Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
expert på k-jetronic sökes
3837 besök totalt
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005

Trådstartare

har problem med min BMW e21, och behöver någon som kan k-jetronic bra. någon som vet nån eller som kan själv?

Forshaga
Här sen Okt 2003

Problem ?

Vad är problemet eller justering ?

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005

Trådstartare
har en tävlingsbil som efter ca 15min körning börjar tappa kraft och gå orent under belastning. den går att köra på jämn gas. bilen känns först slöare och slöare, och börjar sen gå orent vid ca4000 rpm och sen vid lägre och lägre varvtal. men på jämn gas går den rent.

har bytt tank, pump, bränsleledningar, filter, spridare, tändmodul, rotor, tändstift, kablar, spole mm

tips?

Göteborg
Här sen Nov 2004

Har du kollat stryrtrycksregulatorn?

I den sitter det en bimetall som ska höja styrtrycket när motorn blir varm (magra ner blandningen)

Ricky Bobby!...
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005

Trådstartare
ja det har jag. bimetallen funkar, det är väl det enda man kan kolla? ska den verkligen minska mängden när den blir varm?

jag hade för mig att den ger mer när den är kall, och ökar mängden vid fullgas? (jag har den med vaccum anslutning)

malmö
Här sen Apr 2004

Jag har liknande symptomer på min Golf Mk1:a. Tyvärr har jag inte blivigt helt klok på vad det är som gör att bilen går så. Jag har också testat allt känns det som, utan att riktigt få kläm på vad som är fel. BIlen går ibland och ibland inte

Det jag kan se när jag har felsökt är att när den inte går som den ska är styrtrycket fel. Jag har jämfört med kurvorna i Haynes meckarhandböcker. Mitt styrtryck är nästan lika högt som systemtrycket när den går dåligt. Detta innebär väl i princip att där är inget tryck på spridarna utan allt bensin går bara tillbaka i returen till tanken.

om jag har fattat principen rätt så ger ett lägre styrtryck fetare blandning och ett högre styrtryck magrare. Man skulle kunna säga att styrtrycket är det tryck som "dräneras av" från systemtrycket. Ex: om systemtrycket är 5 bar och man vill ha 3 bar över spridarna, då skall styrtrycket vara 2 bar. Din vakumanslutning på regulatorn sänker säkert styrtrycket vid gaspådrag.

Detta är vad jag har kommit fram till när jag har bråkat med mitt K-jetronik system, rätta mig gärna någon om jag har fel.

/Martin

swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

Du bör skaffa en mätare och koppla in den på styrtrycks regulatorn, så du kan se hur trycket ändrar sej.

Bimetallen ska ju påverka ett membran (är inte helt säker på att jag benämner det rätt nu) Men ivf det är lite mekanik i regulatorn som kan stryla.

Sen efterssom du har vacum anslutning så är det mögst trligt att det är strytrycksregulatrn sm har gått.
Vet att det är nämnligen ett standard fel på 240 Turbo (med k-jet) fasst den ska ju iof fettapå vid laddtryck.

Styrtrycket är det tryck som ligger ovanför plunchen. Mao det mottryck som håller luftvågen nere. Styrtrycket är det tryck som inns under plynchen, och som smiter förbi i kanaler till spridar slangarna när vågen gårupp.

Ricky Bobby!...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Med risk för att det blir tjatigt: Mät upp systemtryck och styrtryck innan du börjar pilla med något annat.
Framförallt styrtrycket brukar sällan vara rätt (bimetallfjädern blir trött/filtret i ventilen blir igensatt).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004

Jag byggde mig en liten utrustning som man kopplar mellan fördelarhuvudet ovanpå luftvågen/luftfilterboxen och styrtrycksregulatorn. Dvs jag kopplade på min utrustning på den slang som går ut från bränslehuvudet bort till regulatorn. Min utrustning består i en slangkoppling med T-förgrening, en ventil och en tryckmätare. T-förgreningen sätter jag på bränslehuvudet och i den ena kopplingen sätter jag min ventil som slangen till regulatorn i sin tur skruvas in i och i den andra utgången på T förgreningen sätter jag min mätare. Med ventilen stängd mätar jag då systemtrycket (i och med att regulatorn nu är bortkopplad) och med ventilen öppen mäter jag styrtrycket (dvs så som systemet normalt körs).

Hoppas jag inte rörde till det förmycket

Fast det är nog smartare att köra bort till någon som har rätt utrustning och kan mäta upp trycken. De har säkert en helt annan känsla för vad som kan vara fel.

Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005

Trådstartare
tack för alla svar. det är ju rätt som ni säger att man ska mäta upp trycken först! och det tänker jag göra, sen blir det väl kanske en ny styrtrycksregulator...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Martin Skoog skrev:
tack för alla svar. det är ju rätt som ni säger att man ska mäta upp trycken först! och det tänker jag göra, sen blir det väl kanske en ny styrtrycksregulator...

'behövs sannolikt inte; gör rent, justera.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
3837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande