Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 12091 besök totalt |
Vilken Porsche?
Jag har en liten fråga, vilken är lämpligast som utgångsobjekt för en gat/banbil med betoning på banbil. 996 gt2, 996 gt3 eller 993 turbo? Problemet med 993 är att den inte fanns i clubsport, men å andra sidan får man ju en del pengar över till modifikationer. Oavsett vilken det blir kommer den modifieras ganska rejält. Edit: andra tänkbara objekt är m3csl, ferrari 355 och? Förslag? _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Re: Vilken Porsche?
??? Har du hört talas om 993 RS Clubsport? En av de absolut vackraste, och svårast att få tag på. Skippa GT2 utan gå på någon GT3 variant. Eller CSL-> en fantastisk kärra den med. 355 är en vacker bil, som inte hör hemma på banan jmf med de ovan nämnda. _________________ Patrik Ljunggren |
||||
It all depends on your goal and wallet as usual ! So you have to tell us more about that. In the mean time my answer will have a lot of "Ifs" !
996 Turbo and 993 turbo are 4x drive. It's not really a good starting point even if these cars can do well on a race track. Looking at rennlist the trackday or race guys have quite a few times chosen to remove the front wheel drive on their 993TTs. May be it cost less than the difference between the price of a GT2 and the price of a 996TT but it's a big operation. 993 RS CS and GT3 are good out of the box and can be modified to be eaven faster. Excellent obvious choices. If you like mods then turbo engines are for you though .... If money is no issue and you plan to become the king of track days the GT2 is the one I would go for. With a modified one you have the tool to leave everything behind around a track (at least most things in this country) The other solution is a twin turbo engine in an athmo body 993 or 996. A very high cost project . But if you are new to this may be the all out stripped and trimmed GT2 is overkill. Better start with a weaker (not slow but slower !) car learn, stay alive and with a car in one piece then move on. Or start with a GT2, give her a lot of respect at 1st, and do the mods as you progress. Last thing, be carefull, some ppl buy a car, invest a lot in it to make it better on tack then after a few years they want to race and discover there is no series where their car can be competitive or even allowed. I imagine it can easily be the case for a very performant GT2. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Måste instämma med Patriks: ???
Alltså, du har åkt (eller nyligen modifierat en) M3 e36. Hur mycket? Att ta steget till en Porsche GT2 är ju som att sälja tvåmänningen och köpa en Finlandsfärja. Turbona är ju fyrhjulsdrivna och tunga. Du kan väl presicera dig lite mera med vad du har tänkt och vad du har för ramar och mål? _________________ Stefan Larsson |
||||
M3:an är ordentligt modifierad, finns inte mycket kvar att hämta där. Därför tänkte jag byta upp mig. Dock känns det som att gt3:an är ett ganska litet steg eller till och med ett steg tillbaka.
Det jag är ute efter är att bygga en av sveriges absolut snabbaste gatbilar på bana. gt2:an kommer definitivt att få öhlinare, andra skivor (har hört att det finns vissa problem med de keramiska), belägg, något trimmad motor osv. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Ja har båda bilarna du nämner, M3 och GT3, inte tycker jag att GT3:an är ett steg tillbaka jämfört med M3:an...
Dock är det en mycket snabb bil för pengarna! och tro mig, det går att gå längre med M3:an. Men är det en super superbil du skall bygga. För miljonbelopp, ja då är det bara att satsa så högt upp som möjligt. _________________ Stefan Larsson |
||||
Hmm, missförstå mig inte nu. Jag menar inte att gt3:an är ett steg tillbaka jämfört med en original m3:a. Men mot m3:an i det skick den är nu så finns det inte många gt3:or som har en suck. Det går ju dock att ändra på
![]() Visst går det att gå längre med m3:an, men det som finns kvar att göra kostar mer än det smakar och jag börjar bli sugen på att prova en Porsche. ![]() _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Skulle nog vilja påstå att det är ett STORT steg upp från din nuvarande M3:a till GT3 (mk1 samt mk2). Finns mkt större potential i en GT3:a även ifall de är lite svårare att köra riktigt fort med. _________________ mvh Philip Lundh |
||||
oavsett vad skillnaden är mot m3:an så är ju frågan vad som skiljer gt3 och gt2. En gt2:a kostar ca 200 000 mer än en mk1 och 50 000 mer eller lika mycket som en mk2. Är gt3:an värd det?
_________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Det är väldigt få som kan köra en Widowmaker rikitgt fort, dvs GT2. Mina pengar är helt klart på någon GT3 som körmässigt du kommer nog att få mer ur, samt att pris raset är obefintligt i jmf. med GT2. _________________ Patrik Ljunggren |
||||
väntar bara på den första riktigt modefierade cayman s som jag är säker på att man kommer åka 8 runt alla dom gamla 11:orna.
tänk själv en cayman s med gt3 motor , öhlin chassi, större bromsar och utrensad inredning och lättad kaross tror man kan åka precis hur fort som helst i en sådan och framför allt vem som helst kan. en 11:a kan ju ha ihjäl en hur lätt som helst när det börjar gå fort. har kört alla 911 modeller och ingen av dom kommer ens i närheten av en cayman eller boxter när det gäller ballansen i bilen. måste det vara en svans motor bil så röstar jag på gt2 mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
_________________ Jonatan Hertzberg |
||||
I all välmening, jag tror inte du skall förta dig där triss. Jag åker (långsamt som vanligt ![]() om man slår ihop roligt med snabbt, och delar med kronor, så är M3:an svårslagen. När du skall modda en GT2, ja, då blir tiotusingar hudratusingar.
Turbona är turbo, GT2 är GT2 _________________ Stefan Larsson |
||||
Antar att man kan modifiera en bil med flera olika mål i sikte, antingen kan man försöka optimera bilen för att gå så fort som möjligt runt en bana utifrån sina egna förutsättningar och vad man själv klarar av och på så sätt utvecklas tillsammans med bilen. Eller så kan man välja bil och modifikationer enbart för att man vill vara värst. Vill man vara värst så finns det enligt mig bara ett val.
GT2! om JAG skulle ha obegränsat, eller iaf. en rejält stor hög, med tillgångar på bilkontot skulle en GT2:a vara det självklara valet om jag ville modda. Jag skulle inte klara av att utnyttja en GT2:as potential ens i orginalskick, jag är dessutom den första att erkänna att jag förmodligen inte skulle klara av att utnyttja potentialen i NÅGON bil som Porsche tillverkat på den här sidan 60-talet i alla situationer. Men om min fokus med bilbyggandet enbart var att sitta på värst utrustning så skulle en GT2:a passa som handen i handsken! Kikar man runt lite så finns det ju ohyggligt brutala byggen både på 996 Turbon och GT2:an... Jag är iaf. den förste att hylla den som lägger upp byggbilder på en modifierad GT2:a! Så go för Robin! ![]() /Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
samt låååg vigt. Inte 1445 kg beemer.
Visst fan det. Vill du bygga GT2 så gör det vetja. Skall bli kul att följa projektet. Inte är det en dussinbil på något sett heller. Så vitt jag vet finns det bara en moddad GT2 (996) _________________ Stefan Larsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 12091 besök totalt |