Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1299 besök totalt |
Skivor och belägg, fundering
Är det alltid bättre med slitsade eller borrade skivor, än släta, för alla typer av belägg, eller finns det belägg som är anpassade att fungera bäst på en viss typ av bromsskivor? _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
När jag pratade med PEAN så sa dom att slitsade var sämre för prestandan med PF-belägg samt att dom slits snabbare med slitsade skivor jämfört med oslitsade. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||
Dock verkar det svårt att få tag i oslitsade "sport-skivor". Originalen tål ju oftast inte särskilt mkt värme utan att bli skeva.
Kör själv med 6 slits Red dot. De bästa jag kan hitta gällande slitage på beläggen (endast 6 samt smala slitsar). _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||
|
||
Har haft slitsat och hålborrat tidigare
Kör numera med bämvä orginal skivor fram 286mm (alfa 75 3.0 bil). Helt enkelt för att det fungerar så mycket bättre. Har PFC belägg som jag skall åka på med iår iomed tävlingsdebut. Trots 3 brända uppsättningar belägg i fjol så har jag inte haft ett kok, ingen fade ingenting och jag är blyfotad i bägge fötterna ![]() Slitsar fungerar i teorin... Att dom stora stallen har hålborrat som regel beror på att dom har råd att byta skivor inför varje lopp/träning för borrade skivor spricker lätt.. Slitsar det kan man ha på en gatbil som man åker till korvmojen för att impa på folk ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
AJ !!! Vilken skrevspark man fick där. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag kan egentligen bara svara för de belägg som PEAN är representant för, men visst skiljer det mellan olika belägg och den typ av skivor som de bör användas tillsammans med.
om vi tar sportbelägg t.ex. Red Dot så har de inte samma avancerade friktionsmaterial som ett rent racebelägg. Sportbelägg är avsedda främst för gatbruk där minimal förvärmning behövs (litet pedaltryck) och komforten ska vara acceptabel (minimalt med gnissel, damm etc). Här har jag sett fördelar med att använda en slitsad skiva för när beläggen används hårt vid extrema applikationer får de en hårdare yta. Visst finns det bilägare som vill ha så många slitsar som möjligt för att det ser snyggt ut (Red Dot har precis lanserat en skiva där kunden får beställa valfri text på skivan, men dessa är främst för utställningsbruk och faller nog inte så många rejsa.nu-användare i smaken...) ![]() Anders: Red Dot har oslitsade 'Gr N-skivor' Vad gäller racebelägg och Performance Friction så består själva friktionsmaterialet av komponenter som lägger en sk friktionsfilm på skivan för att det ska uppstå maximal prestanda och minimalt slitage mellan belägg och skiva. I dessa applikationer har jag sett på många långloppsbilar att en slitsad skiva egentligen inte är nödvändigt utan man får ut mest av bromsarna på en slät yta. Sen finns det belägg som 'kletar' för mkt på skivan och detta är givetvis inte bra. En svensk Viper i FIA GT är sponsrade av ett bromsföretag och deras belägg fick inte rent ytan på PFC-skivan och beläggen släppte inte ordentligt (brake drag) med försämrad prestanda och pedalkänsla som följd. Vem har sagt att bromsar är enkelt...? ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
Skivor och belägg, fundering
Hur är det med PF igentligen? Har sett några bilar som haft dessa belägg i väta, det har sett ut som dom sprayats med rost utefter sidan på bilen. Var kommer matallen ifrån, belägget eller skivan? _________________ bmw bmwsson |
||
Esa: Jag känner endast till ett fall på en BMW där det har uppstått rost som du beskriver och där var problemet kombinationen av den skivan och beläggen. Alla belägg innehåller metallfibrer i olika mängd för att belägget bl.a. inte ska komprimeras när det uppnår arbetstemperatur. Mindre mängd metall ger ett 'svampigt' belägg och mer ger sjävklart en fast pedalkänsla. Efter incidenten med rost körde vi själva ett test med en Mitsu Evo 6 på Mantorp (ca 13 mil) i regn med samma friktionsmaterial som användes på M3:an och där uppkom ingen rost alls. Därifrån drog jag slutsatsen att rosten kommer från skivan.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1299 besök totalt |