Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28269 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

David Söderblom skrev:
Jet skrev:
Motorn framför bakaxeln, växellådan bakom.

Edit: Mannen bakom modellen, Rudolf Hruska hade ett förflutet inom Porsche...Kanske
valet av boxermotor och transmissionskonfiguration kan spåras där ifrån? Fast bakfram..

Antar att du menar framaxel...

Pär: Sedan blir ju överhänget kortare med en boxer än vad det skulle bli med en rak 4:a.

Jajust, som en Audi 100 alltså, men bara 2x2 cylindrar fram istället för 5x1 varav den 5:e är lååångt fram.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Kristoffer R skrev:
Kanske har jag blivit klen efter ett liv med servostyrning.

Ja.

Härligt att du kommit igång, Mantorp blir det väl iaf i nån gatbilsklass?

BMW 330i -05
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Citat:
Härligt att du kommit igång, Mantorp blir det väl iaf i nån gatbilsklass?

Nope - flytt hela dagen den 3:e september.
Men idag såg jag ju att SLC 700 är ett alternativ om jag vill komma ut i år.
om det är några rejs kvar vill säga...

Till andra läsare: Jag söker en 1.7l motor:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=21873

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Men herregud, nu får du allt sätta ner foten där hemma...

SLC700? skall du ta ut vagnbok för ett race? Inget fel på motivationen iaf.

BMW 330i -05
Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004

Härligt med mera boxer på banorna!

Har du ändrat bilen något sen du köpte den?

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nu har jag börjat få klappa bilen när jag går förbi den i garaget, den längtar så mycket efter husse att den gnyr.

Säg efter mig: Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig, Det är snart April, måste skynda mig.

BMW 330i -05
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Nu har det blivit en mekardag, chefen OK:ade ledighet för sudmek.

Mätte ventilspel som visade sig vara lite väl små och behöver fixas. Kopplingen funkade inte på parkbanekörnigen förra året (svårkört ) men med en ny bromskopp från en Honda MC -tidigare satt det bara en slang där - och lite lufthjälp blev de kanon. Grenrören hade lossnat lite så jag plockade ned dem, stålborstade alla plan och sate dit nya packningar och avgasbandagerade ett litet hål längre bak. Oj vad tyst den blev.

Till min förvåning funkade vindrutespolaren. Tyvärr hände nåt i den efter fem sek. Kortslutning kanske...

Jag fick provkört ordentligt igår (fredag kväll) och frånsett div elknepigheter funkade det bra. Oerhört skönt att ha en fungerande koppling. Hjulinställning behövs fortfarande, samt bromsreducerventil då den är grymt överbromsad bak. Hyperkul var det iaf att köra. Inte olikt Alfons - min älskade Alfa33.

Nästa steg är en allmän service, översyn av fel-el och besiktning på bilprovningen. Hoppas det inte tar ett halvår till...

Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005

Skönt att det var "bara" en massa småfel.

Kristoffer R skrev:

Nästa steg är en allmän service, översyn av fel-el och besiktning på bilprovningen. Hoppas det inte tar ett halvår till...

Ett halft år till ? Det kändes som det har gåt minst ett helt år. Men man vet ju själv hur snabbt tiden rinner iväg

Lycka till med sbp!
Hoppas vi ses på rattmuffen run #3

/oje

Här sen Feb 2003

Kul bil!

Min pappa hade en när jag var liten. Häftigt att hitta ett exemplar som har överlevt rostdöden. Var den indränkt i en stor oljetank innan du köpte den eller?

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag vet inte hur den behandlats tidigare, men den är faktiskt förvånande rostfri. Typ nästan helt thumbs up

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jaha. Nu står Suden på Auto Alfa och väntar på lite motorservice.
Jag tänkte att har man inte tid att meka får man köpa sig fri.....
med pendling blir arbetsdagen 0640-1840 så det är lite bökigt att få gjort de där "småärendena" man brukar klara innan, efter jobbet eller på lunchen.

Efter inte så lite vel och halvambitiösa tankar om att uppa till en 1,7 qv dubbelförgasarmotor med 40:or bestämde jag att vara pragmatisk och köra den som sitter i tillsvidare! om den nu har 105hk är det inte fy skam och heller börja köra än att bilen står längre.... Det jag kunde se under ventil/kamkåpan var inte helt avskräckande iaf. Bilen går rätt OK nu faktiskt frånsett att två säkringar sköts då jag provade spolarvätskepumpen så jag hade inga fungerande ljus eller nåt på väg till verkstan i morse....

Har med hjälp av farsan kokat ihop en liten "attgöralista"....

Prio1
OK Fixa ventilspelet (grundläggande för inställningar) Autoalfa
OK Byt olja + filter (Autoalfa)
OK Fixa inställning+ synka förgasare Autoalfa
OK Gör rent luftfilter eller byt
OK Sätt in en bromskraftregulator bak
OK Verkar inte strula längre. Fixa tändningslåset eller byt ut till tändströmstillslag + startknapp
OK Fixa batterilådan med nytt lock som är strömsäkert
Prio 2
OK Undersök om styrväxeln är frisk
OK Kolla toe fram + ställ in 4-hjuls Däckhandlare eller likn
OK Gör en grovkoll övrig el inkl kablage (usch detta är riktigt tråkigt... har lagt för många timmar på el redan, hade varit underbart att bygga eller köpa ett helt nytt kablage)
Prio 3
OK Sänk stolen med nytt stativ
Bytt till korrekta avgaspackningar
Byt slang till kopplingscylinder till tät d:o
Prio 4:
OK Väga!

OK!!! !!!BESIKTNING!!!

Jag tror bilen har lite potential att gå hyfsat fort.

Citera
beatwise
Stallarholmen
Här sen Jan 2004

Kristoffer R skrev:

Jag tror bilen har lite potential att gå hyfsat fort.

Klart den har! Go go go! thumbs up

Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II)
www.carchallenge.se
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
AutOAlfa var klara med Suden i onsdags kväll så ....

: thumbs up

Nu är suden besiktad! Jag fick nedslag på bagateller: Ingen tuta (chansning), inget helljus och så tog parkeringsbromsen dåligt på ena sidan. Det sista visste jag inte ens om själv... Allt i chassit, styrning, bussningar etc var tight och gott, det är en bra sak med besiktningen att bilen får en rejäl omskakning - lite svårt att göra själv.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Dubbelpost

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Då blir det lite körning i sommar då? thumbs up

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Senaste som hänt är en mekdag i garaget plus lite spridda helg och kvällspass. Med hjälp av farsan, voltmeter, WD40 och blandade sladdar och kontakter funkade all el samtidigt. Det verkade mest vara problem med ärg och dålig kontakt för bara en sladd var trasig, att det ser ut som spaghetti tricolore är liksom bara en bonus....

Parkeringsbromsen var ett struntfel, justerskruv som vibrerat iväg. Jag hade inte märkt det själv innan första besiktningen.

Provade lite "toppfartstest" på väg från garaget i söndags, den går bra och drar gott, tyvärr blev det soppatorsk då tanken bara är på ca 15 liter, jag hade fått för mig att det var 20.... men det gick precis att rulla hem på de sista dropparna.

Att få en besiktningstid var lite bökigt men det kom ett återbud i Kungsbacka 0620 på morgonen idag(onsdag 28 juni) fanns.

Farsan ställde upp och körde dit thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up så nu är bilen besiktad.

Hoppas nu på bra väder på söndag och att det blir lite parkbana!

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Post-parkbanan:

Har hunnit köra ca 25 mil senaste veckorna, farsan har ju rullat några oxo. Efter besiktningen har det blivit lite riktiga körsvängar, in till stan, köpa jordgubbar eller till pizzerian.

Bilen funkar bra, nästan samma körkänsla som min Alfa 33. Iom att det är närmast standard drivlina är det väldigt lättkört, lådan är tätstegad och lättjobbat. Länklager gör det slamrigt att köra på dålig väg och det hjälper inte direkt med feta R-däck... Att tanken är liten är lite besvärligt, men bilen är rätt hardcore mot banåka & åka trailer till banan och jag har en billig automatstation nära hemmet.

Själva parkbaneköret gick bra sett från bilens synpunkt men inte från förarens. Bilen fungerade klanderfritt. Jag hade inte ens med ett endaste verktyg - bara hjälm, handskar, kamera & mat...

I heat 1 gjorde jag en riktig nybörjartavla och gick för hårt in i sista chikanen efter "långrakan", varpå jag raskt halvsnurrade av banan. Så det blev till att backa ut och köra vidare.

Heat 2 vart jag fortfarande lite påverkad och körde allmänt fegt och försiktigt så det blev en rätt dålig tid, bara 10 sek snabbare än körningen med snurren... 15-17 sek snabbare borde det definitivt varit!

om någon postar upp en körbild på Eftersnack kommer jag lägga upp den tills dess får det duga med en vanlig bild från Barbapappa.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Nu ber jag om ursäkt för blingvarning.... men jag har ett set fälgar liggande, AR33 modell 16V och ett set yokohamadäck över. Se bild nedan för "typen".

Jag är ju svag för vita fälgar i rallystil, vad tror forumets samlade kompetens om dem vitlackade.
Jag är inte duktig nog att vitifiera fälgarna på bilderna så om någon har tråkigt, välkomna att prova.

Köpte oxo en ny ratt igår oxo, OMP Corsica i sobert grått.... perfekt för att känna in hjulinställningen.

Detta rimmar illa med salutankarna men tills bilen försvinner är det lika bra att pyssla om den på nåt sätt.

Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005

Gangsta shit, ya !!

Kristoffer R skrev:

Jag är ju svag för vita fälgar i rallystil, ...

Jag trodde att du hade fattat...

SVARTA FÄLGAR äger phat !!!!

Bara en exempel:
phat:

not phat:

Phattat ?

Här sen Sep 2003

Trådstartare

Idag har jag varit ledig så det blev lite mek. Det första var hjulinställningskoll, har blivit svårt att hinna med. jag får skämmas som gammal chassikille.

En enkel jigg för att kolla. Man får ju inte thrustvinkel men kommer en bit.

Camber var 0.5 på båda bak, 1,5 resp 2.5 fram fast på fel sidor då => passar för t.ex. Imola, Sturup, Interlagos och årets Ljungbyhed ... Negativ såklart nåt annat finns inte. Tyvärr är inte Sud så road av att justera camber utan justerbar över lagring så det får vara tillsvidare. Parkeringen lutar oxo lite så det kan vara närmare 1,7 å 2,3 om man vill.

Toe out var fet med ... typ 1,5 mm på fälgkant till fälgkant. Jag gillar inte toe out på gata, bilen åker slalom hela tiden och känns svårt även i konsammanhang när man vill ha precision. Så vi skruvade in P-ände lite så det blev närmare noll och det hjälpte stort! Nu går bilen rakt och styr exakt dit man vill. Det är på rätt väg.

[EDIT det visade sig att vi skruvade helt fel, massa toe-in. Bilen gick iofs rakt på vägen men på bana blev det inget vidare...]

Ny ratt ökade njutningen. Jag slirade lite mycket på ratten senast på parkbanan, så en stor mockaratt med rejäl rally-deep-dish ger ett gott Touring-Car stuk

Åsså blev det lite bling såklart i form av tvätt + en bakrutedekal...... Skarpögda läser Scuderia Rosso (konstigt trots kanonljus blev inte bilderna lika klara som i verkligheten)

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28269 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande