| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Luftfilter 318is, vilket är bäst?
|
1217 besök totalt |
|
Luftfilter 318is, vilket är bäst?
Har läst en massa trådar om luftfilter men vet fortfarande inte vilket som är bäst. 1. Vad som är klart är att jag kommer att dumpa min luftburk som är original. 2. Jag kommer att ta bort hel-lyset för att få in mer luft. Vad skall jag välja? Koniskt sportfilter eller stort papp-filter med adapter? Avskärmningar från motorn? Vad har ni för erfarenheter? Bilen i fråga är en 318is med chip och större avgassystem. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||
|
Har hört lite olika om det här med att tvångsmata luftfiltret med luft. På en kompis 323 e30 så sänktes toppfarten rejält då denna modifikation gjordes! Så en vettig avskärmning är nog att föredra framför mycket luft.
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Jag har köpt en beggad konad K&N filter som jag tänkte montera. Vad jag kan se är det inte filtret i sig som är problemet utan adapter mellan flödesnätare (som ser ut att ha fyrkantig luftintag) och filtret (rund).
Sen får man väl snickra lite plåt för att få bort varmluft. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
[quote="beepbeep"] utan adapter mellan flödesnätare (som ser ut att ha fyrkantig luftintag) och filtret (rund).
quote] Sån kräver Mi16 också.. Jag fixade en med en bit gammalt avgasrör som klämdes fyrkantigt i ena änden i ett skruvstäd och så filade jag till en fläns i plåt som löddes fast. Sedan har jag hört att typ volvo 360? och några andra bilar redan har en sådan adapter som man kan plocka på skroten. Vilket antagligen är bra mycket bättre isåfall.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Jag har ett stort pappersfilter från en SAAB och det funkar utmärkt. Har en adapter sedan jag ägde ett "bling" filter som passar perfekt. SAAB filtret är minst sagt stort och jag har lindat tejp runt adaptern som jag sedan limmar fast filtret i. Byter 2 ggr per säsong. Kostar 160 - 200 kr.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Har du någon bild på den lösningen?? och hur funkar det att åka med ett pappfilter öppet? är inte det känsligare mot väta än t ex ett öppet blingfilter?
_________________ Johan Månsson |
||
Du har ingen bild på konstruktionen? Har "hört" att det är att kasta pengarna i sjön när man väljer koniskt sportluftfilter istället för en konstruktion lik denna, samt att det är större yta och bättre luftgenomströmmning om man väljer pappfiltret. Fukten torde inte vara något problem om man lägger till lite extra arbete på utformning av värmesköld så att den skyddar från väta som kommer underifrån. Vilket saab filter har du valt? _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Luftfilter 318is, vilket är bäst?
|
1217 besök totalt |

