Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken Porsche?
1, 2, 3, 4   >>
12091 besök totalt
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Vilken Porsche?

Jag har en liten fråga, vilken är lämpligast som utgångsobjekt för en gat/banbil med betoning på banbil.
996 gt2, 996 gt3 eller 993 turbo?
Problemet med 993 är att den inte fanns i clubsport, men å andra sidan får man ju en del pengar över till modifikationer. Oavsett vilken det blir kommer den modifieras ganska rejält.

Edit: andra tänkbara objekt är m3csl, ferrari 355 och? Förslag?

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Anders C här på forumet har/hade en vit 993 RS CS thumbs up . Eller var det just Turbon du tänkte på?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Någon av 996:orna du nämner.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Jo, det lutar mest åt en gt2:a just nu. Synd att de är så svåra att hitta i de utföranden man vill ha dem till pris.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Re: Vilken Porsche?

triss skrev:
Jag har en liten fråga, vilken är lämpligast som utgångsobjekt för en gat/banbil med betoning på banbil.
996 gt2, 996 gt3 eller 993 turbo?
Problemet med 993 är att den inte fanns i clubsport, men å andra sidan får man ju en del pengar över till modifikationer. Oavsett vilken det blir kommer den modifieras ganska rejält.

Edit: andra tänkbara objekt är m3csl, ferrari 355 och? Förslag?



???
Har du hört talas om 993 RS Clubsport? En av de absolut vackraste, och svårast att få tag på.
Skippa GT2 utan gå på någon GT3 variant.
Eller CSL-> en fantastisk kärra den med.
355 är en vacker bil, som inte hör hemma på banan jmf med de ovan nämnda.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



It all depends on your goal and wallet as usual ! So you have to tell us more about that. In the mean time my answer will have a lot of "Ifs" !

996 Turbo and 993 turbo are 4x drive. It's not really a good starting point even if these cars can do well on a race track. Looking at rennlist the trackday or race guys have quite a few times chosen to remove the front wheel drive on their 993TTs. May be it cost less than the difference between the price of a GT2 and the price of a 996TT but it's a big operation.

993 RS CS and GT3 are good out of the box and can be modified to be eaven faster. Excellent obvious choices. If you like mods then turbo engines are for you though ....

If money is no issue and you plan to become the king of track days the GT2 is the one I would go for. With a modified one you have the tool to leave everything behind around a track (at least most things in this country)
The other solution is a twin turbo engine in an athmo body 993 or 996. A very high cost project .

But if you are new to this may be the all out stripped and trimmed GT2 is overkill. Better start with a weaker (not slow but slower !) car learn, stay alive and with a car in one piece then move on. Or start with a GT2, give her a lot of respect at 1st, and do the mods as you progress.

Last thing, be carefull, some ppl buy a car, invest a lot in it to make it better on tack then after a few years they want to race and discover there is no series where their car can be competitive or even allowed. I imagine it can easily be the case for a very performant GT2.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag tycker Vincent sammanfattade det riktigt bra.

Jag tror dock att en GT2 passar riktigt bra i SLC klass 4 samt att den funkar i VLN och ADAC 24h, Belcar, Britcar med flera.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Måste instämma med Patriks: ???

Alltså, du har åkt (eller nyligen modifierat en) M3 e36. Hur mycket?

Att ta steget till en Porsche GT2 är ju som att sälja tvåmänningen och köpa en Finlandsfärja. Turbona är ju fyrhjulsdrivna och tunga.

Du kan väl presicera dig lite mera med vad du har tänkt och vad du har för ramar och mål?

_________________
Stefan Larsson
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
M3:an är ordentligt modifierad, finns inte mycket kvar att hämta där. Därför tänkte jag byta upp mig. Dock känns det som att gt3:an är ett ganska litet steg eller till och med ett steg tillbaka.
Det jag är ute efter är att bygga en av sveriges absolut snabbaste gatbilar på bana.
gt2:an kommer definitivt att få öhlinare, andra skivor (har hört att det finns vissa problem med de keramiska), belägg, något trimmad motor osv.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Ja har båda bilarna du nämner, M3 och GT3, inte tycker jag att GT3:an är ett steg tillbaka jämfört med M3:an...
Dock är det en mycket snabb bil för pengarna! och tro mig, det går att gå längre med M3:an.

Men är det en super superbil du skall bygga. För miljonbelopp, ja då är det bara att satsa så högt upp som möjligt.

_________________
Stefan Larsson
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Hmm, missförstå mig inte nu. Jag menar inte att gt3:an är ett steg tillbaka jämfört med en original m3:a. Men mot m3:an i det skick den är nu så finns det inte många gt3:or som har en suck. Det går ju dock att ändra på thumbs up

Visst går det att gå längre med m3:an, men det som finns kvar att göra kostar mer än det smakar och jag börjar bli sugen på att prova en Porsche.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



"Varför antingen-eller, när man kan få både-och".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



triss skrev:
Jag menar inte att gt3:an är ett steg tillbaka jämfört med en original m3:a. Men mot m3:an i det skick den är nu så finns det inte många gt3:or som har en suck.


Skulle nog vilja påstå att det är ett STORT steg upp från din nuvarande M3:a till GT3 (mk1 samt mk2). Finns mkt större potential i en GT3:a även ifall de är lite svårare att köra riktigt fort med.

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
oavsett vad skillnaden är mot m3:an så är ju frågan vad som skiljer gt3 och gt2. En gt2:a kostar ca 200 000 mer än en mk1 och 50 000 mer eller lika mycket som en mk2. Är gt3:an värd det?

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



triss skrev:
oavsett vad skillnaden är mot m3:an så är ju frågan vad som skiljer gt3 och gt2. En gt2:a kostar ca 200 000 mer än en mk1 och 50 000 mer eller lika mycket som en mk2. Är gt3:an värd det?


Det är väldigt få som kan köra en Widowmaker rikitgt fort, dvs GT2. Mina pengar är helt klart på någon GT3 som körmässigt du kommer nog att få mer ur, samt att pris raset är obefintligt i jmf. med GT2.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
s2dennis
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 433



väntar bara på den första riktigt modefierade cayman s som jag är säker på att man kommer åka 8 runt alla dom gamla 11:orna.
tänk själv en cayman s med gt3 motor , öhlin chassi, större bromsar och utrensad inredning och lättad kaross tror man kan åka precis hur fort som helst i en sådan och framför allt vem som helst kan.
en 11:a kan ju ha ihjäl en hur lätt som helst när det börjar gå fort.
har kört alla 911 modeller och ingen av dom kommer ens i närheten av en cayman eller boxter när det gäller ballansen i bilen.
måste det vara en svans motor bil så röstar jag på gt2
mvh dennis

_________________
Dennis Hansson
Lärare fordonsprogrammet Ängelholm
Förare/mek Guldgossarna Racing
Citera
Joni
Lund
Här sen Mar 2004
Inlägg: 292



höfläkt skrev:
Måste instämma med Patriks: ???

Alltså, du har åkt (eller nyligen modifierat en) M3 e36. Hur mycket?

Att ta steget till en Porsche GT2 är ju som att sälja tvåmänningen och köpa en Finlandsfärja. Turbona är ju fyrhjulsdrivna och tunga.

Du kan väl presicera dig lite mera med vad du har tänkt och vad du har för ramar och mål?
Förstod jag rätt eller menade du att GT2 är fyrhjulsdriven? Så är fallet inte, det är bakhjulsdrift på den.

_________________
Jonatan Hertzberg
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



triss skrev:
Men mot m3:an i det skick den är nu så finns det inte många gt3:or som har en suck.


I all välmening, jag tror inte du skall förta dig där triss. Jag åker (långsamt som vanligt ) 1,28 tider på Mantorp med min efter jag fick ordning på bromsar osv. Och då är den mindre moddad än din. Vad åker du på med din?
om man slår ihop roligt med snabbt, och delar med kronor, så är M3:an svårslagen. När du skall modda en GT2, ja, då blir tiotusingar hudratusingar.

Joni skrev:
Förstod jag rätt eller menade du att GT2 är fyrhjulsdriven? Så är fallet inte, det är bakhjulsdrift på den.


Turbona är turbo, GT2 är GT2

_________________
Stefan Larsson
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Antar att man kan modifiera en bil med flera olika mål i sikte, antingen kan man försöka optimera bilen för att gå så fort som möjligt runt en bana utifrån sina egna förutsättningar och vad man själv klarar av och på så sätt utvecklas tillsammans med bilen. Eller så kan man välja bil och modifikationer enbart för att man vill vara värst. Vill man vara värst så finns det enligt mig bara ett val.

GT2!

om JAG skulle ha obegränsat, eller iaf. en rejält stor hög, med tillgångar på bilkontot skulle en GT2:a vara det självklara valet om jag ville modda. Jag skulle inte klara av att utnyttja en GT2:as potential ens i orginalskick, jag är dessutom den första att erkänna att jag förmodligen inte skulle klara av att utnyttja potentialen i NÅGON bil som Porsche tillverkat på den här sidan 60-talet i alla situationer. Men om min fokus med bilbyggandet enbart var att sitta på värst utrustning så skulle en GT2:a passa som handen i handsken! Kikar man runt lite så finns det ju ohyggligt brutala byggen både på 996 Turbon och GT2:an...

Jag är iaf. den förste att hylla den som lägger upp byggbilder på en modifierad GT2:a! Så go för Robin! thumbs up

/Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 387



1.28

För att åka 1.28 på Mantorp behövs bara 100hk och mönstrade diagonaldäck

HH

_________________
Henrik Hansson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



samt låååg vigt. Inte 1445 kg beemer.

Visst fan det. Vill du bygga GT2 så gör det vetja. Skall bli kul att följa projektet. Inte är det en dussinbil på något sett heller. Så vitt jag vet finns det bara en moddad GT2 (996)

_________________
Stefan Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken Porsche?
1, 2, 3, 4   >>
12091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande