| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Farlig instruktion för säkerhetsbälte?!
|
1 besök senaste veckan (2780 totalt) |
|
Är rätt säker på att 4-6p bältesinfästningar diskuterats förut, men blev väldigt ställd när jag läste instruktionsboken till mina bälten som kom idag: Fick stol och bälte idag, och började med att läsa instruktionboken. Då jag speciellt letade efter information om vinkeln på axelremmarnas infästning, så blev jag otroligt överaskad! Detta är det enda som står i instruktionsboken: "Anchorage (C) or anc (C-D) (min anm. C-D är Axelremmarna för 4-6p, C axelremmen för 3-p bälte) for the shoulder pieces: use the lower anchorages of the rear seat-belts (generally located under the rear cushions)." Tillsammans med en bild som visar hur bältet försvinner in mellan baksätets ryggstöd och sittdyna. Vad jag har hört, och lärt mig, så ska bältena sitta någonstans mellan 0-15 grader lutning neråt, men det blir bra mycket mer om man sätter enligt instruktionsboken! Vad säger ni som kan om detta.. Verkar ju märkligt om de går ut med felaktig, eller rentav farlig information?! Mvh Jon ps. Detta Gäller FIA godkänt SABELT bälte. Edit: Förtydligande, håller med om att jag var kryptisk förut, men det är alltså instruktionsboken för bältena som säger detta |
||||||
|
står det i instruktionen till bälterna eller stolen ??
vissa stolar är tydligen godkända för andra grader då ryggstöden är såpass hårda.. ( har jag hört men inget jag kan svära till 100% på.. ) edit: såg ditt PS nu så bortse från mitt inlägg.. _________________ MackeMaehlum |
||||||
|
Låter juh helt sjukt. Bältet ska juh ta upp krafter i längsled, inte i höjdled.
Någon som vet var det finns någon bra beskrivning på nätet om var man ska montera öglorna? Vill veta ungefär var man ska sätta dom 2 nedre till pungklämmarbältet. _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Gå in och kolla i SBF's hemsida och leta upp "Tekniska Regler RA, RC och RY" (TR-1). Genväg: http://web.sbf.se/regler/visaregler.
Under 5.6.2 hittar du montering av bilbälten samt hänvisning till skiss på hur det ska vara monterat. Gör du så att det skulle klara en tävlingsbesiktning kan du räkna med att det är fullt tillräckligt! Kör hårt!
Mvh Johan _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Kolla i Göransons ( även övriga BMW ) STCC bil, bältena är fästa i vinkeln mellan golv & väggen till skuffen ( alltså precis i vinkeln mellan sitt dyna och ryggstöd ) Därför kanske det inte är helt fel att fästa bältet lite neråt
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
om jag inte minns helt fel är det tillåtet att vinkla bältet 45 grader nedåt sett från en tänkt horisontell linje från stolens axelbandshål...
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Det är tillåtet men inte rekommenderat. Max 10 grader är vad som rekommenderas... _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
|
Gripenland: För annars komprimeras ryggen i nedåtled vid en olycka eller varför?
Dvs att om axlarna slutar under nedersta delen av bälteshålet torde det kvitta. Men om axlarna går upp över nedersta delen av bälteshålet gör man klokast i att montera bältena med så liten vinkel som möjligt för att inte riskera en ryggkompression? Eller finns det en (eller flera) helt andra anledningar?
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
Precis som du säger är ryggkomprimering ett problem. Det andra är belastningen på stolen. Om axlarna slutar under nedersta delen av bälteshålet får stolen ta väldigt mycket last i ryggstödet. Vi pratar flera hundra kilo nedåtriktad kraft på rygstödet som kan ställa till det för både stol och stolsinfästningar. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
och nä, det finns inga kommersiella FIA-kodkända stolar med tillräckligt rygglängd (jag har inte hittat nån, än).
|
||||||
Hur mycket måste du vinkla ner bältet för att det ska gå fritt? Går det inte att fila upp hålen i stolen? Fast man kanske inte får göra någon åverkan på stolen... _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Jag har samma problem; jag kör med axelbanden utanför stolen. Fungerar? Ja. Strictly by the book? Nej. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
fungerar det även om du frontar med något hårt? och banden glider åt varsin sida med huvudet farande fram i ratt/instrumentbräda/vindruta ?? |
||||||
Att köra med bältet utanpå stolen bli nog sämre eftersom bältet även då kommer att gå mot stolen och göra det svårt att hålla det kvar på mina buteljaxlar. Sen är ju min bältesinfäsning inte så lätt att ändra (eller det är lixom väldigt bekvämt att inte ändra den). Kan man i fall som dessa få dispens för icke FIA-godkänd stol? Jag har testat att fuska lite i glasfiber så om det är grönt så är det "bara" att slaska ihop en stol. |
||||||
Vad som händer om jag frontar är jag inte så bekymrad över (jag har inga buteljaxlar), däremot om jag blir påkörd från höger; då tror jag att min lösning inte funkar nå' vidare bra.
'förslag på lösning? /102 cm från rumpan till hjälmtoppen _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2780 totalt) |