| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Framvagns geometri
|
746 besök totalt |
|
Framvagns geometri
Har spenderat helgen med att läsa Racecar Dynamics (Milliken & Milliken). Jag har läst alla tusen sidorna... Men, jag är lite oroad över att alla exempel i boken rör formel bilar från 60-talet och att boken är från 1991. Milliken gaggar något om att det på senare tid har blivit populärt att bygga FWD bilar med en viss geometri. Det var alltså 1991 då? och senare tid, då snackar vi slutet av 80-talet då med ovannämnda tidsperspektiv. Det hela gör mig lite oroad, speciellt då vissa av råden inte riktigt får någon förklaring. Vidare anser jag att boken är rörig men det är en annan femma. Till frågan: Finns det någon bok från detta årtusende som behandlar Touringbils-fjädring? Speciellt FWD och 4WD? om inte - hur tusan vet jag då att det jag gör är smart? Jag menar visst, grunden är ju densamma, men jag vill ju inte kapa upp hela bilen pga att man på 60-talet tyckte att det var en bra ide! Tittar man på XTCC (X=S, E, B osv) eller Super Touring så har ju de förmodligen tänkt lite till än en jänkare gjorde för 50 år sen? Inte för att racka ner på Milliken x2, de är säkert fin-fina killar - frågan är ju bara hur relevant det är? Det är ju lite halvdrastiska åtgärder de föreslår och en bil byggd efter den boken blir ju inte så lätt att återställa igen. Vill ju göra rätt, eller iaf bra. Så, en Touringbilbok??? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
XTCC är väl egenterligen inte så mycket att sukta efter OM du inte vill bygga en bil efter samma reglemente. De har väl kraftiga begränsningar över vad de får hitta på (orginal typ med orginal fästpunkter (eller begränsat avsteg)?).
Vill du se friare konstruktioner med standardbilsgrund så är väl Rallycross lämpligare. Problemet är väl att hitta bra beskrivningar hur man får olämpliga konstruktioner att gå snabbt. De som lyckas delar sällan med sig... Men det som är begränsat i standardbilsreglementen kan ju ge en hint om vad som förmodligen är fördelaktigt...
|
|
Har tittat en hel del på rallycross kärror också. Grejjen är ju att de, ofta, precis som XTCC (alltid) har original subframe på sina bilar. Det kommer nog jag också att ha. Frågan är ju bara hur man ska tänka ang resten. Hur som helst, jag har inte hittat väldigt mycket om rallycross bilar heller.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
![]() |
Skruva banåkabil
Framvagns geometri
|
746 besök totalt |