| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kompressorhjälp till min speedster och poll om trimmet
|
3 besök senaste veckan (8654 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
har nog kommit överens med mig själv att satsa på kompressor i den. då blir det problem för jag är "way off" om hur man ska dimensionera kapaciteten samt om man ska ha skruv eller en typ vortech. vortech m.fl. verkar bara finnas för större effekter än jag är intresserad av. var inne på eatons hemsida och hittade mappar mm men fattade nada. så här ligger det till iallafall. 2.2l. 7000 rpm. laddtryck under 0.6 (har inte plats för laddkyl). känner att det är dags att börja i tid denna gång.
det kanske går att övertala mig att bygga en elak sugmotor fortfarande
det stora problemet med en sugis är att man gärna vill varva sådär en 9000 rpm, men stackvarvräknare som sitter original går bara till 7000 >
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
En vass sugmotor är ju alltid att föredra!
Tycker man inte om att varva så är väl en kompressor ett alternativ. Det där tredje vet jag inte vad det är... Hör det hemma på trailerdragare? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|
Jag hade turbo planer för min kompressor matade 1.3 liter motor i Polon men gick tillbaka till Kompressor igen.
Nu blir det en större kompressor i vinter =) Det viner gott under huven med en kompressor. Det är ett ljud man inte glömmer
_________________ // Jani Hast |
|
Jag hade en Eaton M62 ett tag men den sålde jag.
Bra exempel hittar du på Enems sida. http://www.enem.se/katalog/kompressor/3.asp _________________ Stefan thull Leksand |
|
sugis leder på 69% med kompressor på andra plats.
skulle gärna vilja ha sådär en 230-240 hk och då blir det att varva uppemot 8000 tror jag. med kompressor är det hyfsat enkelt att nå dessa effekter utan att varva mer än 7000. låter kanske lite dumt att begränsa varvet till varvräknarens arbetsområde, men den är ju helt enkelt hur ball som helst sittandes i originalpanelen.
har vi nån som är gudomlig på att räkna på kompressor-storlekar, så blir jag överlycklig
efter 7000 kommer en lcd-display och tar över
|
Här är en hemsida som en kompressorfantast har gjort. www.tsr.nu
_________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
vet du vem som ligger bakom denna sida?. letade efter nån kontaktinfo. men det verkar inte finnas, förutom gästboken. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
nänä ingen lcd-display du försänker dioder i ratten alla F1 som tar vid över 7000 rpm , 4 st en vid 7500 en vid 8000 osv , men kompressor borde ju funka det med , alla tester man läst om den nya turbon säger ju att egentligen borde det inte funka i en så lätt bil , men det gör det
|
Annonym är nog svårt för mig att vara; många känner kanske igen bilen. Är väl så att det känns rätt lönlöst att försöka övertyga någon om kompressormotorns förträfflighet, de flesta lägger dövörat till och yrar något om att den tar mer effekt än den ger och att den håller inte längre än 5000 mil; för det har någon körkortslös yngling på Yatzy skrivit.
Börjar väl bli gammal, kanske..
Tar inte så mycket intryck av det dock, eftersom jag vet att personen bakom orden knappast ens åkt med i en kompressorbil; än mindre är någorlunda insatt i dess teknik.. Lite därför som hemsidan är 100% på Engelska, intresset är större i andra världsdelar och jag hjälper flera "internetvänner" i andra länder med tips och råd om installationer. Gällande Speedster, så finns det faktiskt en färdig sats. Vad jag kan se på bilderna, så är det faktiskt en Lysholm-kompressor. Ger "200PS bei 6000min-1, 270Nm bei 3500min-1". Info på http://www.delta-motor.ch/GER/index. _________________ Johan H |
|
pratade en stund med janne på enem om olika konfigurationer.
tittade lite på rotrex kompressorer, janne provkörde rotrex demobil (bmw 318is) för ett tag sedan, då tyckte han att den var lite seg. fick varva över 4500rpm för att få fullt laddtryck. storleken däremot är rotrex stora fördel. en lysholm 1200 rekommenderade han. den ska klara 18000l/min på maxvarv (15000rpm). det motsvarar 1.3 bar övertryck vid 7000rpm på min motor. då finns det lite marginal för mig att öka från mina 0.6, när jag vill trimma vidare
kostade lite väl mycket om sfr är lika med schweizer-franc. 414000 sek fast då inkluderade man 7.6% moms
har du kört med en lysholm 1200 eller kan du rekommendera nån annan och isåfall varför? är nog helt inne på kompressor nu, efter att ha byggt ett antal t***o-maskiner(vågar inte skriva ut hela ordet ifall mäkinen ser det) samt sugmotorer. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
Det är egentligen inte så blodigt för en färdig utvecklad sats med bil...
Först och främst så förespråkar jag alltid skruvkompressorer (dvs Lysholm & Autorotor) på mindre motorvolymer, för att de ger en underbar karaktär och orkar dra genom hela registret. Eaton är en roots-kompressor, vilken har sämre verkningsgrad. Centrifugal tycker jag bara lämpar sig på volymstora motorer som redan har bra botten, men saknar topp. Lysholm 1200 blir nog lagom i ditt fall, men räkna inte med att de teoretiska laddtryckssiffrorna stämmer 100% i praktiken. Mycket saker spelar in, såsom mottryck i inlopp, flöde i laddluftkylning (vid högre tryck) osv. Men en 1200:a är ganska lagom stor, den 1600:a jag har är betydligt större och jag antar att size is an issue i en speedster..
_________________ Johan H |
|
storleken har verkligen betydelse i en speedster.
ju mindre desto bättre .
hur långt kan en 1200 räcka tror du. vill inte köpa en "för liten" om jag ska öka trycket till ca 1bar vid senare tillfälle .
kommer bygga ett helt nytt insug och funderar på att komplettera med en vattenkyld laddkylare. vill inte hamna under 230hk när jag är klar
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (8654 totalt) |