Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Nya 911 GT3 RS | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (55355 totalt) |
Jo, vist kan väll jag tänka mig att byta CS;n mot en sån här !
Tyvärr lite små bilder men det är vad som står till buds. A high-performance sports model for road and track Stuttgart. With effect from october, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG of Stuttgart, Germany, will be launching the new 911 GT3 RS on the European market. This purist variant of the GT3 is particularly suited for use on the track. The GT3 RS is distinguished by its performance capability and the unadulterated driving experience enjoyed with a racing car, but also meets all requirements for road-legal sports cars. The exceptionally meaty engine boasts a displacement of 3.6 liters to generate 305 kW (415 bhp) at 7,600 rpm. Maximum revs are reached at 8,400 rpm. The power output per liter of engine capacity is 115.3 bhp. These figures correspond to the present GT3. But the RS puts in an even better performance. Thanks to a close-ratio six-speed transmission with a single-mass flywheel and the 20 kg lower vehicle weight, the engine revs up even more freely, thus enabling the 911 GT3 to sprint from zero to 100 km per hour in 4.2 seconds. That's one tenth of a second faster than the GT3. It takes just 13.3 seconds to hit to 200 km per hour. Maximum speed is 310 km per hour. The reference "RS" will quicken the pulse of Porsche connoisseurs. Models such as the legendary Carrera RS 2.7 of 1972 and the type 964 911 RS (1991) were also sports cars that stood out on account of an extreme degree of maneuverability and handling. That tradition is continued with the new 911 GT3 RS. In common with its predecessors, it provides a basic and pre-approval model for use in a range of racing series. one characteristic of the new "RS" is the body, which is 44 mm wider at the rear (a legacy from the Carrera 4 models) by comparison with the 911 GT3. The muscular-looking rear end conceals a wider track that not only improves directional stability but also increases the transverse acceleration potential of this two-seater coupe. Despite its specialized body, the "RS" is 20 kg lighter than the GT3, weighing in at just 1375 kg. This weight-saving was achieved by the use, amongst other solutions, of an adjustable carbon fiber wing, the use of a plastic rear lid and a lightweight plastic rear window. The corresponding weight-saving is 4.5 kg/kW. With a view to the registration regulations for the important Gran Tourismo championships as future fields of application, the road version of the GT3 RS has resorted to technical solutions that will also feature in the racing version. These solutions will include the entire wheel carrier and split wishbones on the rear axle, in addition to the carbon fiber components of the body. And the interior lives up to the vehicle's sporting aspirations: 2 lightweight bucket seats made of carbon fiber composite materials come as standard and in the club sports package. There is a bolted roll cage and the pre-wiring for the battery main switch. A six-point seatbelt for the driver and a fire extinguisher are also provided. Internal trims are black, with the roof lining, steering wheel and gear stick trimmed in high-quality Alcantara leather. The available finishes are Arctic Silver metallic or black; as an option, the GT3 can also be obtained in orange or green. All vehicle insignia and the wheels themselves are styled in orange or black to contrast with the body paintwork. The basic price for the 911 GT3 RS is _111,600 (excluding country-specific requirements). In Germany, the coupe costs _129,659 including sales tax. The GT3 RS will also be available for sale on the North American market from March 2007. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Jag tycker inte om att skriva onödiga inlägg men nu är det dags: JÖSSES! Jag vill ha!
Lite besviken att motorn är densamma som i GT3:an (att 3,8 liters spekulationerna föll) och lite besviken att den inte finns i vitt, men det kan jag ha överseende med! Får väl hädanefter lov att drömma om en orange Porsche istället för en vit helt enkelt. Eller kanske en svart med orangea fälgar...decisions, decisions! Ser verkligen fram emot att se den här besten i verkligheten! /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
996 RS verkar helt klart vara mer speciell, lite "B" att de endast sparat 20KG och inte trimmat motorn!
orange är förvisso grymmt rejsigt och kult men det är inte särskilt snyggt eller stilrent. Skulle hellre vänta på nya Ferrari F430 Stradale som verkar bli grymmt hårig. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Ja ja det gammla snacket från porsche folk Porschar går ju aldrig sönder ! Det är ju priset man betalar för Nya GT3 RS är precis som F430 Stradale en riktigt cool bil, finns ingen anledning att kasta skit på någon av dem. Min gissning är att det kommer ytterligare en RS version innan 997an läggs ned. _________________ Avregistrerad användare |
||||
Långsmalt kasettband?! Undrar enbart, man önskar ju en RS så sparsamt specad som möjligt, speciellt när man inser hur mycket en bil väger nu för tiden, 997:an verkar ju inte vara någon flugviktare precis! /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
Snygg som attan! Men den skulle allt funnits i vitt, som företrädarna. Även om färgen på bilderna onekligen gör att den syns i trafiken. Synd också på att vikten inte var mer bantad och kanske några hästkrafter extra, för att skilja den är mer från vanliga GT3.
Det här med vikten? Vad väger en Golf nu för tiden? Kontra en 997, som väger runt 1400kg? Vikten siger kanske i förhållande till varandra. Tänker på vad en Golf I väger jämfört med en tidig 911. _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||||
En sån vill jag ha. Dock verkar den väl lik en vanlig 997 GT3 vikt, prestanda o s v, så de blir till att prova båda för att säkerställa att en RS verkligen är motiverad. Den förra RS en var väl minst 50kg lättare än GT3, Patrik?
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Stämmer bra det, även om jag är färgad så tycker jag 996 RS'n är snyggare. Skulle faktiskt välja en "vanlig" Clubsport framför denna RS'n. Att den sedan inte kommer i vit är ett hån. För info är AC och CD spelare ett s.k. no-cost option. _________________ Patrik Ljunggren |
||||
om man bortser från prestanda så var ju den gamla GT3:an snyggare...
Tyskar har aldrig varit så bra på det där med FÄRG o STIL!! |
||||
Golfen väger väl från 1350kg till 1650kg beroende på modell. Dock så har väl golfen vuxit betydligt mer än vad 911:an har gjort genom åren. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Porsche kanske ska vara lite oroliga för att Televerket (som nyligen bytte namn) stämmer dom för att använda en varumärkesskyddad färgkombination....
Håller med "alla som klagar" på vikten, visst måste det gå att plocka bort 100 kg till ? För 964:an såg det ut såhär: 964 C2 1.450 kg 964 RS 1.230 kg 964 Cup 1.100 kg _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
NU snackar vi färg o stil!! |
||||
och så var ännu ett varumärke (RS) kört i botten ...
GT3:an han knappt ens komma ut på marknaden innan varumärkeshype:arna piskade på utvecklingsavdelningen att ta fram en till specialversion som man kunde läska de lättköpta biltidningarna med. Läskigt hur singelspårig marknaden är - en ny pressrelease - en ny sponsrad resa till Tyskland för att provköra och flera sidor "gratis" marknadsföring i alla de stora biltidningarna. Tyvärr är det varumärket och historien som åker på den stora smällen. Hade Porsche istället valt att inte bygga någon GT3 RS på 997 modellen och väntat till nästa modellserie hade varumärket RS varit otroligt mycket mer marknadskraftigt. Speciellt när man inte lägger ner varken tid eller energi på att skapa något som sticker ut - ny färg, lite kolfiberdetaljer, sportstolar, båge och andra fälgar så kör vi. Sell-out! |
||||
får nästan hålla med men jag tycker inte det är nåt fel i att släppa en rs-version av 997an, bara att de släpper en så himla tidigt, om de väntat till nästa år och finputsat detaljerna på gt3an, sänkt vikten rejält(inte lagt till ac och stereo ens som tillval), trimmat upp motorn bara en aning och skärpt till vägegenskaperna så hade den blivit en riktig rs men nu ser den bara ut som att vilken liten konstig tysk stylingfirma som helst har tagit gt3an och gjort egna fälgar till den typ blir faktiskt sur att de inte kunde väntat lite längre med den _________________ Eric Bolin |
||||
Bilder o videos Nya 911 GT3 RS | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 8 besök senaste veckan (55355 totalt) |