Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 12715 besök totalt |
Fair enough, men då du kommenterade mitt inlägg där just funderingen kring den konstanta faktorn var grund till frågeställningen så måste jag ju svara på detta, eller hur? ![]()
Jag hävdar fortfarande att C4 är bättre än M3, ja. ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Lite mer om friktionscirken eller vad man nu skall kalla den för.
http://home.netpower.no/pberg/dekk.h http://www.thundervalleyracing.com/f _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Göran: Jo jag hänger med på greppscirkeln. Om man accar samtidigt som man svänger s[ kan man inte svänga lika tvärt då man endast klarar 1,1 g i sidobelastning till skillnad ifrån 1,4 utan acceleration.
Men vad menade du med att det skulle bli 1,9 g? Den kraft man känner av är resultanten, alltså 1,4 g. Liksom att om någon drar i mig åt höger med en kraft som skulle accelerera min kropp åt det hållet med 1 g så rör jag mig inte alls om någon drar med lika stor kraft åt andra hållet och accelerationen blir alltså noll och inte 1+1 g = 2 g. Eller var det något annat du menade? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Efter att ha tänkt lite till och om man vänder på vissa resonemang: om jag skulle designa en saloon-racerbil från scratch utan minimivikt, skulle jag gladeligen ta det vikthandikapp som bakhjulsdrift GER jämfört med FWD eftersom det ger bättre tillskott i radialaccelerationen i statisk kurvtagning, bättre acceleration i långsamma utgångar samt start och dessutom sprider man ut friktionsarbetet jämnare över de två axlarna runt banan. Vikthandikappet som 4WD GER skulle jag inte acceptera om det inte var en väldigt motorstark bil. Men nu är jag varken racerbilsdesigner eller särskilt insatt i detaljer, så se detta som ännu ett trevande/frågande inlägg. Vad gäller greppscirkeln/det polära accelerationsdiagrammet (OBS! kanske mer riktat till fellow rookies), tycker i varje fall jag att det hjälper att visualisera en stillastående bil på ett lutande plan. Jag är bl.a. medveten om att "friktions/adhesions-koefficienten" inte är linjär mot normalkraften, men ändå om vi förutsätter att däckets friktionskoefficient i varje tänkbart lastfall är 1.0, så motsvarar detta en lutning om 45 gr oavsett åt vilket håll det lutar. Om det lutar samtidigt tex framåt och till vänster, så är det fortfarande totalt 45 gr totalt som gäller innan bilen ramlar ner vilket betyder att det lutar tex 30 gr framåt och 30 gr till vänster innan det går galet. Översatt till accelerationskomposanter så ger ovanstående fall ca 0.707 G både tangentiellt och radiellt. Jämfört med potentiellt 1 G om man endast bromsar. Eller endast svänger. Kenneth Hansens polardiagram är nog rätt fint förresten. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
Väldigt lik den cirkel jag refererar till tidigare, nämligen Kamms' cirkel, och eftersom t.ex. Audi och BMW använder den som det antar jag att herr Kamm var först med den ![]() Men oavsett upphovsman så visar den det att det finns en gräns för hur mycket krafter ett hjul klarar av att få ner i marken. Sen finns det olika faktorer som påverkar cirkelns diameter, regn ,snö, is, grus o.s.v. gör den mindre, 4WD gör den större... _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||||
Nja du bör nog räkna med att bakhjulen också svänger annars blir det fel. I din föruttsättning så utsätts bakhjulen för endast acckrafter. Sedan har vi i Görans cirkel diagram slutsatsen att ett däck kan utaättas för större krafter (sammanlagt) i två riktningar än bara en riktning. Vilket torde ge stöd för min (miss)uppfattning ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Är det jag som är vindögd eller har du ritat en oval? (retas bara lite ![]() Alla ni som äger vassa 4wd eller fwd maskiner. Grina inte om jag åker fortare i sommar med klena 192hp och rwd... rwd=rätthjulsdrift awd=alternativhjulsdrift fwd=felhjulsdrift Ta nu det här som ett skämt bara ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Öhhh du glömde en, eller snarare detta gäller faktiskt hela diskussionen som sådan. Om man pratar om en fyrhjulsdriven bil så vill jag göra ett par påpekande: 1) Det finns det som man kallar 4WD (som beteckning alltså) och denna version är den amerikanerna använder för att beskriva sina 4x4 monster jeepar - knappast vad vi menar med "gaträcer" eller hur ![]() ![]() ![]() 2) AWD - All Wheel Drive (eller FWD som Alpina av någon oförklarlig anledning kallar sin version - Four Wheel Drive, never mind att den är identisk med BMW:s X5 och xi drivsätt). Att AWD kan implementeras på en rad olika sätt (viskokoppling ala VAG / Volvo (som inte använder det längre), fast fördelning (t.ex BMW och MB) eller Haldex / Torsen (variabelt men mycket bättre konstruktion än viskokopplingen)) är givet. alla har sina för- och nackdelar... Så, åter till frågan Kunta. Vad kallar 4WD ??? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||
4WD = 4 the Wood Drive (för skogskörning) Glimten i ögat återigen. Äger en bil som i mitt tycker slår era jämförelser trots lågt prisläge/kvalitet/status/elektronik lösningar Alfa 75: Trots min V6 motor är den i princip 50/50 i viktfördelningen. Den har diffspärr och ett helt underbar inbyggd väghållning. En bil som man med körsätt kan tvinga fram understyrning ur dom riktigt snabba böjarna med, en bil som du kan med gasen styra runt dom snävare böjarna med. Jag har inte den ekonomin för dom bilar ni jämför men som exempel finns det en förare (alfaägare) som tävlar i S60 Challenge i år. Han framförde en helt gatlegal Alfa 75T med lite enkelt väss i motorn och och i väghållningen på samma tid på Gelleråsen som Fredrik Ekblom gjorde med en ny BMW M3 på 17':s R-däck. I mitt fall framförde jag min då ca 1200kg bil med väghållning som har kostat mig i runda slängar 10k:- + 200:- per däck (grövre torsionsstavar, fjädrar, bilstein dämpare, poyerethan bussningar, grövre krängningshämmare fram, 2 casterst kulleder) på en låg 1.05 på kullen i fjol med en passagerare. Och eftersom jag precis har tagit licens så kan man ju knappast titulera sig erfaren förare. I år så är viktmålet 1050kg startklar. Kommer nog inte riktigt att nå det som det ser ut men den kommer inte att gå sämre iaf. Det finns en anledning till att snabba bilar på bana nöjer med enkelt och funktionell bakhjulsdrift... och är man inte snabbare så har man med rätt justerad bil j-t ql iaf. (Kenth som har följt BMW debatten i alla övriga trådar senaste veckan) ![]() Kontentan: skall ni jämföra bilar med olika drivsystem så måste det vara samma modell helt enkelt = rwd blir snabbare i längden pga vikt och transmissionsförluster på en normal bana. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
Vilka hjul tror du behöver mest sidogrepp de paret som styr eller det andra paret? ![]() Mao, driver du med framhjulen kan inte hjulen styra in lika hårt, basta. |
||||||||
Bamsefar digga hårt ![]() ![]()
Jag vill dra mig till minnes att Alfa en gång i tiden hade bromsskivorna inne vid slutklumpen - hur är det med 75:an, inte 17on hade dom kvar det på den inte ??? För övrigt en mycket trevlig bil, sånär som bristen på AWD ![]() Btw. jag är långt ifrån en räcerdriver, men jag har lärt mig - den långa vägen - att jag är mera skapt för AWD/4WD än RWD/FWD...
och såhär kan vi nog hålla på ganska så länge. Problemet ligger i att hitta en bilmodel, som serietillverkas eller något i den stilen, som har en vettig konstruktion på sin RWD/FWD/AWD som alla kan acceptera - så att vi en gång för alla kan köra ett IRL test. Teori är bra, men hur vore det med en IRL test??? Alltså att sådana som jag som förespråkar, enkelspårigt som 17on, AWD konstruktionen samtidigt som RWD/FWD anhängarna får sitt tillgodo. Sedan skall det till att lösa frågan om vikt, skall det vara samma totalvikt / hjul&axel vikt ??? Får en AWD bil sedan ha bredare framdäck än sina 2wd kamrater i utbyte mot smalar bakdäck (dvs säg att man slår ihop den totala däcksbredden och får fördela detta fritt på de 4 hjulen) ??? Ja antalet variabler bli ohälsosamt många. I många fall behöver man inte fundera ens eftersom regelboken är skrive si eller så. Appropådet, vad sägs om 4-hjulsstyrning ??? Inte nödvändigvis i kombination med 4-hjulsdrift men det vore ju iofs ballt ![]() Appropå krafter: Man måste även ta höjd för i vilken riktning själva hjulet eller snarare hjulen söker greppet (eller hur man nu skall uttrycka sig när jag försöker beskriva i ord vad jag skulle behöva rita...) när man t.ex. gasar eller bromsar. En RWD har ju då normalt sett ingen kraftöverföring till de styrande hjulen varför de bara utför styrnings och bromsuppgifterna. En bil som även har kraft (eller enbart) till styrande hjul får som sagt en hel del hjälp där. Men det finns som sagt många variabler.... Sedan kom jag på en liten detalj som spelar mera roll för de som praktiserar terräng rally (alltså 4x4): under inbromsning så får dom hjälp från bakhjulen att distrubuera bromskraften även till bakaxeln (enligt principen för standardbilar som inte har justerbar bromskraft fram - bakaxel, bromsvåg) utan att för den sakens skull behöva använda ABS. Men men nu är jag utanför ursprungsfrågan lite grand, eller i grönsakslådan som min kompis ibland hävdar (kan ha att göra med att jag klippklättrar och klipporna finns normalt sett ute i skogen - och där är jag ofta ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||
Här kan man ju också ta en titt om vad som faktiskt är snabbast på torr asfalt. Samma förare, samma bana - M3 mot S4...ingen duvunge som kör heller, bör tilläggas.
![]() http://www.yoyo.org/~andy/private/To ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Hur tråkigt den än låter så börjar jag bli nyfiken på nya S4an, jag som är en riktigt BMW filur... Undrar vad som händer om jag flyttar mina dämpare till den ![]() ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||
4wd på Asfalt
[quote="Elise"]
Det har bara hänt en gång. Och Vikt/effekt var mycket bättre på den Peugeot 306 Kit Car som världens snabbaste asfaltsåkare körde. Gilles Panizzi. Efter han körde ifrån massa 4wd WRC bilar så brukar folk säga att på asfalt så är fwd snabbare än 4wd. Varför vet jag inte. Någon som vet fler tävlingar där fwd har varit snabbare än WRC? _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Kommer inte riktigt ihåg hela tråden nu men är de ingen som har jämfört 996 C2 mot 996 C4?
De är ju åtminstone samma bil i grunden men C4an väger ju mer och har lite bättre viktfördelning. Kikar man på track-challenge.com så vinner ju C2an på allt förutom slalomen! http://www.track-challenge.com/compa _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||||
Tveksamheter som verkar (jag skrev VERKAR) föreligga är att testerna genomförts vid olika tillfällen.... Btw jag diggar inte den typ av AWD som finns på C4 - men det är ju en delvis annan historia... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||
Jag har absolut inte förutsatt att bakhjulen inte utsätts för sidokrafter men låt mig fråga dig vilket hjlupar ratten påverkar? ![]() om du inte tror ,mig kan du ju prova att trycka gasen i botten på väg in i kurvan med rimligt stark bil med AWD eller FWD så kan vi ju se om du kommer till APEX. ![]() |
||||||||
Vad hade du väntat dig S4 har ju mera effekt. ![]() När SportAuto testade på korta Hockenheim var M3 1,8 s snabbare och 1,5 km/h snabbare i 18 m slalom, jag litar mer på SportAuto än på några försupna Engelsmän. ![]() |
||||||||
Re: 4wd på Asfalt
[quote="Daniel5xQ"]
1999 var Citroen både 1:a och 2:a på Corsica med sin Citroen Xsara Kitcar F2 och de vann också Catalunya rallyt med samma bil det året. _________________ /David Söderblom |
||||||||
Inom felmarginalen... ![]() _________________ ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 12715 besök totalt |