryggskott  )
_________________ A n d r e a s O t t o s s o n
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

22 Maj 2006 21:15
Den där ser lite större ut den dom två första jag har beställt.
Den första beställde jag till en 9000 2,3T å den andra till -00 Saab 9-3 Aero.
Jag har varit å mätat mer noga nu å det räcker om hålet är 36mm.
Skulle bli mkt tacksam om du/nån skulle vilja mäta hålet.
Mvh/ David.
_________________ David Ögren.
|
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579

24 Maj 2006 20:38
| Dejvan skrev: | Den där ser lite större ut den dom två första jag har beställt.
Den första beställde jag till en 9000 2,3T å den andra till -00 Saab 9-3 Aero.
Jag har varit å mätat mer noga nu å det räcker om hålet är 36mm.
Skulle bli mkt tacksam om du/nån skulle vilja mäta hålet.
Mvh/ David. |
Tyvärr var hålet bara 27 mm i den jag hade i garaget.
_________________ A n d r e a s O t t o s s o n
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

25 Maj 2006 00:34
okej.. Det var ju typiskt.
Men tack för att du mätte upp det iaf!
Får leta vidare då.
_________________ David Ögren.
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

25 Maj 2006 09:11
Vad har du för växellåda då du behöver 40mm hål i slavcylindern?
Jeppson här på forumet har ju en saab cylinder på sin T56 låda, det känns ju som att den har rätt så grov ingående axel, börjar nästan bli lastbil om det är grövre?
För växellådans orginal "styr-rör" till urtrampslagret behöver man inte ha kvar när man sätter dit saab-grunkan...
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

25 Maj 2006 11:08
| Gustav Sundberg skrev: | Vad har du för växellåda då du behöver 40mm hål i slavcylindern?
Jeppson här på forumet har ju en saab cylinder på sin T56 låda, det känns ju som att den har rätt så grov ingående axel, börjar nästan bli lastbil om det är grövre?
För växellådans orginal "styr-rör" till urtrampslagret behöver man inte ha kvar när man sätter dit saab-grunkan... |
Har en Tremec TKo 600. Axeln är 28mm.
Nä precis.. Det blir till att ta bort styr röret. Men dethade ju inte vart nån nackdel att ha kvar den.. Men det får funka utan.
Mvh.
_________________ David Ögren.
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

25 Maj 2006 23:09
| Dejvan skrev: | | Gustav Sundberg skrev: | Vad har du för växellåda då du behöver 40mm hål i slavcylindern?
Jeppson här på forumet har ju en saab cylinder på sin T56 låda, det känns ju som att den har rätt så grov ingående axel, börjar nästan bli lastbil om det är grövre?
För växellådans orginal "styr-rör" till urtrampslagret behöver man inte ha kvar när man sätter dit saab-grunkan... |
Har en Tremec TKo 600. Axeln är 28mm.
Nä precis.. Det blir till att ta bort styr röret. Men dethade ju inte vart nån nackdel att ha kvar den.. Men det får funka utan.
Mvh. |
Men är det nån fördel att ha det kvar?
Du har väl ingen nytta av det när du sätter dit saab-cylindern...
Jag tog bort röret helt på fordlådan min, stack av det i svarven bara
Har du kanske nån bild på hur lådan ser ut i framkant?
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

25 Maj 2006 23:15
| Gustav Sundberg skrev: | | Dejvan skrev: | | Gustav Sundberg skrev: | Vad har du för växellåda då du behöver 40mm hål i slavcylindern?
Jeppson här på forumet har ju en saab cylinder på sin T56 låda, det känns ju som att den har rätt så grov ingående axel, börjar nästan bli lastbil om det är grövre?
För växellådans orginal "styr-rör" till urtrampslagret behöver man inte ha kvar när man sätter dit saab-grunkan... |
Har en Tremec TKo 600. Axeln är 28mm.
Nä precis.. Det blir till att ta bort styr röret. Men dethade ju inte vart nån nackdel att ha kvar den.. Men det får funka utan.
Mvh. |
Men är det nån fördel att ha det kvar?
Du har väl ingen nytta av det när du sätter dit saab-cylindern...
Jag tog bort röret helt på fordlådan min, stack av det i svarven bara
Har du kanske nån bild på hur lådan ser ut i framkant? |
Hm.. Fördelen är väl att man då får det 100 procent centrerat.. Men det löser man ju med att göra en ordentlig "adapterplatt" som man fäster den i.
Jag kommer oxå sticka av den i svarven nu.
Har dåligt med bilder på lådan just nu.
_________________ David Ögren.
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

26 Maj 2006 09:32
Hittade en bild med hjälp av google, gissar att det ser ut såhär..
Ser ju ganska smidigt ut att plocka lös den lilla gaveln där fram och svarva om den!
Hittade inte så mycket bilder på min men, här är en iaf.
Fordlådan har en liknande liten främre gavel på lådan som "röret" sitter i, jag svarvade ner den och skruvade fast en alu-distans som jag sedan skruvade slaven i..
Tänk bara på att sätta anslutningarna uppåt så du inte får problem med luftningen sen!
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

26 Maj 2006 11:09
Ja sådär ser lådan ut.
Kommer bli nå liknande som du har gjort tänkte jag.
Men ska man sätta anslutningarna uppåt? Är det så viktigt... Tänkte att det blir ju två rör ut.. Ena till kopplingsröret å andra som man luftar.
_________________ David Ögren.
|
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 978

26 Maj 2006 13:30
| Dejvan skrev: | Ja sådär ser lådan ut.
Kommer bli nå liknande som du har gjort tänkte jag.
Men ska man sätta anslutningarna uppåt? Är det så viktigt... Tänkte att det blir ju två rör ut.. Ena till kopplingsröret å andra som man luftar. |
Luftningsnippeln måste sitta uppåt, annars blir du aldrig av med luften.
Mvh Björn.
_________________ Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
|
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339

26 Maj 2006 17:51
Japp! Jag har likadant system på min maskin.
Kom ihåg också att du måste komma åt den satans lilla luftnippeln för att kunna lufta!
Jag gjorde iofs så att jag satte dit en bit slang, och en nippel i änden på slangen, denna drog jag sedan utanför = lätt att lufta numera eftersom det i princip är omöjligt för mig att komma in dit utan jättehål i sprängkåpan (vilket jag inte ville).
_________________ mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
|
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309

26 Maj 2006 21:42
Jo luftningen måste vara uppåt som sagt..
Jag förlängde luftnippeln med en rörstump, så nippeln sitter precis på utsidan av sprängkåpan.
Syns inte så bra på den här bilden men.. man kan ana röret iaf
Annars ska visst saab 9000 ha en ruskigt lång luftnippel, kan va värt att kolla på den!
|
Dejvan
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38
Trådstartare

28 Maj 2006 14:03
okey.
Tack för tipsen:)
_________________ David Ögren.
|
|