Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28269 besök totalt |
Jajust, som en Audi 100 alltså, men bara 2x2 cylindrar fram istället för 5x1 varav den 5:e är lååångt fram. _________________ Pär Hylander |
||||
Nope - flytt hela dagen den 3:e september. ![]() Men idag såg jag ju att SLC 700 är ett alternativ om jag vill komma ut i år. om det är några rejs kvar vill säga... Till andra läsare: Jag söker en 1.7l motor: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21873 |
||||
_________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||||
Nu har jag börjat få klappa bilen när jag går förbi den i garaget, den längtar så mycket efter husse att den gnyr.
![]() Säg efter mig: Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Nu har det blivit en mekardag, chefen OK:ade ledighet för sudmek.
Mätte ventilspel som visade sig vara lite väl små och behöver fixas. Kopplingen funkade inte på parkbanekörnigen förra året (svårkört ![]() ![]() Till min förvåning funkade vindrutespolaren. Tyvärr hände nåt i den efter fem sek. Kortslutning kanske... ![]() Jag fick provkört ordentligt igår (fredag kväll) och frånsett div elknepigheter funkade det bra. Oerhört skönt att ha en fungerande koppling. Hjulinställning behövs fortfarande, samt bromsreducerventil då den är grymt överbromsad bak. Hyperkul var det iaf att köra. ![]() Nästa steg är en allmän service, översyn av fel-el och besiktning på bilprovningen. ![]() |
||||
Skönt att det var "bara" en massa småfel.
Ett halft år till ? Det kändes som det har gåt minst ett helt år. Men man vet ju själv hur snabbt tiden rinner iväg ![]() Lycka till med sbp! Hoppas vi ses på rattmuffen run #3 /oje _________________ ![]() |
||||
Jag vet inte hur den behandlats tidigare, men den är faktiskt förvånande rostfri. Typ nästan helt
![]() ![]() |
||||
Jaha. Nu står Suden på Auto Alfa och väntar på lite motorservice.
Jag tänkte att har man inte tid att meka får man köpa sig fri..... ![]() med pendling blir arbetsdagen 0640-1840 så det är lite bökigt att få gjort de där "småärendena" man brukar klara innan, efter jobbet eller på lunchen. Efter inte så lite vel och halvambitiösa tankar om att uppa till en 1,7 qv dubbelförgasarmotor med 40:or bestämde jag att vara pragmatisk och köra den som sitter i tillsvidare! om den nu har 105hk är det inte fy skam och heller börja köra än att bilen står längre.... Det jag kunde se under ventil/kamkåpan var inte helt avskräckande iaf. ![]() ![]() Har med hjälp av farsan kokat ihop en liten "attgöralista".... Prio1 OK Fixa ventilspelet (grundläggande för inställningar) Autoalfa OK Byt olja + filter (Autoalfa) OK Fixa inställning+ synka förgasare Autoalfa OK Gör rent luftfilter eller byt OK Sätt in en bromskraftregulator bak OK Verkar inte strula längre. Fixa tändningslåset eller byt ut till tändströmstillslag + startknapp OK Fixa batterilådan med nytt lock som är strömsäkert Prio 2 OK Undersök om styrväxeln är frisk OK Kolla toe fram + ställ in 4-hjuls Däckhandlare eller likn OK Gör en grovkoll övrig el inkl kablage (usch detta är riktigt tråkigt... har lagt för många timmar på el redan, hade varit underbart att bygga eller köpa ett helt nytt kablage) Prio 3 OK Sänk stolen med nytt stativ Bytt till korrekta avgaspackningar Byt slang till kopplingscylinder till tät d:o Prio 4: OK Väga! OK!!! !!!BESIKTNING!!! Jag tror bilen har lite potential att gå hyfsat fort. ![]() |
||||
Klart den har! Go go go! ![]() _________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||||
AutOAlfa var klara
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu är suden besiktad! Jag fick nedslag på bagateller: Ingen tuta (chansning), inget helljus och så tog parkeringsbromsen dåligt på ena sidan. Det sista visste jag inte ens om själv... Allt i chassit, styrning, bussningar etc var tight och gott, det är en bra sak med besiktningen att bilen får en rejäl omskakning - lite svårt att göra själv. |
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Senaste som hänt är en mekdag i garaget plus lite spridda helg och kvällspass. Med hjälp av farsan, voltmeter, WD40 och blandade sladdar och kontakter funkade all el samtidigt. Det verkade mest vara problem med ärg och dålig kontakt för bara en sladd var trasig, att det ser ut som spaghetti tricolore är liksom bara en bonus....
![]() Parkeringsbromsen var ett struntfel, justerskruv som vibrerat iväg. Jag hade inte märkt det själv innan första besiktningen. Provade lite "toppfartstest" ![]() ![]() Att få en besiktningstid var lite bökigt men det kom ett återbud i Kungsbacka 0620 på morgonen idag(onsdag 28 juni) fanns. Farsan ställde upp och körde dit ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hoppas nu på bra väder på söndag och att det blir lite parkbana! |
||||
Post-parkbanan:
Har hunnit köra ca 25 mil senaste veckorna, farsan har ju rullat några oxo. Efter besiktningen har det blivit lite riktiga körsvängar, in till stan, köpa jordgubbar eller till pizzerian. ![]() Bilen funkar bra, nästan samma körkänsla som min Alfa 33. Iom att det är närmast standard drivlina är det väldigt lättkört, lådan är tätstegad och lättjobbat. Länklager gör det slamrigt att köra på dålig väg och det hjälper inte direkt med feta R-däck... Att tanken är liten är lite besvärligt, men bilen är rätt hardcore mot banåka & åka trailer till banan och jag har en billig automatstation nära hemmet. Själva parkbaneköret gick bra sett från bilens synpunkt men inte från förarens. Bilen fungerade klanderfritt. Jag hade inte ens med ett endaste verktyg - bara hjälm, handskar, kamera & mat... I heat 1 gjorde jag en riktig nybörjartavla och gick för hårt in i sista chikanen efter "långrakan", varpå jag raskt halvsnurrade av banan. Så det blev till att backa ut och köra vidare. Heat 2 vart jag fortfarande lite påverkad och körde allmänt fegt och försiktigt så det blev en rätt dålig tid, bara 10 sek snabbare än körningen med snurren... ![]() om någon postar upp en körbild på Eftersnack kommer jag lägga upp den tills dess får det duga med en vanlig bild från Barbapappa. ![]() |
||||
Nu ber jag om ursäkt för blingvarning.... men jag har ett set fälgar liggande, AR33 modell 16V och ett set yokohamadäck över. Se bild nedan för "typen".
![]() Jag är ju svag för vita fälgar i rallystil, vad tror forumets samlade kompetens om dem vitlackade. Jag är inte duktig nog att vitifiera fälgarna på bilderna så om någon har tråkigt, välkomna att prova. Köpte oxo en ny ratt igår oxo, OMP Corsica i sobert grått.... ![]() Detta rimmar illa med salutankarna men tills bilen försvinner är det lika bra att pyssla om den på nåt sätt. |
||||
![]() Idag har jag varit ledig så det blev lite mek. Det första var hjulinställningskoll, har blivit svårt att hinna med. ![]() En enkel jigg för att kolla. Man får ju inte thrustvinkel men kommer en bit. ![]() Camber var 0.5 på båda bak, 1,5 resp 2.5 fram fast på fel sidor då => passar för t.ex. Imola, Sturup, Interlagos och årets Ljungbyhed ... Negativ såklart nåt annat finns inte. ![]() ![]() Toe out var fet med ... typ 1,5 mm på fälgkant till fälgkant. Jag gillar inte toe out på gata, bilen åker slalom hela tiden och känns svårt även i konsammanhang när man vill ha precision. Så vi skruvade in P-ände lite så det blev närmare noll och det hjälpte stort! Nu går bilen rakt och styr exakt dit man vill. Det är på rätt väg. [EDIT det visade sig att vi skruvade helt fel, massa toe-in. Bilen gick iofs rakt på vägen men på bana blev det inget vidare...] Ny ratt ökade njutningen. ![]() ![]() Åsså blev det lite bling såklart i form av tvätt + en bakrutedekal...... ![]() ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 28269 besök totalt |