Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modda bromsskiva så det funkar med mindre handbromsbackar?
772 besök totalt
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Tänkte byta till andra skivor bak och då blir det problem eftersom original är det ca 160mm dimater på handbromsanliggningsytan och på de skivor jag hittat som passar i övrigt är det 180mm.

En skillnad som jag funderar på om det skulle gå att fylla upp med en svarvad ring som sätts med presspassning i skivan.
Borde ju funka för handbromsen används ju bara när man står still och ett såpass stort förband med presspassning lär inte börja glida, väl?

Är jag fel ute?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Petimentern vill nog påpeka att handbromsen även skall fungera som nödbroms, inte bara som en träkloss bakom hjulet vid parkering

Är det ett helt annat djur som du lånat de nya skivorna av eller skulle det gå att plocka med handbromsmekaniskmen också?

Jag skulle nog låsa passringen med nåt mer än bara presspassning (men om du värmer dit en ring så lär den inte flytta på sig i första taget iofs)... Hur stort överlapp som är lämpligt får nån annan svara på, bromsskivor är ju inte så lämpliga att introducera spänningar i (men lite värme brukar de ju tåla).

Sista nördkommentaren är väl att en passring väger...

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Modda bromsskiva så det funkar med mindre handbromsbacka

Per Eriksson skrev:
Tänkte byta till andra skivor bak och då blir det problem eftersom original är det ca 160mm dimater på handbromsanliggningsytan och på de skivor jag hittat som passar i övrigt är det 180mm.

En skillnad som jag funderar på om det skulle gå att fylla upp med en svarvad ring som sätts med presspassning i skivan.
Borde ju funka för handbromsen används ju bara när man står still och ett såpass stort förband med presspassning lär inte börja glida, väl?

Är jag fel ute?

Limma på mer beläggmaterial på backarna, eller modda dit donatorbilens backar.

Vad du än gör, svetsa inte i någon ring, det är snabb förstörelse av skivan.

En svarvad ring som du dessutom stiftar kan ju fungera men blir tungt och byngligt.

Linköping
Här sen Jan 2004

Trådstartare
svetsa i bromskivor går ju inte så bra så det är inte aktuellt, däremot funderar jag på att modda de större backarna så de passar på min mekanism.

Man lär väl byta skivor oftare än handbromsbackar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Per Eriksson skrev:
svetsa i bromskivor går ju inte så bra så det är inte aktuellt, däremot funderar jag på att modda de större backarna så de passar på min mekanism.

Man lär väl byta skivor oftare än handbromsbackar.

Köp på en extra uppsättning backar på en gång och gör modd på dessa. Då kan du byta enkelt om du skulle lyckas köra slut på de, och med omgång två på plats i bilen i lugn och ro låta limma om ny slitmaterial på de slutkörda.

772 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande