Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Farlig instruktion för säkerhetsbälte?!
1 besök senaste veckan (2780 totalt)
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Farlig instruktion för säkerhetsbälte?!

Är rätt säker på att 4-6p bältesinfästningar diskuterats förut, men blev väldigt ställd när jag läste instruktionsboken till mina bälten som kom idag:

Fick stol och bälte idag, och började med att läsa instruktionboken. Då jag speciellt letade efter information om vinkeln på axelremmarnas infästning, så blev jag otroligt överaskad! Detta är det enda som står i instruktionsboken:

"Anchorage (C) or anc (C-D) (min anm. C-D är Axelremmarna för 4-6p, C axelremmen för 3-p bälte) for the shoulder pieces: use the lower anchorages of the rear seat-belts (generally located under the rear cushions)."

Tillsammans med en bild som visar hur bältet försvinner in mellan baksätets ryggstöd och sittdyna.

Vad jag har hört, och lärt mig, så ska bältena sitta någonstans mellan 0-15 grader lutning neråt, men det blir bra mycket mer om man sätter enligt instruktionsboken!

Vad säger ni som kan om detta.. Verkar ju märkligt om de går ut med felaktig, eller rentav farlig information?!

Mvh Jon

ps. Detta Gäller FIA godkänt SABELT bälte.

Edit: Förtydligande, håller med om att jag var kryptisk förut, men det är alltså instruktionsboken för bältena som säger detta

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



står det i instruktionen till bälterna eller stolen ??

vissa stolar är tydligen godkända för andra grader då ryggstöden är såpass hårda.. ( har jag hört men inget jag kan svära till 100% på.. )


edit: såg ditt PS nu så bortse från mitt inlägg..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Låter juh helt sjukt. Bältet ska juh ta upp krafter i längsled, inte i höjdled.

Någon som vet var det finns någon bra beskrivning på nätet om var man ska montera öglorna? Vill veta ungefär var man ska sätta dom 2 nedre till pungklämmarbältet.

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2364



Gå in och kolla i SBF's hemsida och leta upp "Tekniska Regler RA, RC och RY" (TR-1). Genväg: http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4
Under 5.6.2 hittar du montering av bilbälten samt hänvisning till skiss på hur det ska vara monterat. Gör du så att det skulle klara en tävlingsbesiktning kan du räkna med att det är fullt tillräckligt!

Kör hårt!

Mvh Johan

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Samson skrev:
Gå in och kolla i SBF's hemsida och leta upp "Tekniska Regler RA, RC och RY" (TR-1). Genväg: http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4
Under 5.6.2 hittar du montering av bilbälten samt hänvisning till skiss på hur det ska vara monterat. Gör du så att det skulle klara en tävlingsbesiktning kan du räkna med att det är fullt tillräckligt!

Kör hårt!

Mvh Johan



Kolla i Göransons ( även övriga BMW ) STCC bil, bältena är fästa i
vinkeln mellan golv & väggen till skuffen ( alltså precis i vinkeln mellan sitt dyna och ryggstöd )

Därför kanske det inte är helt fel att fästa bältet lite neråt

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2364



Rolfson skrev:
Samson skrev:
Gå in och kolla i SBF's hemsida och leta upp "Tekniska Regler RA, RC och RY" (TR-1). Genväg: http://web.sbf.se/regler/visaregler.php?id=4
Under 5.6.2 hittar du montering av bilbälten samt hänvisning till skiss på hur det ska vara monterat. Gör du så att det skulle klara en tävlingsbesiktning kan du räkna med att det är fullt tillräckligt!

Kör hårt!

Mvh Johan



Kolla i Göransons ( även övriga BMW ) STCC bil, bältena är fästa i
vinkeln mellan golv & väggen till skuffen ( alltså precis i vinkeln mellan sitt dyna och ryggstöd )

Därför kanske det inte är helt fel att fästa bältet lite neråt


om jag inte minns helt fel är det tillåtet att vinkla bältet 45 grader nedåt sett från en tänkt horisontell linje från stolens axelbandshål...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Samson skrev:

om jag inte minns helt fel är det tillåtet att vinkla bältet 45 grader nedåt sett från en tänkt horisontell linje från stolens axelbandshål...


Det är tillåtet men inte rekommenderat. Max 10 grader är vad som rekommenderas...

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Gripenland: För annars komprimeras ryggen i nedåtled vid en olycka eller varför?

Dvs att om axlarna slutar under nedersta delen av bälteshålet torde det kvitta. Men om axlarna går upp över nedersta delen av bälteshålet gör man klokast i att montera bältena med så liten vinkel som möjligt för att inte riskera en ryggkompression?

Eller finns det en (eller flera) helt andra anledningar?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



BTG skrev:
Gripenland: För annars komprimeras ryggen i nedåtled vid en olycka eller varför?

Dvs att om axlarna slutar under nedersta delen av bälteshålet torde det kvitta. Men om axlarna går upp över nedersta delen av bälteshålet gör man klokast i att montera bältena med så liten vinkel som möjligt för att inte riskera en ryggkompression?

Eller finns det en (eller flera) helt andra anledningar?


Precis som du säger är ryggkomprimering ett problem. Det andra är belastningen på stolen. Om axlarna slutar under nedersta delen av bälteshålet får stolen ta väldigt mycket last i ryggstödet. Vi pratar flera hundra kilo nedåtriktad kraft på rygstödet som kan ställa till det för både stol och stolsinfästningar.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



ok, tack.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Gripenland skrev:
BTG skrev:
Gripenland: För annars komprimeras ryggen i nedåtled vid en olycka eller varför?

Dvs att om axlarna slutar under nedersta delen av bälteshålet torde det kvitta. Men om axlarna går upp över nedersta delen av bälteshålet gör man klokast i att montera bältena med så liten vinkel som möjligt för att inte riskera en ryggkompression?

Eller finns det en (eller flera) helt andra anledningar?
Precis som du säger är ryggkomprimering ett problem. Det andra är belastningen på stolen. Om axlarna slutar under nedersta delen av bälteshålet får stolen ta väldigt mycket last i ryggstödet. Vi pratar flera hundra kilo nedåtriktad kraft på rygstödet som kan ställa till det för både stol och stolsinfästningar.
Hur är det om axlarna går över översta delen av bälteshålet? Är det bättre att ha bältet rakt bakåt (dvs anliggande mot bälteshålet) eller skall man köra bältet i vinkel (bältet går fritt från stolen men komprimerar ryggen)?

och nä, det finns inga kommersiella FIA-kodkända stolar med tillräckligt rygglängd (jag har inte hittat nån, än).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Niklas Falk skrev:
Hur är det om axlarna går över översta delen av bälteshålet? Är det bättre att ha bältet rakt bakåt (dvs anliggande mot bälteshålet) eller skall man köra bältet i vinkel (bältet går fritt från stolen men komprimerar ryggen)?

och nä, det finns inga kommersiella FIA-kodkända stolar med tillräckligt rygglängd (jag har inte hittat nån, än).


Hur mycket måste du vinkla ner bältet för att det ska gå fritt? Går det inte att fila upp hålen i stolen? Fast man kanske inte får göra någon åverkan på stolen...

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Niklas Falk skrev:
...Hur är det om axlarna går över översta delen av bälteshålet? Är det bättre att ha bältet rakt bakåt (dvs anliggande mot bälteshålet) eller skall man köra bältet i vinkel (bältet går fritt från stolen men komprimerar ryggen)?

och nä, det finns inga kommersiella FIA-kodkända stolar med tillräckligt rygglängd (jag har inte hittat nån, än).

Jag har samma problem; jag kör med axelbanden utanför stolen.

Fungerar? Ja.
Strictly by the book? Nej.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ice skrev:
Niklas Falk skrev:
...Hur är det om axlarna går över översta delen av bälteshålet? Är det bättre att ha bältet rakt bakåt (dvs anliggande mot bälteshålet) eller skall man köra bältet i vinkel (bältet går fritt från stolen men komprimerar ryggen)?

och nä, det finns inga kommersiella FIA-kodkända stolar med tillräckligt rygglängd (jag har inte hittat nån, än).

Jag har samma problem; jag kör med axelbanden utanför stolen.

Fungerar? Ja.
Strictly by the book? Nej.


fungerar det även om du frontar med något hårt? och banden glider åt varsin sida med huvudet farande fram i ratt/instrumentbräda/vindruta ??

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Gripenland skrev:
Niklas Falk skrev:
Hur är det om axlarna går över översta delen av bälteshålet? Är det bättre att ha bältet rakt bakåt (dvs anliggande mot bälteshålet) eller skall man köra bältet i vinkel (bältet går fritt från stolen men komprimerar ryggen)?

och nä, det finns inga kommersiella FIA-kodkända stolar med tillräckligt rygglängd (jag har inte hittat nån, än).
Hur mycket måste du vinkla ner bältet för att det ska gå fritt? Går det inte att fila upp hålen i stolen? Fast man kanske inte får göra någon åverkan på stolen...
Förmodligen för mycket, du ser hur illa det ser ut i min Avatar...

Att köra med bältet utanpå stolen bli nog sämre eftersom bältet även då kommer att gå mot stolen och göra det svårt att hålla det kvar på mina buteljaxlar. Sen är ju min bältesinfäsning inte så lätt att ändra (eller det är lixom väldigt bekvämt att inte ändra den).

Kan man i fall som dessa få dispens för icke FIA-godkänd stol? Jag har testat att fuska lite i glasfiber så om det är grönt så är det "bara" att slaska ihop en stol.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:
Niklas Falk skrev:
...Hur är det om axlarna går över översta delen av bälteshålet? Är det bättre att ha bältet rakt bakåt (dvs anliggande mot bälteshålet) eller skall man köra bältet i vinkel (bältet går fritt från stolen men komprimerar ryggen)?

och nä, det finns inga kommersiella FIA-kodkända stolar med tillräckligt rygglängd (jag har inte hittat nån, än).

Jag har samma problem; jag kör med axelbanden utanför stolen.

Fungerar? Ja.
Strictly by the book? Nej.


fungerar det även om du frontar med något hårt? och banden glider åt varsin sida med huvudet farande fram i ratt/instrumentbräda/vindruta ??

Vad som händer om jag frontar är jag inte så bekymrad över (jag har inga buteljaxlar), däremot om jag blir påkörd från höger; då tror jag att min lösning inte funkar nå' vidare bra.

'förslag på lösning?

/102 cm från rumpan till hjälmtoppen

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Farlig instruktion för säkerhetsbälte?!
1 besök senaste veckan (2780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande