| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Wattlänksproblem !
|
992 besök totalt |
|
Wattlänksproblem !
Hej Frågor till er som "kanske" har samma problema... Har åkt wattlänk och har nu på kort tid avverkat 2 st kåpor + sprucken kaross. Kåpornas konstruktion är inte riktigt som jag vill ha dem...är på gång att nytillverka en kåpa i annat material och kanske annan konstruktion än vad rally o rallycrossfolket kör med. Den stora centrumbulten slår sönder det mjuka aluminiumet ! med oljeläckage som följd(sjungande bakaxel som följd).. Det är diffkåpan som är det mjuka i konstruktionen och det första som ger sig.... Är det någon här som har liknande problem ! De få rally-rallycrossåkare jag pratat med verkar inte ha problem
Hur går det för er vad har ni hört och själva upplevt ? Kanske så är skogsåkarnas framfart inte jämförbar med gatåka eftersom de glider ofta på snö/is o grus med väldigt få asfaltsrallyn(utländska) vilket inte ger så mycket krafter i sidled de har inte tjälskador. Rallycrossåkarna åker ju på släta banor med en övergång från asfalt till grus som enda hårda övergång. Banåka i Sverige sker väl på rätt slät väg, har aldrig sett en svensk bana bara ytisbanor(nurburgring,spa,magny course) och de är snorsläta, man studsar inte i sidled i alla fall. Gatåka på dålig svensk väg kanske sliter mer vad vet jag För mig håller inte wattlänkskåporna(kaross)....av dagens konstruktion. Jag vill inte bygga upp proppellern i karossen i första taget, vad händer då vid hård kompression ? Tacksam för alla seriösa svar och ideer från er som åkt lite granna och känner folk som åker... max _________________ Max Jarno |
|
Vad är det för axel du har? Tror inte jag riktigt greppat hur o var du har problem...
Personligen har jag bara lyckats med att paja en wattlänkskåpa genom att skruva sönder den...
Rallycross körs INTE på släta banor och om en konstruktion håller där så brukar den väl betecknas som skottsäker. Är du säker på att det inte är så att någon av dina leder bottnar? I så fall finns det inget som håller... _________________ Karl Brag |
|
Problema wattlänki
Hej Är lite ny på det här... Här är de bilder jag tidigare tog med telefonen så de är väl inte klockrena men det är det enda jag kan ge er.. Jag är nu 150 mil från min wattlänk så jag kan inte ta några mer bilder på den tyvärr.. Det är den stora genomgående bulten i diffkåpan som håller prOpellern. Den prOpellern "slår" upp aluminiumkåpan den är skruvad i vilket leder till läckage... Har faktiskt ej tittat på om det är så att systemet bottnar vid kompression vilket kunde leda till att kåpan slås sönder. Kommer att göra det när jag kommer hem ! I parkerat tillstånd ligger högra leden horisontellt och den vänstra inte riktigt 100% utan lite nedåt mot kåpan men godtagbart. De båda stagen är inte 100% lika i vinkel men de sitter stumt.. Parkerad så står prOpellern vertikalt, den kanske skulle stå i vinkel för en längre arbetsväg... Men systemet är gjort så att det ska ta upp sidkrafterna och då ska det väl tåla en "bottenkänning". Nackdelen är att axeln har fått fart uppåt innan bottenkänningen vilket den inte får vid sidledskrafter men fjädringen hjälper väl till där. Vid bottenkännigen så flyttar sig väl axeln i sidled om den ena sidan går i först.. Min första tanke var hade man inte kunnat använt sig av polyurethanebussningar istället för uniballs för att minska krafterna på slagen. Kåpan kunde vara försedd med en gördel och en "förstyvnings/stressplatta" ingjuten i kåpan för att utjämna belastningen på kåpan. Eller så gör man kåpan i stål och låter en annan del ge vika istället som tex. prOpellern eller bulten. Har inte själv monterat dit wattlänken och trodde att en erkänd rallyfirma som även levererar till RC klarade att tillverka o montera ett hållbart koncept. Men ack trodde jag skulle bespara mig tid o problem genom att lämna ifrån mig jobbet. Här e lite bilder den lilla M6bulten e ditsatt för att stoppa ev. läckage(vid felsök efter läckage)från en stoppskruv som går mot den stora centrumbulten. Oljeläckaget har rensat på underredsmassa på höger sida trodde först det var hastighetsgivaren. Men läckaget fortsatte efter påfyllning av olja till givarnivå och stillastående bil. Då åkte M6 bulten dit men det fortsätter och läcka rejält... Kvar är centrumbulten.. När det läcker från sidan på den så borde det handla om sidledskrafter som åstadkommit läckaget. Så då kvarstår kåpans konstruktion e den hållbar eller ej.. ? Att tillägga så slog bulten upp kåpan rejält på den förra kåpan som reklamerades.. Sedan kort därefter så slog jag upp wattlänksupphängningen i karossen alltså den stumma delen som håller det högra uniballsförsedda staget i karossen. Röret var svetsat direkt i karossen utan någon som helst platta innunder som jämnade ut krafterna, det sitter en sådan platta där nu.. Jag själv tycker hela konstruktionen är lite vek... Här är lite bilder..
Tack på förhand ! max _________________ Max Jarno |
![]() |
Skruva banåkabil
Wattlänksproblem !
|
992 besök totalt |

