Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken är din favoritbana?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8995 besök totalt

Mantorp
3%
 3%  [ 3 ]
Knutstorp
26%
 26%  [ 24 ]
Kinnekulle
30%
 30%  [ 27 ]
Gelleråsen
17%
 17%  [ 16 ]
Falkenberg
0%
 0%  [ 0 ]
Anderstorp
5%
 5%  [ 5 ]
Sviestad
3%
 3%  [ 3 ]
Sturup Raceway
0%
 0%  [ 0 ]
Björkvik Ring
3%
 3%  [ 3 ]
Mo i Rana
5%
 5%  [ 5 ]
Rudskogen
0%
 0%  [ 0 ]
Våler
1%
 1%  [ 1 ]
Midlanda
2%
 2%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 89

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Falk skrev:
Röstade på Gelleråsen.
Gillade den gamla varianten med velodromen. Bara att sikta på korta strecket i effet på FORD-texten som var målad i velodromen, och sen vika ner mot apex och gasa. -Häftigt!

Fan vad avundsjuk jag blir!!!! Började med klubbträffar -98 så det var flera år för sent

Men jag har kört en beta i GPL med velodromen

Kåtebol
Här sen Nov 2002

Kinnekulle blir mitt val.
Där spelar det dessutom inte så stor roll hur mycket hästkrafter man har, utan förmågan att ta en kurva blir uppenbar...
Gelleråsen är inte heller dum.

Vill förresten passa på att utnämna Mantorp till Sveriges tråkigaste bana.

Åsså hoppas jag på att inga käppar sätts i hjulet för en resa till den "riktiga" ringen till sommaren.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

[quote="MagnusT"][quote="Mäkinen"]om ni undrar vad det är för idiot som lagt sin röst på Björkvik så är det jag. De andra har jag aldrig kört på. Fler får det bli nästa år...
Besöken på Ringen och A1-Ring gav mersmak.[/quote] LOL!! Var de typ konbana som vi brukar ha på Tullinge eller har de byggt ut mer "på riktigt" redan? Hemsidan är lite "tunn" på info :rolleyes:[/quote]Det var lite i samma stil som det brukar vara på Tullinge, men med stort utnyttjande av "naturliga" kurvor som knyter samman den breda banan med resten. Ett par Eliser utnyttjade förstås betydligt mer än själva banan...
Nån sa att de ska köra riktiga race där nästa år, men jag tvivlar på det.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MagnusT skrev:
Falk skrev:
Röstade på Gelleråsen.
Gillade den gamla varianten med velodromen. Bara att sikta på korta strecket i effet på FORD-texten som var målad i velodromen, och sen vika ner mot apex och gasa. -Häftigt!

Fan vad avundsjuk jag blir!!!! Började med klubbträffar -98 så det var flera år för sent

Men jag har kört en beta i GPL med velodromen

Tog banlicens där, måste vart -83 tror jag. Kommer inte riktigt ihåg när dom plockade bort velodromen.

Rice and shine
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Är det inte fler som gillar Knutstorp :s Fast Mo i Rana var inte så pjåkig den heller thumbs up

Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002

Av de 6 banor jag kört på är Kinnekulle den som tidigare passat min bil och körstil. Antar att jag kommer fatta tycke för Anderstorp långa slinga då jag rimligtvis borde ha bil som passar den bättre nuförtiden.
Knutstorp var favoritbanan när STCC från Dice var i ropet men min röst föll på Kinnekulle med den spännande knicken. Vissa i Gti-klubben vill göra gällande att man kan hålla fullt genom hela kurvan. Med ~dubbla effekten (och nu lite stenskott från åkern) påstår jag nu att det inte är möjligt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Håller med, det är inte möjligt att hålla fullt hela vägen med en stark bil.
Jag kör idag i ca 170 och det går kanske att köra 3-5 km/h fortare.

För att hålla fullt skulle jag behöva kunna köra ca 230-240 under bron, jag garanterar att det inte går med min bil.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Hej!

En kort presentation kanske är på sin plats, eftersom detta är mitt första inlägg på detta forum:

Jag heter Peeter Pahv och är medlem i VW GTI-klubben och älskar bankörning. Mitt recept brukar vara "man tager vad man haver" och gör det bästa av det. Allra helst då på Nürburgrings fantastiska nordslinga.
Där har jag varit 14 ggr sedan 1987(inkl sju förarkurser) och jag tycker att jag hittar runt rätt bra...

Tyvärr har jag bara kört på två(Mantorp och Kinnekulle) av de nordiska banorna som finns med i omröstningen om favoritbana.
Varför finns föresten inte Midlanda med som ett alternativ???
Det är annars den tredje banan som jag kört på i norden.
Jag inbillar mig att Knutstorp är en rolig bana, men eftrsom jag inte kört där så fick Kinnekulle min röst. Jag gillar att köra fort under bron och den kurviga baksidan där. Har i sommar kört på 1:10 med min Polo 16v-97(100 hk) med 185/55/14 R-däck och på 1:08 med min Passat variant Turbo-00(c:a 200 hk), med 225/40/18 gatdäck.

Kör så det skriker!

Peeter

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
Varför finns föresten inte Midlanda med som ett alternativ???

oopppss!!!! Misstag...

om NÅGON blev besviken på att Ringen inte var med som alternativ så MÅSTE det vara du Peeter (Johan på god andra plats, hehe!!!)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
koni skrev:
Är det inte fler som gillar Knutstorp :s Fast Mo i Rana var inte så pjåkig den heller thumbs up
Mo I Rana är den enda jag inte kört och jag skulle VERKLIGEN vilja! Har kört den i STCC2 spelet och det är ju helt klart en fantastisk bana! Men inte många som orkar åka hela vägen dit... det är ju lika långt som till ringen härifrån Stockholm iaf

PS: Underbar signatur du har!!! Hehe!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Sveriges Ringen - Knutstorp
- Titta på backarna runt omkring, ett litet hus ovanför depårakan (borgen), grönskan mm.

Kågeröd - Nurburg.

Vägen till Kågeröd - "Rasen ist out", slingrig, kullig, trevlig.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Anderstorp får min röst, med sina långa svepande böjar..

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Tjoflöjt!!

Nu har jag oxå hittat hit :-)

Jag har ju bara kört Sviestad, Mantorp, och några få varv på Kinnekulle!
Min röst hamnar på Mantorp för att jag har mest erfarenhet från den :-)
Har varit där i både regn och torrt med Porscheklubben och skoj har det varit även om banan är den tråkigaste ;-)

Förresten vilken är den beryktade bron på kinnekulle?? När jag var där kommer jag ihåg lite obehagliga erfarneheter efter depårakan är det den böjen vi pratar om???

/P

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Puppan skrev:

Förresten vilken är den beryktade bron på kinnekulle?? När jag var där kommer jag ihåg lite obehagliga erfarneheter efter depårakan är det den böjen vi pratar om???

/P

Ja, det är den böjen... Man passerar under bron en gång till under ett varv, på tillbakavägen från kvarnkurvan, men den böjen kräver inte samma "mod".

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Puppan skrev:

/P
Tja o VÄLKOMMEN!!

"obehagliga erfarenheter"... ja, det måste vara bron du pratar om då, HEHE!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag måste säga att Falkenberg är värd betydligt fler röster men jag misstänker att det helt enkelt inte är så många som kört där så mycket... Jag har bara varit där en gång (första banträffen någonsin i en M3'a efter år av fyr och framhjulsdrift... huvva!) Men den banan står HÖGT på min lista! Synd bara att det är så få tillfällen att komma dit, dvs inte en enda gång sen dess.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Kan tänka mig att Falkenberg är en thumbs up höjdarbana, den har ju högsta snitthastigheten bland de sv. banorna. Har aldrig haft tillfälle att åka där men så fort det dyker upp ett, kommer jag inte att vara sen i vändningarna..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag kan egentligen inte påstå att NÅGON racerbana är tråkig ALLA är ju roliga, var och en på sitt sätt

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Hmmm, får hålla med Magnus - det finns egentligen inga tråkiga motorbanor!

Däremot är de roliga på olika sätt och olika roliga beroende på bil. Med en lätt relativt motorsvag bil är Kinnekulle och Knutstorp i mitt tycke de roligaste i Sverige. Här är det inte bara effekten som avgör utan körskicklighet och till viss del mod premieras. Med mer pulver blir Mantorp och Scandinavian Raceway (ja, det är faktiskt så den heter) riktigt, riktigt kul!

Så det är inte lätt det här... Men eftersom vi skall hålla oss till gatbilar får min röst hamna på Kinnekulle!

///Martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Martin G skrev:
....Scandinavian Raceway (ja, det är faktiskt så den heter) ...
Jorå... jag vet jag vet

Martin G skrev:
....Men eftersom vi skall hålla oss till gatbilar får min röst hamna på Kinnekulle!
///Martin
Närå, behöver inte vara gatbilar här inte! Däremot på varvtiderna som vi hade i en annan tråd var tanken att jag i racebanedatabasen skriver in ungefärliga varvtider för gatbilar på gatdäck

Laholm
Här sen Nov 2002

MagnusT skrev:
Jag måste säga att Falkenberg är värd betydligt fler röster men jag misstänker att det helt enkelt inte är så många som kört där så mycket...

Körde där för några år sen med BMW SC (min första banträff faktiskt), men har haft nöjet att få återkomma i år då ERF serien har två deltävlingar där. Förbaskat rolig bana den också. Var väldigt kluven i valet, Kinnekulle har sin charm, Ring Knutstorp är inte tråkig heller, samma gäller Falkenberg, men rösten föll på Anderstorp för den känns verkligen som en riktig bana och inbromsningen efter rakan är hårig, det går fort även i en 318

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Allmänt banåkaforum
<<   1, 2, 3, 4   >>
8995 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande