| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
R-däck på ett hjulpar, vanliga på det andra?
|
5 besök senaste veckan (1655 totalt) |
|
Hej, Budgeten behöver göras om lite och undrar om det är någon bra ide att ha R-däck på bara ett hjulpar, tex bak då det gäller rwd bil. Vad har ni för tankar om detta? Mvh _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||||||||
|
Jag tror att det är en dålig idé... När du kör ett stint på bana (vilket jag antar att du har tänkt) så kommer däcken med största sannorlikhet bete sig helt olika över tid när du får upp värme i dem.
I början har du möjligen mer grepp i gatdäcken (fram) vilket sedan kommer överföras till bakdäcken när dom får upp värmen ordentligt, efter ytterligare några varv lär du överhetta gat däcken och ytterligare förändra greppet mellan fram och bak... Det stora problemet är att bilen kommer kunna ändra betende från varv till varv och det blir svårt att förutsäga hur den kommer bete sig när du närmar dig gränsen. Jag är av denna orsak ytterst tveksam till att ens använda r-däck av olika fabrikat bak och fram och mellan dessa är skillnaderna troligen mindre än mellan r-däck och gatdäck. Eftersom det är en fråga om pengar så måste jag fråga vilken storlek på däck du har? R-däck behöver inte vara så vansinnigt dyrt. I 15-tum så kan du hitta r-däck för under 1000 kr styck. Vid lite hårdare körning på bana tjänar du ganska snart in denna kostnad då gatdäck slits betydligt snabbare än r-däck. Annars är det nog bättre att fortsätta med gatdäck av samma sort bak och fram tills du känner att du har råd at köpa r-däck runt om. just my
_________________ Mattias Meldert |
||||||||
|
Jag pratade med en kille på G-åsen förra året som körde en TVR Cerbera med V70A bak och gatdäck fram, han tyckte det fungerade fint med den uppsättningen. Om det sedan var "bra" är väl en sak, kunde säkert bli bättre med R-däck runt om.
I lagom dimentioner så är ju inte R dyrare än hyffsade G iallafall, och gäller det en motorstark bakhjulsdriven så är nog inte slitaget fram största bekymmret heller. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
|
Man kan ju ta däcksbyten i STCC som exempel. På FWD byter man fram (för att de slits mest) på RWD verkar man byta på en sida för att inte kasta om balansen.
Att likna kombinationen gatdäck/Rdäck med slitna slick/nya slicks kanske inte går men anledningen tycker jag går att använda. Du får olika grepp i vänster och högerkurvor men balansen är inte så tokfel (förutom att det vill rotera vid broms/acc ).
För FWD finns det många olka skäl att ha andra lösningar (gummiblandning, bredd, tryck, hårdhet) bak än fram. Vill man vara fåfäng så går det ju inte att se båda sidorna på en gång så det blir snyggare i depån med samma däck/fälg på en sida...
|
||||||||
|
Jag har provat med Yokohama 032 R däck fram och Yokohma 520 gat däck bak under ett par körningar på Kinnekulle för några år sedan på min M3 E36 . Resonerade som så att jag hellre har bra instyrning än att ha bra bra grepp bak och troligen få en tråkig understyrning. Funkade sådär, men man använder ju gasen för att styra greppet bak och det blev lite lättdriftat när det blev varmt. Att bromsa gick inte alls bra. Var inte bilen helt rak och i balans så kastade den ut baken. Alltså inget att rekomendera!
/John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||||
|
På en framhjulsdriven bil skulle det kunna funka med R-däck i fram och VFSH i bak. På en bakhjulsdriven bil:
PS: om budgeten är trång; köp begagnat. Jag byter R-däck varje säsong, varken det behövs eller inte. Det finns säkert någon med din dimension som gör likadant. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Tack för svaren.
Jag ska köra 205or på 15" fälg. Hittar man då r-däck för under 1000kr/st så är det möjligt att köra 4st, eftersom min ide inte funkade så bra
Mvh _________________ Linus Frantzich - Olsson Saab 900t -95 (Bruksbil) Bmw 318is 16v -90 (Projektbil/Blivande banbil) |
||||||||
205/50x15" e' en mycket vanlig dimension på R-däcksförsedda AlfaRomeo:sar. Om du vill följa det begagnade spåret; skriv en rad på www.alfaromeo.org eller www.alfapower.nu. om du hittar nya R-däck, i den dimensionen, för ~1000 SEK får du gärna skriva om det här. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Hjulhandla har R888 för 1111:- 205/50-15 Vill man ha budget så säljer dom 195/50 för 864:- _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Vad pratar du om för märke/modell? Vanligtvis är slitytan på ett r-däck bredare än slitytan på ett gatdäck av samma dimenson. Ett 195 r-däck kan mycket väl ha en slityta som är lika bred som slitytan på ett 205 gatdäck. _________________ Mattias Meldert |
||||||||
Jag körde en förenklad MELTUOPE-approximation. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
är det en mer förfinad vetanskaplig variant av ET? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
|
Av en händelse blev jag nyligen tvungen att byta däck på min bil på ringen nyligen.
Hade 4st helt nya Michelin Cup r-däckpå bilen, den gick på transport ner till ringen så de var heeelt nya. Vad händer efter två varv i 100km/ runt banan månne. Jo då jag alltid kör sönder saker tar jag för vana att ta ett varv runt bilen efter de första två lugna varven för att kolla att allt sitter och jag har luft i däck ej punka o s v. Jag hade då 0,5kg i ena bakdäcket, stommarna i cup däcken är väldigt hårda samt att det hade nog sipprat ut lite i taget under dessa två varv, men jag kände faktiskt inte av detta då jag körde, utan såg en nubb(typ takpapp spik) i däcket på parkeringen då jag gjorde min säkerhetskontroll. Eftersom jag lärt mig att saker kan hända hade jag med mig 4st extra däck, två begade r-däck för bak varav det ena jag satte på höger bak samt två beggade fram gatdäck(nero). Detta begade bak r-däcke gick ca 200mil på ringen förra året samt att de låg ute helt nakna i smällkalla vinter nyligen, samt att det gick runt mantorp i april en dag. Utöver detta så gick det hela veckan nu i maj på ringen uppskatningsvis 100mil. På vänster bak var det ett helt nytt r-däck. Självklar händer saker fram oxå en dag senare så jag blir tvungen att åka två begade gat däck fram(höger/vänster) samt kombinationen av ett nytt r-däck bak och ett väldigt slitet begat r-bak andra sidan. Denna kombination åkte jag hela scuderia kursen i princip hela veckan. Det funkar utan egentliga problem och farligt är det ju inte men tråkigt. Men självklart blir detta tråkigt att köra då understyrningen fram förstärks av det bättre greppet r-däcken bak ger Kör hellre med gatdäck runt om eller r-däck runt om det får väl mest anses som en nödlösning som i mitt fall kanske.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
|
5 besök senaste veckan (1655 totalt) |