| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta från bladfjäder till fyrlänk. Eller...?
|
1634 besök totalt |
|
Byta från bladfjäder till fyrlänk. Eller...?
På min Ford Escort sitter det bladisar bak. Många väljer att bygga om till fyrlänk. Varför det? Funkar blad sämre? Men hjälp av panhardstag o en "hjälplänk" som jag fick tips om igår så borde det bli betydligt bättre! Men då undrar jag, MÅSTE det vara två stag på båda sidor? om man ersätter bladfjädern med ett coiloverben o sätter dit ETT stag endast. Fjäderbenet sköter fjädring o dämpning , staget håller axeln på rätt ställe o panhardstaget ser till att bakhjulen följer spår. Eller tänker jag helt galet? Motorcyklar funkar ju lite efter denna princip. Axeln kommer ju vrida sig lite när det fjädrar. Möjligen kan det bli konstigt vid motorbroms? |
||
|
Inte alls konstigt, exempelvis Opel använder en variant på den principen.
Men, om du har stagen fast i axeln så kommer den att försöka vrida sig vid krägning, inte så bra. Opel har ett stag i mitten, som är fast i axeln, och sedan ett stag på var sida som håller den från att styra. |
||
|
Då är man inte helt fel ute då. Jag tänkte, precis som du skrev, att det måste finnas en stadig fästpunkt i bakaxeln som ansluts via en uniball eller hederlig nylonbussning till länkstaget. Ungefär som fyrpunkts fungerar men att man då fimpar ena staget. "Tvålänk"! Tänker bäst högt...
|
||
|
Re: Byta från bladfjäder till fyrlänk. Eller...?
Jag tänkte skriva en jättemassa här, men se'n kom jag på att jag kanske hade missförstått hur du menade. Har du möjlighet att lägga ut en bild/kladd på hur du har tänkt det? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Hmm, jag har funderat en massa på det här med "2-länk" o kommit fram till att det nog inte funkar utan att det blir för krångligt... Det går att lösa tror jag men det är rätt dumt att göra det svårare än man behöver...
|
||
|
Det blir ju en form av "trelänk", normalt sett. En "stege" eller liknande i mitten av axeln och två längsgående stag i varje ände.
Det går utmärkt att få ordning på bakvagnen med bladfjädrar, men som jag ser det är den stora nyttan med att köra coilovers och 3-4-5-länk att man mycket enklare kan justera fjäderhårdhet och höjd på bakvagnen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Byta från bladfjäder till fyrlänk. Eller...?
|
1634 besök totalt |
