Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3028 totalt) |
Lättare kolv -> balansera om vevaxel
om man skaffar lättare kolvar till sin motor, i detta fallet 2l 4-cyl där varje kolv lär vara ca 200g lättare än orginal. Bör eller skall man eller kan man strunta i att t.ex balansera om vevaxeln? Ska man göra något med vevstakrna eller något annat? Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
på en fyrcylindrig motor så balanserar man vevaxel för sig ev inkl svänghjul men detta är ovanligt.
stakar och kolvar viktjusterar man individuellt. på en v-motor däremot så måste man balansera med kontravikter som motsvarar kolv och stake. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Mmm..
Det är ju halva sanningen iaf. En fyrcylindrig radmotor har ju motvikter på vevaxeln som förhåller sig mot orginal kolv/stake. Nu ska jag inte säga säkert men jag har för mig att om man ändrar vikten ganska mycket och har tänkt varva endel så kan det vara bra att se över den biten. |
||||
det borde ju iofs spela roll hur mycket kolv/stake väger för motviktens skull. men dom ggr jag varit hos tullinge motorrenovering, så har dom balanserat utan motvikter på veven.
ska prata med alpo som gjorde alla balanseringar där förut om hur det går till och varför ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Uhuumm, du menar att "vevändarna" (vilken är den rätta glosan?) antingen sitter på 0° (1:an och 4:a) resp 180° (2:an och 3:an) ? Bra om det inte spelar roll... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Precis, vevtapparna sitter på 0° och 180°.
1an och 4an på 0°, 2an och 3an på 180°. Det gör ju att över hela vevaxeln får du statisk balans oavsett vad kolvarna väger, men om du tänker dig bara en cylinder så blir det obalans på den delen av vevaxeln, och likadant på dom anra tre. Som jag sa tidigare så är jag inte säker, men om man vill varva sin motor så är det bra att ha koll på det där. Kan prata med någon som vet, återkommer med bättre svar om ett tag. |
||||
Det är alla fyra som är aktullet! Väntar med spänning! _________________ Pär Hylander |
||||
Ja givetvis! Att bara ändra vikten på en kolv är inte så lysande ![]() Edit: Men hur som helst så behöver du inte ändra något på vevaxeln för att kompensera lättare kolv/stake. |
||||
Lämnar du in vevaxeln så balanseras den både statiskt och dynamiskt. Sen skiter man tydligen i vad kolvarna väger, dom tar ut varandra även dynamiskt.. pratade nyss med en kille som kan det där och han sa att man gjorde så iaf. |
||||
Du behöver inte balansera om vevaxeln. Vevaxelns motvikter är till för att balansera ut de roterande krafterna som uppkommer, dessa utgörs i princip av vevtappen och den undre delen av vevstaken (massa som roterar kring veven).
Kolven + ringar + kolvbult + övre delen av vevstaken utgör en fram och återgående massa. På en fyrcylindrig motor så kommer kolvpar 2 och 3 att balansera ut kolvparet 1 och 4 (dock ej sekundärt men det är inget du behöver bry dig om). Däremot kanske det kan vara en god idé att balansera ändå så att vevaxeln och stakar stämmer överens samt att stakar och kolvar gör det. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (3028 totalt) |