| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Koeniggsegg CCX at Top Gear
|
12399 besök totalt |
|
jag gillar bilen men det jag inte förstår är varför ett såpass seriöst företag med en sådan snabb produktionsbil inte gör en vinge föränns detta händer? eller änns använder sig av den.. är en snabb bil i första hand anser jag, inte en designbil i första hand...
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Klart det är kul med en Svensk superbil. Lite svårt att värdera styrka i varumärket ännu.
Att den går fort hjälper väl i vissa kretsar till att bygga image. Hoppas att det är där köparna också finns. Att åka fort rakt fram (eller på superoval) är tydligen inne, riktigt varför förstår jag inte. Bra tider på en bana som Nordschleife är mera respektingivande. om bilens design kan man tycka mycket. Jag tycker den är på gräsnen till intetsägande, med tanke på den image man vill ha. Men iofs är de flesta superbilar idag mer intetsägande i designen än sina föregågnare, så målgurrpen kanske vill ha det så? Jag ju är inte i målgruppen och skulle jag vara det vore en raceready Ford GT40 för historic racing mitt självklara val, inte en gatbil, inte ens en som aspirerar på att vara världens snabbaste på en syditlaiensk oval. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Nu har dom ju kört den igen på top gear med vinge och då fick den snabbaste tiden. ( I söndagens avsnitt) Kommer inte ihåg tiden men jag tror att det var 1:16:8 och Zonda F hade vän 1:17:4 va? Är inte riktigt säker på siffrorna dock. Såg ut att gå mycket bättre på banan med den lilla vingen i alla fall...
_________________ Josef Wahlström Kör: VW Golf GL ---www.attitudemotorclub.com--- |
||||
|
Josef:
Denna tråden handlar ju en hel del om det avsnittet du nämner.
Övriga varvtider: http://www.topgear.com/content/tgonbbc2/laptimes/thestig/ _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
|
Video från Top Gear där bilen körs med vinge och fick den snabbaste tiden:
http://www.youtube.com/watch?v=Vg0gJCTzE9Q&search=koenigsegg _________________ Calle Olsson |
||||
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Att dom vill att den ska gå fort rakt fram är väl för att vara först över de magiska 400 km/t, sen var väl Koenigsegg på ringen oxå men jag vet inte vilken tid dom fick... _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||
|
Lite halvt OT men jag såg en silver CCX MED vinge idag, den körde söderut från Sthlm på E4:an. Vilken syn! Kunde först inte tro mina ögon
Antar att det är "rekordbilen" de använde i TopGear som varit på någon form av uppvisning i huvudstaden. Lite coolt att de kör runt med bilen på vägarna och inte bara transporterar den på släp _________________ Jens Höstbo |
||||
|
http://www.bilsport.se/news.php?id=3
Efter The Stigs rekordrunda med Koenigseggs nya CCX går det nu att köpa en särskild vinge som tillbehör. Den har fått namnet "Top Gear Special Edition". Bilsport.se kan avslöja hela sanningen om rekordet - och att vingen egentligen inte behövs! Fast om sanningen ska fram har vingen funnits som tillbehör tidigare, men efter att engelska tv-programmet Top Gear uppmärksammat Koenigsegg lyfts den nu fram på ett annat sätt. Carbon Rear Wing (Top Gear Special Edition) är det fulltständiga namnet på kolfibervingen som går lös på 5.700 euro, ungefär 54.000 kronor. När Top Gears mystiske testförare "The Stig" testade Koenigsegg första gången slutade det med avåkning. Han klagade över att bilen var för lätt över aktern, och ansåg att en vinge behövdes. Till nästa försök häromveckan hade Koenigsegg monterat en vinge, och se! Nu gick det bättre. Koenigsegg toppar nu Top Gear-listan som snabbaste bil före Pagani Zonda och Maserati MC12. - Fast egentligen behövs inte vingen, säger Lotta de Salvatore, pressansvarig hos Koenigsegg. Överstyrd - Anledningen till att The Stig åkte av första gången var att vi inte hade hunnit ställa in bilen ordentligt, den var lite överstyrd. - Till det andra försöket hade CCX:en perfekt setup, och då var också greppet bättre. Vingen gör ingen nytta i de farter det handlar om på Top Gear-banan, först över 300 km/h börjar den hjälpa. 1,5 års produktion såld Lotta de Salvatore säger också att försäljningen går bra. I år har man sålt 17 bilar, och nästa år räknar man med att leverera 30 stycken. Ett och ett halvt års produktion är såld. Nu ska CCX lanseras i USA, vilket sannolikt kommer att ge ytterligare order. - 80 procent av marknaden för superbilar finns i USA, berättar Lotta. _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Ahhhh blir så tårögd, jag är stolt över våra landsmän och sverige.
Alltid lika kul att se en sådan brukas i rätt syfte (till att gå fullt ut) Mvh
_________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||||
|
Tja.. det låter ju bra, men...
Har kollat på Eggabilen mer än en gång, och kan väl säga att vissa detaljer är bra, medan andra suger... Sen att dom skulle ha sålt 17 bilar... HA! Har väl inte tillverkats 17 bilar totalt? Hoppas det blir bättre med nytt nor$kt blod. Missförstå mig inte, jag hoppas verkligen att det blir 100% succe, och gillar det faktum att det tillverkas en sportbil ett stenkast härifrån.. Men det är mycket snack och lite hockey.. _________________ Håkan Persson |
||||
|
_________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||
|
Re:
Det där är ju ingen krasch, är jo bara en liten sne parkering. Ny front sen är det bara ut och åka igen. Kolla på ferarri enzo ägarna dom vet därimot hur man krascar bilar. |
||||
|
Var väl ett antal veckor sedan detta hände men min första tanken när jag läste texten var....snacka om väldetaljerad vittnesuppgift.
|
||||
![]() |
Bilder o videos
Koeniggsegg CCX at Top Gear
|
12399 besök totalt |