| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Oldtimers krasch under Monacos GP.
|
2827 besök totalt |
|
Det var ju tur iaf att det inte var den röda bilen som blev "överkörd", den hade ju ingen störtbåge direkt, han kunde nog fått lite ont i nacken annars...
Hoppas det gick bra med förarna! Bara att beklaga med så fina gamla bilar...
_________________ André Engdahl |
||
|
Sitter de inte bältade alls?! Tänker på sista bilden, och på röda bilen. Den gröna verkar inte ha några axelband iallafall?!?!
|
||
|
I somras var det en förare i England, tror jag som kastades ur sin Maserati 250F och lyckades bli överkörd av den. Härlig säkerhet, men det är väl lite av grejen också...
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Sådana bilar borde stå i museum och endast köras på uppvisnings race
Visst, det är upp till förarna och ägarna av bilarna, men om jag fick bestämma skulle jag gärna se att det finns kvar så många körbara orginal F1 bilar som möjligt även om 50år till. Sådana bilar är en del av vår moderna historia, att seriöst rejsa med sådana bilar är som att förvara kronjuvelerna i en verktygslåda eller att använda tavlan "Mona Lisa" som bordstablett på en vägkrog.
_________________ Avregistrerad användare |
||
Den där jämförelsen var väl inte helt rättvis? Desutom håller jag inte alls med dig. Bilarna är ju gjorda för att köras med... Mona Lisa är en tavla och hänger därför på en vägg. Kronjuvelererna används väl iaf ibland, annars ligger de tråkigt nog i en låda... Allvarligt talat hur kul vore det om bilarna bara stod och samlade damm på ett museum. Skulle jag ha råd att äga en gammal f1 eller vilken annan gammal historisk tävlings bil som helst så skulle jag köra med den så mycket som möjligt. Vad är vitsen med att ha en fungerande bil som ett prydnadsföremål?
_________________ Mattias Meldert |
||
Jag kan inte riktigt hålla med. Det vore ju trist om de inte kördes. För övrigt kan väl nämnas att många av de bilarna i princip är nybyggen med rätt papper. I och med att pappren är värda så mycket så är det ju inte så att det är kört för bilens del om man totalsmäller den. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Klart att jag vill at de skall köras, jag skrev trots allt "och endast köras på uppvisnings race". Som jag skrev är det är synd att många gammla orginal F1 bilar blir kvaddade. Jag struntar i om de kvaddar en replika.
En fördel med att de rejsar så gammla bilar är dock att tillverkningen av gammla delar hålls igång och att fler är beredda att renovera gammla F1 bilar från dammigt skrutt skick till tipptopp race skick. Det finns för och nackdelar med allt. _________________ Avregistrerad användare |
||
|
Ja nog är det tur att den överkörda bilen ser ut att ha stabilaste bågen av dem alla.
Förvånar mig att man inte verkar ha 4-p bälten i alla bilar. Men App K är i vissa stycken ett märkligt reglemente. Förr undvek man bälte i racebilar för att föraren skulle kunna kasta sig ur, alternativt krypa ihop om bilen gick över styr. Kanske det tveksamma tankesättet konserverats bland vännerna i dessa klenoder (eller oftast snarare replicor på klenoderna. De äkta står ofta kvar i garaget, så rejsar man med den ibland hyfsat tidstrogna replican, med orignalhandlignen som bas. Vet inte vad jag ska tycka om det, både för och nackdelar som någon så riktigt påpekade.
Däremot har jag vid flera tillfällen noterat att när prestigehungriga och resultatkåta förare från modern racing får chansen i historiska bilar, så ska dom visa hur mycket bättre än Moss och Fangio dom är, med resultat liknande bildserien ovan som slutprodukt. Takuma Satos krasch av en rätt unik Lotus F1 för några år sedan i just Monaco går till historien. Helst eftersom den jubelidiotens förklaring var, att när jag sitter i en racerbil kör jag alltid 110% max, skiter väl i om det är en gammal unik bil.... En sådan pappskalle skulle jag ALDRIG låna ut ens en rostig trampcyckel till. Men ok. det kanske inte behövs någon hjärna för att köra racing med moderna bilar. Även STCC tyder ju ibland på att hela kontoret inte altid behöver vara fullt bemannat.... För mig handlar historic racing om flat out racing, men med respekt för både materialet och medtävlare. original eller replica påverkar inte detta förhållningsätt (jag har också en av varje, även om det inte är någon f1, tyvärr...) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Bilder o videos
Oldtimers krasch under Monacos GP.
|
2827 besök totalt |