Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (27711 totalt) |
Jag är barnsligt förtjust i förgasare/insprut som ser ut ungefär som på bilden nedan. Alltså med 8 st trattar rakt upp. Det bästa vore förstås ett modernt insprut. Men ett nytt komplett sådant har jag inte råd med. Weber-arrangemang är också ganska dyra. Och dom verkar dessutom vara svåra att ställa in och synkronisera så dom funkar bra.
Så nu undrar jag vilka alternativ som finns vad gäller insprut (8-trattars) på en Cheva smallblock. Vad gäller själva styrningen så är väl MegaSquirt ett bra lågprisalternativ? Eller? (löda kretskort kan jag) Men hur gör man med "hårdvaran"? Kan man "fuska till" något genom att tex använda ett flerförgasarinsug som man fixar spjällhus till? Eller tjänar man inget på det? Tacksam även för andra tips, tex vilka motorstyrningar (elektroniken alltså) som man bör undvika etc. _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||
Har du hört med UNIK RACING ?
Dom har en del saker som e'najs. ![]() ![]() (oberoende inlägg ang. firman unikracing) _________________ /Nicke Lindgren |
||||||
Jodå, jag har kollat med dom. Skulle vara najs med "Made in Sweden". Men tyvärr så lirar jag inte i den divisionen vad gäller pengar. ![]() Men tack för tipset! ![]() Jag har även sökt efter begagnat, men vet ärligt talat inte riktigt var man söker begagnade sprut av denna typ till V8. Någon som vet? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||
finns IDA "style" spjällhus för insprut , vete fan bara vart jag sett dom:S
kolla demon tweeks ? ne just de ![]() ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Kan man snickra insug själv finns det spjällhus som är riktigt överkommliga.
Plockar man spjällhusen från fyra ford 2,8 eller 2,9 med EFI så är man hemma på spjällhussidan. Sen behöver du bara ett insug till dem..... |
||||||
Jag är dålig på Ford, i vilken Ford sitter 2,8 & 2,9 EFI? Granada? Är det samma spjäll på 2,8 & 2,9? Passar dom spjällen alltså utan modifikation på IDA-insug? Tack för tipsen! ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||
Dalhems säljer spjällhus som passar med IDA "hålbild". TWM tror jag det är?
IDA och IDF har olika "hålbild" så de är inte utbytbara. Olika förgasare helt enkelt. Mvh Göran _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det är inte samma på 2,8an och 2,9an, och jag tror inte dom passar direkt på ett IDA insug...
Förmodligen är detta den billigaste lösningen du kan göra. Annars kan man ju använda hojspjällhus ![]() _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
De sitter i scorpio och siera 2,8 och 2,9
olika spjällhus i 2.8 och 2.9 som sagts tidigare. De passar inte på weeberinsug utan man får snickra eget insug. skaffa fyra stycken från 2.9'an så sätter du dem på rad och gör en ny axel igenom alla fyra. |
||||||
De sitter i scorpio och siera 2,8 och 2,9
olika spjällhus i 2.8 och 2.9 som sagts tidigare. De passar inte på weeberinsug utan man får snickra eget insug. skaffa fyra stycken från 2.9'an så sätter du dem på rad och gör en ny axel igenom alla fyra. Såhär ser de från en 2,9'a ut ![]() |
||||||
En bild oxå, man tackar! ![]() Det verkar, precis som du sa, inte alls passa på ett IDA-insug. Åtminståne inte utan adapter... synd. Du vet möjligen inte spjälldiameter? och avstånd centrum till centrum? Det kanske finns fler bilar med dubbelt spjällhus? Någon som vet? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||
Spjällhus från MC (motorcykel ![]() ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Som sagt, spjällhus från en MC. Det finns massor av storlekar, något borde passa dina behov. Jag använder GSXR 750 spjällhus på min Zetec 1,8...
![]() En sida med bra info om MC spjällhus: http://www.msefi.com/viewtopic.php?t _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
De spjällhus jag har på bilden har 48mm diameter, de andra har 44mm jag blandar alltid ihop vilka som är 2,8 och 2,9
Självklart är det enklare med spjällhus som passar direkt på nåt insug som man antingen har, eller som är lätttillgängligt, men att muta nån att svetsa ett nytt insug är en mindre investering än att köpa dyra spjällhus. Visst finns det fler bilar med dubbelspjällhus, citroen/Peugot XU9J4 har ett dubbelspjällhus, men jag är osäker på om det öppnar spjällen i sync, många dubbla spjällhus öppnar ju spjällen i steg. |
||||||
ojj... vicken 'guldgruva' vad gäller spjällhus! Tack! ![]()
Visst är eftermarknadsspjällhus dyra. Prisex. 4400kr/st för dubbelt ![]() Men är det inte ganska svårt/komplicerat att tillverka ett V8-insug med 8 st portar? Ibland så säljs det beg. IDA-insug, och har man tur så kanske ett sådant kan funka med enklare adaptrar om man hittar "rätt" spjällhus från bil eller MC? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||
Det där är 2.8-spjäll, på 2.9 går axeln på andra ledden. Jag lovade bilder på 2.9 också, men skillnaden i spacing är minimal om ens någon, så, som sagt, de passar inte rakt på weberinsug. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Väljer man tex Gixxer 1000 eller Busa TBs är dom i princip lika stora som Ford spjällen (50mm in 42 ut) . Det fina med detta är att om man gör ett eget insug kan man använda spridare, TPS, fuelrail+bränsletrycksreg från hojen= billigt bygge. Busaspridarna flödar 280cc/min vilket borde räcka, om motorn inte är extrem. _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
- vad är c-c måttet på dessa Ford-spjällhus? Förstår att det är mindre än 120mm, som IDA har, men det skulle vara intressant att veta hur mycket det skiljer, vore ju bra om det gick att fixa till med en adapterplatta.
Förlåt, jag har ju inte berättat om motorn! Det är en 305, alltså c:a 5 liters motorvolym. Den blir bara lätt trimmad och jag har fått tips av Gustaf att använda ett MSI 3.0 som motorstyrning. - nog borde väl spjällhus 40mm och uppåt räcka till en sån motor? - men det verkar inte finnas några MC-spjällhus med mindre än 85mm c-c. Är det svårt att dela en MC-brygga till 2 st dubbelspjäll? _________________ Calle Olsson ![]() |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (27711 totalt) |