Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på kompressor för 3.5liters sexa!
1, 2   >>
7243 besök totalt
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8094


Trådstartare
Tips på kompressor för 3.5liters sexa!

hallojsan!

Jag har en liten ond tanke om att kompresormata min M535a med automat till nästa säsong och tänkte nu börja kika på lämpliga kompressorer för detta!

Effekten som jag vill ha ut är mellan 300 coh 350 körvänliga hästar!

Har ni några bra tips så dela gärna med er!

M3jonas: Du har ju lite erfarenhet inom ämnet, vad skulle du rekommendera?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8094


Trådstartare
Jag surfade blocket lite och hittade dessa:

http://www.blocket.se/vi/7835152.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/7757168.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/7894839.htm?ca=11_s

Den sista där verkar smått intressant!

Vad säga de lärda?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Köper du grejjorna på ebay så kan du med lite tur ta hem en för ner till halva priset ink frakt och alla avgifter.

En M90 är nog rätt fin till din snurra.

http://automotive.eaton.com/product/engine_controls/superchargers/M90. . . . .

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Såg på en av de som var till salu på blocket att den hadde någon form av elkoppling.

Går det att suga genom en sådär om den står still, eller öppnar man nån bypass isåfall?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551



En liten trådkapning:

Lite sugen på skruvkomressor till min Opel CIH 2.2. Använder Eaton och Lysholm m.fl. exakt samma teknik? Finns det fler märken att leta efter? Hur långt räcker en Eaton M62?

Några frågor att suga på...

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Lysholm & Autorotor är skruvkompressorer, Eaton är roots-kompressor.

http://www.jmtech.se/
http://www.lysholm.se
http://www.whipplesuperchargers.com/

_________________
Johan H
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8094


Trådstartare
M90 verkar passa rätt bra!

Nån som kan förklara vad en Rootskompressor är och hur den skiljer sig från dem andra?

Sen kan man ju undra hur länge automataren tänker hålla =)

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1131

Namndispens
Namndispens

Skruvkompressorn har intern kompression och är effektivare då dess rotorer är väldigt täta.

Rootskompressorn har ingen intern kompression (det är en luftblås, som en turbo) och tätar sämre.
Eaton har vidareutvecklat sina Roots så den numera placerar sig någonstanns mittemellan en gammal hederlig roots och en modern skruvkompressor.

_________________
Johan H
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 551



Hittade en kalkylator för skruvkompressorer: http://www.sprintex.com.au/files/Blower_Calculator.xls
Mata in cylindervolym, redline och önskat laddtryck (jag fattar det som övertryck, inte absolut?) så tipsar den dig om lämplig kompressor och ger en fingervisning om motoreffekten. Inte så grymt pålitligt kanske, men det är ju alltid nåt.

_________________
Alexander Widell
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Här kan du läsa lite mer om skruvkompressorer och hur du dimensionerar och väljer lämplig modell: http://www.enem.se/lysholm.asp

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Intressant läsning!

Jag funderar också på en Eaton M90 kompressor... den verkar passa perfekt för ca 300hk i en 2,5l sexa

2,5l * 3500 (maxvarv 7000) = 8750liter per minut.. sen plussa på 0,7bars tryck.. 8750 * 1,7 = 14875l/min sen ska man lägga på 10% som försvinner i förluster här och var.. = 16363 sen dela det i 1,5l som M90-kompressorn ger per varv = 10908rpm som kompressorn ska varva för att ge 0,7bar överladding! Det borde väl passa bra eftersom M90 kompressorn max får varvas 12000rpm.

Detta borde då teoretiskt ge 200hk (som jag nu har) * 1,7 = 340hk minus 38hk som kompressorn tar vid 11000rpm och belastningen för 0,7bar övertryck = 302 teoretiska hästkrafter

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8094


Trådstartare
Nämen där ser man =)

Den borde ju passa som handsken =)

Då borde jag kunna ladda runt 0.6-0.5 bar! det borde ge en lagom effektökning som automataren kan hantera?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



erikjakan skrev:
Nämen där ser man =)

Den borde ju passa som handsken =)

Då borde jag kunna ladda runt 0.6-0.5 bar! det borde ge en lagom effektökning som automataren kan hantera?

MVH Erik

Ja där ser man!

3,5l som varvar 6200rpm borde bli... 3,5l * 3100 = 10850l/min * 1,6 = 17360 + 10% = 19096l/min / 1,5l/varv = 12730rpm
Ja lite går det väl att övervarva kompressor
Har du 211hk nu eller? Borde bli 211 * 1,6 = 338hk - 44hk som kompressorn tar vid det varvtalet och trycket = 294 friska hk kvar!

Men man ser ju att en Eatonkompressor inte lönar sig att varva allt för mycket med... det blir ju mer skillnad mellan 0,4->0,5bar än mellan 0,7->0,8bar pga av att den tar för mycket hästkrafter när trycket ökar tyvärr... Jag har hört att en riktig skruvkompressor är bättre på detta!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8094


Trådstartare
Nisse977 skrev:
erikjakan skrev:
Nämen där ser man =)

Den borde ju passa som handsken =)

Då borde jag kunna ladda runt 0.6-0.5 bar! det borde ge en lagom effektökning som automataren kan hantera?

MVH Erik

Ja där ser man!

3,5l som varvar 6200rpm borde bli... 3,5l * 3100 = 10850l/min * 1,6 = 17360 + 10% = 19096l/min / 1,5l/varv = 12730rpm
Ja lite går det väl att övervarva kompressor
Har du 211hk nu eller? Borde bli 211 * 1,6 = 338hk - 44hk som kompressorn tar vid det varvtalet och trycket = 294 friska hk kvar!

Men man ser ju att en Eatonkompressor inte lönar sig att varva allt för mycket med... det blir ju mer skillnad mellan 0,4->0,5bar än mellan 0,7->0,8bar pga av att den tar för mycket hästkrafter när trycket ökar tyvärr... Jag har hört att en riktig skruvkompressor är bättre på detta!


Precis, runt 300hk borde man kunna få ut, fast den varvar bara 5900 innan automaten växlar =)

204hk ska det vara i den svensksålda, men det känns som mer, iom kompressormontaget så ska jag riva maskin delvis och renovera toppen, byta till vassare kam samt extractorrör och mappning.

Automaten skall enligt uppgift hålla för mellan 350 och 390 hk, helt perfekt!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



erikjakan skrev:

Precis, runt 300hk borde man kunna få ut, fast den varvar bara 5900 innan automaten växlar =)

204hk ska det vara i den svensksålda, men det känns som mer, iom kompressormontaget så ska jag riva maskin delvis och renovera toppen, byta till vassare kam samt extractorrör och mappning.

Automaten skall enligt uppgift hålla för mellan 350 och 390 hk, helt perfekt!

MVH Erik

Varvar du "bara" 5900rpm så kommer kompressorn upp i 12114rpm. Låter ju alldeles lagom

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8094


Trådstartare
Nisse977 skrev:
erikjakan skrev:

Precis, runt 300hk borde man kunna få ut, fast den varvar bara 5900 innan automaten växlar =)

204hk ska det vara i den svensksålda, men det känns som mer, iom kompressormontaget så ska jag riva maskin delvis och renovera toppen, byta till vassare kam samt extractorrör och mappning.

Automaten skall enligt uppgift hålla för mellan 350 och 390 hk, helt perfekt!

MVH Erik

Varvar du "bara" 5900rpm så kommer kompressorn upp i 12114rpm. Låter ju alldeles lagom


Exakt vad jag tänkte =)

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



erikjakan skrev:

Exakt vad jag tänkte =)

MVH Erik

Ja det där blir nog bra! Du får starta en tråd om det där! Själv så kommer jag nog inte köpa nån kompressor i år (tror jag). Kanske blir nått nästa år, vi får se! Men sugen som katten är man när man läser tex M3jonas tråd osv.

Lycka till! thumbs up

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu har jag dessvärre inte koll på hur mycket effekt en Eaton tar jämfört med en skruv men jag blev förvånad då jag såg hur mycket effekt skruven "stjäl" när man laddar rätt mycket. Enligt uppgift ska min MX420 (skruvkompressor som pumpar 2 liter per varv) ta över 100 hk vid maxvarv, 13000rpm, och 1,4 bars övertryck.

M90 verkar helt klart vara en vettig kompressor som inte heller är svår att få tag på och som inte kostar multum.
Ska man dessutom inte ladda mer än 0,7bar så känns det overkill med intercooler och det förenklar monteringen massor.

_________________
Jonas Edling
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 58



Erik: Det är inte hästkrafterna som tar död på en automatlåda, det är vridet. Jag kommer inte ihåg hur mycket vrid 4hp22:an klarar, men jag har för mig att den inte är specad för så mycket mer vrid än vad orginalmotorn presterar. Kila in på ZF's hemsida och kolla.

_________________
Jesper Wall

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8094


Trådstartare
Jesper Wall skrev:
Erik: Det är inte hästkrafterna som tar död på en automatlåda, det är vridet. Jag kommer inte ihåg hur mycket vrid 4hp22:an klarar, men jag har för mig att den inte är specad för så mycket mer vrid än vad orginalmotorn presterar. Kila in på ZF's hemsida och kolla.


Jo jag vet att det är vridet som dödar , vet inte varför jag skrev hk. Men om samma låda sitter i 745ia och dem håller med "finnetrimmet" så borde min låda klara sej en stund iaf.

Vad kan man få ut runt 450nm mot originalets 310?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



M3Jonas skrev:
Nu har jag dessvärre inte koll på hur mycket effekt en Eaton tar jämfört med en skruv men jag blev förvånad då jag såg hur mycket effekt skruven "stjäl" när man laddar rätt mycket. Enligt uppgift ska min MX420 (skruvkompressor som pumpar 2 liter per varv) ta över 100 hk vid maxvarv, 13000rpm, och 1,4 bars övertryck.

M90 verkar helt klart vara en vettig kompressor som inte heller är svår att få tag på och som inte kostar multum.
Ska man dessutom inte ladda mer än 0,7bar så känns det overkill med intercooler och det förenklar monteringen massor.


Ja det är lite lurigt med varv och tryck på kompressorn.. Jag räknade i alla fall fram att en Eaton M90 skulle ta 38hk om jag varvar den 11000rpm vid 0,7bars tryck. Maxvarv på den var 12000rpm

Varvar man den lite mer (12730rpm).. men har mindre tryck, som i Eriks fall.. så skulle den själa 44hk.


Hur mycket kraft själ en turbo egentligen? Den motar ju avgaserna.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Skruva banåkabil
Tips på kompressor för 3.5liters sexa!
1, 2   >>
7243 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande