Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: Sveriges bästa driftare - sevärd
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (12191 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Mäcen skrev:
Ni som är emot drifting, och skulle vilja se folk köra så fort som möjligt MED sladd genom en bana, borde kolla på Touge. Grabbarna i Best MOTORing i Japan kör detta bl.a. på en träningsbana för cyklister, och där går det undan kan jag lova. Mycket roligare än drifting tycker jag. Inte för det är nåt fel på drifting.
Finns massvis att ladda hem via torrent om man är nyfiken på hur det ser ut.

och det är då alltså inte drifting menardu? När killen som uppfann sporten gör som det han menade med den på en cykelbana är det inte drifting? Tror inte jag riktigt hänger med på ditt resonemang
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Zebb skrev:
Avregistrerad anv. skrev:
Jag har inte sett filmen pga uppladdings problem men jag har sett i vilket sammanhang den visas...

Detta inlägg handlar i huvudsak om drifting i allmännhet.

Drfting har samma probem som "dragrace" med gatbilar tex "en dag på strippen". Det förknippas med galna ungdommar om män i medelålderskrisen som gasar runt i getaway in stockholm anda. De drar "skam" över sporten och de lagliga tillställningar som finns. Att lägga upp en seriös drifting film bland en massa totalt oseriösa filmer förbättrar knappast driftingen ryckte, särskilt inte bland bankörnings folk. Visst är det kul att busa på vanliga gator ibland men om drifting någonsin skall bli en respekterad sport måste de som verkar för den agera extremt seriöst, och växa upp lite. Ta bort alla larviga "fast and the furious" dekaler föreställande allt från eld, robotar till pokemon. Plocka bort alla porr-tjejer från utställings bilarna och tvätta bort hela import imagen som de flesta tycker är pisamt barnslig.

Busa på vanliga gator? Det har jag inte sett vad gäller drifting. I Japan kanske men inte i sverige? och dom seriösa dragraceförarna åker knappast runt på gatan och spekar. Det är väl snarare småpojkar i honda civics fullproppade med neon du snackar om. Men dom har inget med motorsport att göra.

Vad gäller alla "fast and the furious"-dekaler så håller jag med dig fullständigt. Är det någon som tycker det är snyggt eller tilltalande egentligen? Kankse den där civickillen med neon då...

Att det är importbilar som det körs med är väl ganska naturligt då sporten kommer från Japan. Skönt att slippa se alla BMW och Porschar som ändå ser lika dana ut år efter år.

Porrtjejerna finns juh med i all motorsport, från speedway till moto gp och formel 1, men jag klagar inte

Det jag menade var att både dragracing och drifting har närmare anknytning till den där neon stylade Hondan än vad banracing har till allmännt busande på allmänna vägar. Många ogillar hela "import imagen" och eftersom driftingen har nära anknytning till den så avfärdar många driftingen pga imagen kring det hela. Måga "driftare" verkar villja vara "Vin Diesel" i F&F och de flesta över 14 år inklusive mig kommer ej villja börja med drifting när sporten förknippas med en sådan stil och dylika människor. För att alla skall hurra här på rejsa.nu när det läggs upp en drifting film måste hela "import" stämpeln med dess bihang tvättas bort.

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Andrew Petrykowski skrev:
och det är då alltså inte drifting menardu? När killen som uppfann sporten gör som det han menade med den på en cykelbana är det inte drifting? Tror inte jag riktigt hänger med på ditt resonemang

Jo, visst är det en slags drifting, men inte den där driftingen som bara går ut på att sladda så mycket som möjligt, utan att åka så fort som möjligt med sladd i kurvor och full fart på rakorna.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Faktiskt, det har funnits sladdfilmer i flera decennier och det är ju inte speciellt konstigt att folk inte ramlar av stolen av upphetsning när det dyker upp nya filmer med vrålsänkta, "stylade" bilar med blankt avgasrör där förarna inte sladdar utan "driftar" jättelångsamt och sitter och vinkar genom rutan. Hallå?
Jag trodde det handlade om bilkontroll och inte hur ball man kunde vara, varför skall man gå utanför bilen eller hänga ut genom rutan? Kör fortare istället för bövelen.

BMW 330i -05
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Det jag menade var att både dragracing och drifting har närmare anknytning till den där neon stylade Hondan än vad banracing har till allmännt busande på allmänna vägar. Många ogillar hela "import imagen" och eftersom driftingen har nära anknytning till den så avfärdar många driftingen pga imagen kring det hela. Måga "driftare" verkar villja vara "Vin Diesel" i F&F och de flesta över 14 år inklusive mig kommer ej villja börja med drifting när sporten förknippas med en sådan stil och dylika människor. För att alla skall hurra här på rejsa.nu när det läggs upp en drifting film måste hela "import" stämpeln med dess bihang tvättas bort.

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Det låter mer som väldigt mkt fördommar eller att du själv har kollat på för mkt F&F och inte på verkligheten. Och vadå "importimage"? Självklart är det importbilar i en sport som kommer från, och har nästan uteslutande funnits i japan tills för bara några år sedan. Det är juh lite som att säga att det är för mkt tyska bilar i DTM.

Kan dock hålla med om att den där stylade hondan har mer att göra med "streetracing" (gud vilket muppigt uttryck) att göra än bankörning. MEN det har väl mer med en viss värdelös film att göra än drifting som sport?

Att många driftare verkar vilja vara vin diesel kan jag inte uttala mig om egentligen, då jag inte träffat någon personligen. Men det låter som skitsnack faktiskt. Jag tycker snarare det känns som att det är en avslappnad och trevlig stil inom sporten. Lite som snowboard eller liknande. Banåka däremot känns lite snobbigt (tyvärr!) ibland, vilket kanske är det värsta som finns.

Vad gäller viftande armar och långsam drifting så kan man väl jämföra det med andra bedömningssporter där dom gör liknande saker, som tex konståkning. Man måste inte gilla det, eller förstå sig på det. Jag gör det inte och kommer nog aldrig göra det heller

Mazda Rx-7 -94
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
MaZ skrev:
Faktiskt, det har funnits sladdfilmer i flera decennier och det är ju inte speciellt konstigt att folk inte ramlar av stolen av upphetsning när det dyker upp nya filmer med vrålsänkta, "stylade" bilar med blankt avgasrör där förarna inte sladdar utan "driftar" jättelångsamt och sitter och vinkar genom rutan. Hallå?
Jag trodde det handlade om bilkontroll och inte hur ball man kunde vara, varför skall man gå utanför bilen eller hänga ut genom rutan? Kör fortare istället för bövelen.

jag försöker --- inte så lätt med 120 hk ju :woot:

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Mäcen skrev:

Jo, visst är det en slags drifting, men inte den där driftingen som bara går ut på att sladda så mycket som möjligt, utan att åka så fort som möjligt med sladd i kurvor och full fart på rakorna.
All drifting är juh inte showdrifting... Men det är juh det som har blivit mest poppis dock!
Men ska vi vara riktigt petiga så är det juh faktiskt så att det går juh ganska undan i D1... det är juh inte precis sölig showdrifting
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Mäcen skrev:

All drifting är juh inte showdrifting... Men det är juh det som har blivit mest poppis dock!
Men ska vi vara riktigt petiga så är det juh faktiskt så att det går juh ganska undan i D1... det är juh inte precis sölig showdrifting

exakt - 180 km/h plus i ingångshastighet på D1 på Hawaii i höstas

Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005

Zebb skrev:

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Det låter mer som väldigt mkt fördommar eller att du själv har kollat på för mkt F&F och inte på verkligheten. Och vadå "importimage"? Självklart är det importbilar i en sport som kommer från, och har nästan uteslutande funnits i japan tills för bara några år sedan. Det är juh lite som att säga att det är för mkt tyska bilar i DTM.

Kan dock hålla med om att den där stylade hondan har mer att göra med "streetracing" (gud vilket muppigt uttryck) att göra än bankörning. MEN det har väl mer med en viss värdelös film att göra än drifting som sport?

Att många driftare verkar vilja vara vin diesel kan jag inte uttala mig om egentligen, då jag inte träffat någon personligen. Men det låter som skitsnack faktiskt. Jag tycker snarare det känns som att det är en avslappnad och trevlig stil inom sporten. Lite som snowboard eller liknande. Banåka däremot känns lite snobbigt (tyvärr!) ibland, vilket kanske är det värsta som finns.

Vad gäller viftande armar och långsam drifting så kan man väl jämföra det med andra bedömningssporter där dom gör liknande saker, som tex konståkning. Man måste inte gilla det, eller förstå sig på det. Jag gör det inte och kommer nog aldrig göra det heller

Det jag ville framhäva var min förklaring till varför jag tror drifting möter så stort motstånd här på Rejsa.nu. Jag har naturligtvis inte hört en massa driftare säga att de vill vara Vin Diesel men som jag tidigare skrev kan man få intrycket av det. Att antyda att det inte finns en "importimage" känns avlägset. Enligt min uppfattning innehåller "importimagen" flera ingredienser som bidrar till att många inte gillar det som serveras. Banracing kan vara snobbigt värre men för det mesta är det inte det.

Nu är det nog med bråk på denna tråd, det är taskigt mot trådskaparen som endast vill visa en sjysst film.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Det e lugnt Johan - jag tycker du har en sjysst stil när du skriver thumbs up

Jag har själv kört i ca 160 som ingångshastighet & med min effektsvaga bil så är det verkligen en utmaning -
Drifting är INTE som "alla" tror - nå"got man lär sig på fem minuter med "pappas" 740 på IKEA-parkeringen -
det tar snarare år av träning - & jag har bara hållt på i snart tre år.

MVH/
........kristian

hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004

Sladda är kul, men drifta kan jag inte...

KristianAE86 skrev:
Anders - tack för ett mkt trevligt inlägg !

" Innan jag började med drifting så var jag inte ens ute & sladdade på somrarna
med de RWD bilar jag haft. Utan det var enbart på vintern."

Hmm... Hur många Kristian Hesselmark från Kvidinge finns det egentligen??

Det finns en kille från Polen som verkar kunna lite...
www.polody.prv.pl kolla under download, och ladda hem: Dziad Project - Tor Poznań 2004r. (15.2MB)
Dessutom kör han riktig bil!

Kristian, filmen var helt ok...

Driftingens vara eller icke vara, tänker jag inte ens kommentera!

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Tja, jag har sett Drifting från USA, o det är skiiitfräckt!!!
Det ser så j*kla skönt ut, o ganska så spektakulärt! o de killarna får till ett otroligt fint flyt i körningen
Fast det är en arenasport enligt mitt tycke. Släng in det i Globen så jäklar! thumbs up

Har man obegränsat däckskonto så... Kör så det ryker!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MalZon
Växjö
Här sen Nov 2003

E de inte Team MDS som kör där? Den blåa 240 e oxå me i Teamet. Har sett en annan längre film me dem, å de e riktigt grymma!

MVH Jonas

mexarjonas

Här sen Jan 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Vilket tjat i denna tråd, blev riktigt trött, riktigt dålig attityd tycker jag.
Samma personer som skriver och bara måste håna allt i alla trådar här på forumet som de inte gillar. Ha för fan lite folkvett. Jävla bondjävel.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

mexarjonas skrev:
Vilket tjat i denna tråd, blev riktigt trött, riktigt dålig attityd tycker jag.
Samma personer som skriver och bara måste håna allt i alla trådar här på forumet som de inte gillar. Ha för fan lite folkvett. Jävla bondjävel.

Läs regel nr 5.

------

Sen vill jag bara säga igen att på Rejsa.nu platsar i allra högsta grad drifting. Det handlar mycket om bland annat bilkontroll och att det svänger och att det är på bana. Hur mer rätt kan det bli? Att det skiljer sig ganska mycket på några få punkter från "vanlig" banåka är ju inget hinder.

Så som jag sagt förr, ha respekt för andras intresseinriktingar även om de inte faller dig själv i smaken!

om man vill köra dragrace eller pilla med bilstereo så är det verkligen superokej men det får man snacka om på andra forum. Vill man snacka drifting så platsar det utmärkt här på rejsa. Vill man diskutera vilken neon eller vinge som ser ballast ut så får man gärna göra det men på annat håll men vill man diskutera drifting-däcksval, drifting-körteknik, vilken vinge som fungerar bäst eller cool filmer på bana där någon har otrolig bilkontroll osv osv osv så platsar det här! Sen kan det ibland bli stylingdiskussioner även här men ofta kring andra styligninriktningar än contemporary japansk sådan. Hur drar man en gräns där? Det går ju inte egentligen! Så respekt för andra inriktingar, men inte nödvändigtvis medhållande, är nog det bästa!!!!

Det är inte alltid helt lätt att respektera andra intresseinriktingar. Det kallas väl att vara snobb tror jag och det är lättare än man tror att falla i den fällan. Så tänk efter en gång extra INNAN ni släpper iväg ett inlägg kring något som kanske inte är favoritgrejen!

och glöm aldrig regel nr 5.

Umeå
Här sen Maj 2004

motvalls_kärring skrev:
vad har egentligen drifting med motorsport att göra?
ni kan väll starta ett eget förbund.
ungefär som att konståkning skall vara med i ishockeyförbundet.

helst vill jag slippa se elendet

Gnäll, och jag tycker din jämförelse haltar.

Att både konståkare och hockyspelare däremot skulle vara med i "svenska skriskosporttförbundet" kanske inte vore så fel.

Precis som att rallyåkare och dragracingåkare platsar under motorsportförbundet. men man kanske inte skall ha driftare i rallyförbundet....

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Zebb skrev:

Att det är importbilar som det körs med är väl ganska naturligt då sporten kommer från Japan. Skönt att slippa se alla BMW och Porschar som ändå ser lika dana ut år efter år.

Är inte BMW och Porchar importbilar?? Jag trodde att de ända som inte var importerade var en hög Volvo och SAAB- bilar?

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

MaZ skrev:

På tal om bilkontroll, i england körs nån typ av biltävlig, "autotest" på närmaste parkering, tycker de killarna verkar ha hiskelig koll på sina vagnar, det går ått alla möjliga holl, både sladdar och backar, fram och hit och dit, verkar kul tycker jag.

--VVTS--
Citera
liket
Örnsköldsvik
Här sen Dec 2004

Även i drifting finns det en linje att hålla.
Ju bättre man håller den, desto mer poäng får man.

Det är för övrigt rätt tråkigt att se en svajig bil fara och slänga runt banan, att titta på den där videon är inte i närheten av lika underhållande som att titta på "riktig" drifting.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
liket skrev:
Även i drifting finns det en linje att hålla.
Ju bättre man håller den, desto mer poäng får man..

Stämmer inte riktigt tyvärr.

Inom D1 så är det högre poängdömmning på förare som "touchar" ytterväggen inför/mitti svängarna.
Inget alls med spårval att göra där.

liket skrev:
Det är för övrigt rätt tråkigt att se en svajig bil fara och slänga runt banan, att titta på den där videon är inte i närheten av lika underhållande som att titta på "riktig" drifting.

Har du läst hela tråden, settvad jag skrev ang om när detta
filmades & datumet tråden postades ?

KristianAE86 skrev:
http://media.putfile.com/Connypastall

22mB

Filmat på Gotland Ring, September 2004

liket
Örnsköldsvik
Här sen Dec 2004

Citat:

Stämmer inte riktigt tyvärr.

Inom D1 så är det högre poängdömmning på förare som "touchar" ytterväggen inför/mitti svängarna.
Inget alls med spårval att göra där.

Man ska komma så nära som möjligt med baken mot apex av den yttre sidan för att sedan gå in och ta med nosen på den inre sidan av apex, ju bättre träffsäkerhet och vinkel, desto mer poäng. Så vitt jag ser är det en linje och när det även kallas "the line" så talar det väl för sig själv.
Det handlar även om ingångshastighet i kurvan och rök.

...och jo, det är väl en gammal film, men tyvärr ser det mer ut som en gammal sladdfilm än en driftingfilm.
Det blir mycket vackrare utan massa body roll också. :P

För övrigt vill jag inte alls tracka ned på föraren.

Film: Sveriges bästa driftare - sevärd
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (12191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande