| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fixa HC på is:en
|
2896 besök totalt |
|
Detta får jag på tomgång. Varvar jag till 2000 varv sjunker HC'n till 60 ppm. Är katten slut? Lambdasensorn kanske? Jag har en annan katalysator som jag kan svetsa dit men är lite less på att svetsa just nu (har precis lött ihop ett komplett 2.5 tums avgas på bilen och det tog mer tid än jag trodde, är inte van avgasmek). Bilen har iofs. äldre stift av "vingtypen". Jag kanske ska testa byta till nya stift, blockera/avleda vevhusvent och slå i lite E85? Vad tycker ni?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re: Fixa HC på is:en
Jag hade likvärdigt strul på min is..den läckte olja vid tändstiften så dom stod i oljebad. Så efter byte av stift, olja (tätat oljeläckan) samt 0-ställning av boxen så gick mina värde ner så bilen trillade igenom sbp avgaskrav. _________________ Pelle Persson |
||||
|
Har precis bytt stift och satt i SAAB stift (snart är bilen byggd av SAAB-delar, hehehe) det blev markant skillnad på tomgången. Misstänker att Berustift som satt där innan misstände aningen vilket ledde till höga HC-halter. Mäter om idag så får vi se.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Beru är orginal på Porsche brukar jag få svar när jag säger det där Patrik
Har haft samma skit med Beru-stiften. Hade på tok för hög HC på en bil, och bytte stift, till biltemas equinox (stavning?), och de sjönk till tillåtna (Under 100 för katalysatorbilar) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
'polarns Coupé FIAT gick bara på dellast med BERU-stift. Gasade man hackade den precis som om soppan var slut.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Keep us posted (gärna en bild till)! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
OK, har bytt stift, tankat i 10L E85 (20L soppa + 10L E85) och mätt igen.
Bilen var lite kall när jag mätte. HC låg på 200 igen och lambda på 1.031. Efter att ha varvat i 30 sek gick HC ner till 3 och lambda till 1.001. När jag släpte gasen gick HC upp till 120 sen ner till 60 sen upp till 110 sen ner till 55 osv. Den oscillerade upp och ner med 30 sekunders frekvens för att slutligen stabilisera sig mellan 40 och 80 efter 5 minuter. Katten som har svårt att tända månne? Jag har 50% chans att gå igenom besiktningen såhär som jag ser det. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
du har alltså för hög hc på tomgång (oförbränd soppa)
du har för dålig tändning på tomgång sen är ju frågan vad det kan bero på kanske dålig spänning på spolen (pga jordfel eller dåligt batteri?), kass rotor/fördelarlock, dåliga tändkablar/tändstift _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
Nja. Det finns ingen fördelare (wastefire tändning), stiften är nya och kablar verkar vara friska (ska mäta upp dem).
Jag tro att katten alternativt lambda börjar bli lite slitna. i vilket fall som helst borde den gå igenom besiktningen om man värmer upp lite. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Prova att tanka V-Power. Min tillochfrånjobbetbil har alltid varit nära att falla på HC.
Vid senaste besiktningen, med V-Power i tanken, låg HC på 4 ppm.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Varmkör ordentligt innan bes så katten blir varm och fin..
HC är jue kolväte? om ja inte har helt fel.. oljan är jue utvunnen av kol, så byt olja och filter om du inte redan gjort de! annars kan de jue vara katten som gått.. Mvh oliver, Lycka till! _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||||
|
Min gamla e34 535i hade 300 i HC-värde en gång. Tändkablar, fördelarlock och rotor byttes, sen var det inga problem mer!
Så det skadar väl inte att kolla kablar och fördelarlock! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
Bumpar upp den här tråden då jag är intresserad av en bil som råkar ha för hög HC på tomgång.
Fick du ordning på problemet? Kan det vara tomgångsmotorn som spökar eller är det bara tändningsrelaterat som orsakar hög HC? |
||||
Med katalysator och lambdareglering har du begränsad nytta av detta... det enda som händer är att det går magert ett tag - hur länge beror på om/hur det finns nån adaption. På förgasarbilar är det annorlunda men tron lever kvar.
Det är lite dumt att/om etanol sänker avgastempen något om katen är trött. Det bästa är att börja med tänd-delar (stift + kablar etc så den går rent) Därefter byta olja om den är gammal. En sliten motor med gammal olja har mycket HC i oljan. Kör ordentligt varmt innan du åker in, i möjligaste mån. om det är panik, alkylatbensin gör en liten förbättring. Lambdasond kostar lite på Fultema Kat kostar mycket men är en tacksam lösning. Dock blir den inte så långlivad som man kan önska om punkterna ovan är "fel". Misständningar och mineralolja är döden för en kat. EDIT: Att ta upp tomgångsvarvet hjälper ofta förbränningsstabiliteten. 2000rpm kanske är att ta i men.... 1200 kanske slinker igenom.
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2896 besök totalt |