| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Film: Sveriges bästa driftare - sevärd
|
8 besök senaste veckan (12191 totalt) |
och det är då alltså inte drifting menardu? När killen som uppfann sporten gör som det han menade med den på en cykelbana är det inte drifting? Tror inte jag riktigt hänger med på ditt resonemang
|
||||||
Det jag menade var att både dragracing och drifting har närmare anknytning till den där neon stylade Hondan än vad banracing har till allmännt busande på allmänna vägar. Många ogillar hela "import imagen" och eftersom driftingen har nära anknytning till den så avfärdar många driftingen pga imagen kring det hela. Måga "driftare" verkar villja vara "Vin Diesel" i F&F och de flesta över 14 år inklusive mig kommer ej villja börja med drifting när sporten förknippas med en sådan stil och dylika människor. För att alla skall hurra här på rejsa.nu när det läggs upp en drifting film måste hela "import" stämpeln med dess bihang tvättas bort. _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Jo, visst är det en slags drifting, men inte den där driftingen som bara går ut på att sladda så mycket som möjligt, utan att åka så fort som möjligt med sladd i kurvor och full fart på rakorna. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
|
||||||
|
Faktiskt, det har funnits sladdfilmer i flera decennier och det är ju inte speciellt konstigt att folk inte ramlar av stolen av upphetsning när det dyker upp nya filmer med vrålsänkta, "stylade" bilar med blankt avgasrör där förarna inte sladdar utan "driftar" jättelångsamt och sitter och vinkar genom rutan. Hallå?
Jag trodde det handlade om bilkontroll och inte hur ball man kunde vara, varför skall man gå utanför bilen eller hänga ut genom rutan? Kör fortare istället för bövelen.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Det låter mer som väldigt mkt fördommar eller att du själv har kollat på för mkt F&F och inte på verkligheten. Och vadå "importimage"? Självklart är det importbilar i en sport som kommer från, och har nästan uteslutande funnits i japan tills för bara några år sedan. Det är juh lite som att säga att det är för mkt tyska bilar i DTM. Kan dock hålla med om att den där stylade hondan har mer att göra med "streetracing" (gud vilket muppigt uttryck) att göra än bankörning. MEN det har väl mer med en viss värdelös film att göra än drifting som sport? Att många driftare verkar vilja vara vin diesel kan jag inte uttala mig om egentligen, då jag inte träffat någon personligen. Men det låter som skitsnack faktiskt. Jag tycker snarare det känns som att det är en avslappnad och trevlig stil inom sporten. Lite som snowboard eller liknande. Banåka däremot känns lite snobbigt (tyvärr!) ibland, vilket kanske är det värsta som finns. Vad gäller viftande armar och långsam drifting så kan man väl jämföra det med andra bedömningssporter där dom gör liknande saker, som tex konståkning. Man måste inte gilla det, eller förstå sig på det. Jag gör det inte och kommer nog aldrig göra det heller
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
jag försöker --- inte så lätt med 120 hk ju :woot:
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Men ska vi vara riktigt petiga så är det juh faktiskt så att det går juh ganska undan i D1... det är juh inte precis sölig showdrifting
|
||||||
exakt - 180 km/h plus i ingångshastighet på D1 på Hawaii i höstas _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Det jag ville framhäva var min förklaring till varför jag tror drifting möter så stort motstånd här på Rejsa.nu. Jag har naturligtvis inte hört en massa driftare säga att de vill vara Vin Diesel men som jag tidigare skrev kan man få intrycket av det. Att antyda att det inte finns en "importimage" känns avlägset. Enligt min uppfattning innehåller "importimagen" flera ingredienser som bidrar till att många inte gillar det som serveras. Banracing kan vara snobbigt värre men för det mesta är det inte det. Nu är det nog med bråk på denna tråd, det är taskigt mot trådskaparen som endast vill visa en sjysst film. _________________ Avregistrerad användare |
||||||
|
Det e lugnt Johan - jag tycker du har en sjysst stil när du skriver
Jag har själv kört i ca 160 som ingångshastighet & med min effektsvaga bil så är det verkligen en utmaning - Drifting är INTE som "alla" tror - nå"got man lär sig på fem minuter med "pappas" 740 på IKEA-parkeringen - det tar snarare år av träning - & jag har bara hållt på i snart tre år. MVH/ ........kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
|
Sladda är kul, men drifta kan jag inte...
Hmm... Hur många Kristian Hesselmark från Kvidinge finns det egentligen??
Det finns en kille från Polen som verkar kunna lite...
www.polody.prv.pl kolla under download, och ladda hem: Dziad Project - Tor Poznań 2004r. (15.2MB) Dessutom kör han riktig bil!
Kristian, filmen var helt ok... Driftingens vara eller icke vara, tänker jag inte ens kommentera! _________________ Håkan Persson |
||||||
|
Tja, jag har sett Drifting från USA, o det är skiiitfräckt!!!
Det ser så j*kla skönt ut, o ganska så spektakulärt! o de killarna får till ett otroligt fint flyt i körningen Fast det är en arenasport enligt mitt tycke. Släng in det i Globen så jäklar! Har man obegränsat däckskonto så... Kör så det ryker!!
|
||||||
|
E de inte Team MDS som kör där? Den blåa 240 e oxå me i Teamet. Har sett en annan längre film me dem, å de e riktigt grymma!
MVH Jonas |
||||||
|
Vilket tjat i denna tråd, blev riktigt trött, riktigt dålig attityd tycker jag.
Samma personer som skriver och bara måste håna allt i alla trådar här på forumet som de inte gillar. Ha för fan lite folkvett. Jävla bondjävel. |
||||||
Läs regel nr 5. ------ Sen vill jag bara säga igen att på Rejsa.nu platsar i allra högsta grad drifting. Det handlar mycket om bland annat bilkontroll och att det svänger och att det är på bana. Hur mer rätt kan det bli? Att det skiljer sig ganska mycket på några få punkter från "vanlig" banåka är ju inget hinder. Så som jag sagt förr, ha respekt för andras intresseinriktingar även om de inte faller dig själv i smaken! om man vill köra dragrace eller pilla med bilstereo så är det verkligen superokej men det får man snacka om på andra forum. Vill man snacka drifting så platsar det utmärkt här på rejsa. Vill man diskutera vilken neon eller vinge som ser ballast ut så får man gärna göra det men på annat håll men vill man diskutera drifting-däcksval, drifting-körteknik, vilken vinge som fungerar bäst eller cool filmer på bana där någon har otrolig bilkontroll osv osv osv så platsar det här! Sen kan det ibland bli stylingdiskussioner även här men ofta kring andra styligninriktningar än contemporary japansk sådan. Hur drar man en gräns där? Det går ju inte egentligen! Så respekt för andra inriktingar, men inte nödvändigtvis medhållande, är nog det bästa!!!! Det är inte alltid helt lätt att respektera andra intresseinriktingar. Det kallas väl att vara snobb tror jag och det är lättare än man tror att falla i den fällan. Så tänk efter en gång extra INNAN ni släpper iväg ett inlägg kring något som kanske inte är favoritgrejen!
och glöm aldrig regel nr 5. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
Gnäll, och jag tycker din jämförelse haltar. Att både konståkare och hockyspelare däremot skulle vara med i "svenska skriskosporttförbundet" kanske inte vore så fel. Precis som att rallyåkare och dragracingåkare platsar under motorsportförbundet. men man kanske inte skall ha driftare i rallyförbundet.... |
||||||
Är inte BMW och Porchar importbilar?? Jag trodde att de ända som inte var importerade var en hög Volvo och SAAB- bilar? |
||||||
På tal om bilkontroll, i england körs nån typ av biltävlig, "autotest" på närmaste parkering, tycker de killarna verkar ha hiskelig koll på sina vagnar, det går ått alla möjliga holl, både sladdar och backar, fram och hit och dit, verkar kul tycker jag. |
||||||
|
Även i drifting finns det en linje att hålla.
Ju bättre man håller den, desto mer poäng får man. Det är för övrigt rätt tråkigt att se en svajig bil fara och slänga runt banan, att titta på den där videon är inte i närheten av lika underhållande som att titta på "riktig" drifting. _________________ Rickard Jonsson |
||||||
Stämmer inte riktigt tyvärr. Inom D1 så är det högre poängdömmning på förare som "touchar" ytterväggen inför/mitti svängarna. Inget alls med spårval att göra där.
Har du läst hela tråden, settvad jag skrev ang om när detta filmades & datumet tråden postades ?
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Man ska komma så nära som möjligt med baken mot apex av den yttre sidan för att sedan gå in och ta med nosen på den inre sidan av apex, ju bättre träffsäkerhet och vinkel, desto mer poäng. Så vitt jag ser är det en linje och när det även kallas "the line" så talar det väl för sig själv. Det handlar även om ingångshastighet i kurvan och rök.
...och jo, det är väl en gammal film, men tyvärr ser det mer ut som en gammal sladdfilm än en driftingfilm. Det blir mycket vackrare utan massa body roll också. :P För övrigt vill jag inte alls tracka ned på föraren.
_________________ Rickard Jonsson |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Film: Sveriges bästa driftare - sevärd
|
8 besök senaste veckan (12191 totalt) |