| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Size på länkhuvud
|
1125 besök totalt |
|
Size på länkhuvud
Hur vet man hur stora länkhuvud/länklager man ska ha i sina bärarmar? Alltså, vad är dimensionerande? Ska man gå efter vad som satt där original, alltså mäta bulten som sitter genom original bussningen och köpa länklager efter det eller måste jag räkna mig fram? Visst, jag måste ju hursom räkna på bärarmarna men å har vi ju det där med säkerhetsfaktor. Jag kommer ju dessutom att behöva lite kralligare grejjer eftersom jag har lite vinkel på de inre infästningarna. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Re: Size på länkhuvud
Du behöver en katalog från någon tillverkare av länkhuvuden. Där står alla uppgifter om vad dessa klarar i olika belastningsriktningar. Rent allmännt så tål de inte axiella krafter. Den sfäriska lagringen klarar bara låga krafter "sidledes" och själva den gängade delen som går in i hjulupphängningen är inte heller lämpad för böjande krafter. Särskillt de undre länkarmarna där belastningarne blir större måste detta vägas in. På somliga ställen måste länkhuvudet "vridas" till ett läge där vinkelrörelsen många gånger blir för liten för att räcka till fjädringsvägen och rätt vinkelfaktor för huvudet måste beräknas, eller så blir de ofta felmonterade vilket jag sett otaliga exempel på där huvudet monterats vridits till en possition bara med tanke på rörlighet. Skall länkhuvudet uppta krafter i fel riktningar så krävs oerhörda dimensioner för att dessa skall ligga inanför tillverkarens marginaler, även om de håller ändå. I stora drag kan man säga att dimensionering av länkhuvud inte är någort egenterligt problem då de väl klarar de krafter som förekommer i rätt riktning, vilket bara är EN riktning. Men som bekant är det krafter åt många håll i en hjuluppängning. Hur stora samt åt vilket håll de verkar är tämligen komplext och varierar stort mellan olika geometriska skapelser på A-armar. Det hela är alltså i högsta grad ett konstruktionsproblem, och eftersom Du frågar så rekomenderear jag Dig att tala med någon som kan dessa saker. så just DIN konstruktion bedöms rätt. Det är inget allmänt länkhuvudsdimensioneringsproblem utan mer ett konstruktions-geometriskt problem. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Rodobal:s MTE-serie tål ganska mycket i "fel" riktning.
Ett litet länkhuvud/ledlager har lägre friktion, ett stort länkhuvud/ledlager håller längre. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Size på länkhuvud
|
1125 besök totalt |