Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var hitta en vettig transaxle som inte kostar som ett hus?
<<   1, 2
10352 besök totalt
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Så fort låda och axel sitter ihop så heter det transaxel - därav frågan. Visserligen heter det inte det i allas facit men jag tyckte ändå det var en befogad fråga just pga att många har delade åsikter om vad som avses. Rätt? Fel? Iallafall...

om man tittar på Audi så är det man jagar en sk 01E låda. 01E är den stöddiga familjen lådor, sitter i S2 (ABY motor), sena S4 (C4), S4(B5-->), samtliga S6(C4), S6(C5-->), S6+ (C4, C5-->),Rs2, RS4(B5, B7), RS6 i 4wd konfiguration och i A8 och tdi modeller som FWD. Ett derivat av 01E sitter i Porsche 968 f.ö.

Gemensamt för samtliga lådor, 4wd och Fwd är tex drevsatser. Det betyder att det går att plocka ihop slutväxel och utväxlingar till oändlighet - det kräver ju lite tålamod att hitta delar dock. För slutväxel tror jag också att den tidigare 016 lådan funkar som donator - jag kan kolla upp det mer noga om ngn bryr. Iaf - en FWD A8 låda borde funka fint. Håller för rejält mycket, jag menar de som kör 4wd har ju upp till 1065 hästar på veven, iofs bara för dragracing - kan kolla mer om vrid om det behövs. Tror inte det ska vara några problem. Det finns lite olika konfigurationer på bredden på drevet på 1:ans växel, matrl för bottenstock och tjocklek på ingående axel. Det finns en oändlighet av kombinationer här, allt från diesel lådor till 480hk RS6+ låda att välja delar från. Ett intressant aletrnativ, mest troligt inte hel-billigt.

Vad hade du tänkt för utväxling? Jag kan kolla i reservdelskatalogen hur det ser ut om du säger vad du vill ha...

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Citat:
Så fort låda och axel sitter ihop så heter det transaxel - därav frågan


Citat:
Transaxel är i min värld samma sak som torque tube...


Ni är för roliga. I en transaxel samsas slutväxel, differential & växellåda. Inget mer, Inget mindre. Svänghjul & ev koppling brukar återfinnas på motorn men undantag finns.

Torque tube, den sammanbinder motorn med transaxeln (istället för en "vanlig" kardanaxel). Förr sade man "kardanrör" & det var en vanlig lösning på hur man transporterade kraften från växellådan monterad ihop med motorn till slutväxel/differential vanligtvis monterat i bakaxeln.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Ah... Det var ju det jag menade med "axel", alltså bakaxel... Lite korkat skrivet av mig där, jag menade inte kardanen utan slutväxel, diff och låda ihop.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4504



-- skrev:
Iaf - en FWD A8 låda borde funka fint. Håller för rejält mycket, jag menar de som kör 4wd har ju upp till 1065 hästar på veven, iofs bara för dragracing

Jag läste någonstans att 4WD tål mer vrid än FWD-låda eftersom kraften fördelas ut på tre ställen istället för två som på FWD? Vet du om detta stämmer?
Är en FWD A8-låda starkare än en FWD A6-låda?
Finns det uppgifter på vad en FWD A6 Tdi-låda klarar i vrid?

_________________
Calle Olsson
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Jag menar en växellåda som sitter rakt på motorn.

Ska bygga mittmotor bil i stil med bmws lmr. Motorn blir en BMW V8. Tremecen verkar intressant. Var kan man hitta mer info om den?

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Det finns flera olika sorters transaxlar, vad de har gemensamt är att differential och växellåda samsas i ett hus. Idag är det också ganska vanligt att kopplingen är monterad på växellådans ingående axel.

Vissa transaxlar är anpassade för att monteras direkt på motorn medans andra är anpassade för användning av en torque tube, den senare används då man har motorn fram och växellådan bak. Transaxlar anpassade för mittmonterad motor och bakhjulsdrift (eller motor fram och framhjulsdrift) förekommer med växellådan framför respektive bakom differentialen. Med lådan efter differentialen brukar växellådan vanligen vara längsmonterad medans de med lådan framför differentialen vanligen finns i utföranden med transversa och längsmonterade lådor.

En växellåda med diffen före växellådan ger ett relativt kort drivpaket, sett till hjulaxeln, det går också enkelt att byta utväxlingar i lådan då denna kan göras löstagbar separat. En transvers transaxel med diffen efter lådan ger också en relativt kompakt lösning, dock slipper man ha vikt bakom bakhjulen vilket ger bättre viktfördelning vid en mittmotor lösning. Med denna lösning kan man också byta utväxlingar ganska enkelt genom att ta ut kuggarna från sidan. Med längsmonterad transaxel med diffen efter lådan så blir drivpaketet ganska långt, detta ger för en bil med mittmotor den bästa viktfördelningen, det är dock svårt att byta utväxlingar.

Köper man en låda från en framhjulsdriven Audi eller en Porsche så får man vanligtvis en växellåda där diffen sitter innan växellådan. Så brukar även vara fallet om man köper sig en gammal tävlingslåda. vill man ha tag på en växellåda avsedd för mittmotor och diffen efter lådan så blir det svårare att hitta något, dessa förekommer mest i nyare lådor för tävling samt vissa sportbilar.

Vill man ha en låda för "torque tube", eller där längden inte är speciellt intressant så är ju Tremec T56 lådan ett prisvärt alternativ.
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



calle_o skrev:
-- skrev:
Iaf - en FWD A8 låda borde funka fint. Håller för rejält mycket, jag menar de som kör 4wd har ju upp till 1065 hästar på veven, iofs bara för dragracing

Jag läste någonstans att 4WD tål mer vrid än FWD-låda eftersom kraften fördelas ut på tre ställen istället för två som på FWD? Vet du om detta stämmer?
Är en FWD A8-låda starkare än en FWD A6-låda?
Finns det uppgifter på vad en FWD A6 Tdi-låda klarar i vrid?


Innehållet i lådorna är gemensamt i stor utsträckning så själva drevsast/slutväxel och hus är graranterat lika starkt. På en 4wd låda går ju kraften samma väg genom drevsatsen som i en 4wd, ingen skillnad där. Skillnaen är att den istället för att gå direkt till slutväxeln går till en Torsen diff som sedan delar ut kraften fram-bak.

A6 FWD har generellt 01A lådan - den är inte alls lika grov. A6 TDi lådan är en 01E och det som skiljer mot en A8 FWD är utväxling.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Johan Edlund skrev:

vill man ha tag på en växellåda avsedd för mittmotor och diffen efter lådan så blir det svårare att hitta något, dessa förekommer mest i nyare lådor för tävling samt vissa sportbilar.



och i volvo 360, men den håller kanske inte för några 600 hkr

(jag förmodar att du menar en transaxel med växellådan mellan motor och diff)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Transaxel med växellådan framför diffen:


Transaxel med växellådan bakom diffen:

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Magnus L skrev:
Johan Edlund skrev:

vill man ha tag på en växellåda avsedd för mittmotor och diffen efter lådan så blir det svårare att hitta något, dessa förekommer mest i nyare lådor för tävling samt vissa sportbilar.



och i volvo 360, men den håller kanske inte för några 600 hkr

(jag förmodar att du menar en transaxel med växellådan mellan motor och diff)


och Alfa Romeo, Alfetta baserade bilar. Fixar man kylning så klarar den troligen en hel del men det är inget kompakt paket direkt. Fördelen är att det är relativt enkelt att hitta lådor med ok utväxling och diffbroms.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Just ja... Till Audis låder passar följande diffar:

- Quaife ATB för S4, 968 (osäker men original diffen har samma nummer!)
- original Torsen- eller Lamell-diff från 968

Det finns fler men dessa kom jag på nu..

Tokbudget alternativet är bakdiffen från Audi V8, en Torsen den med, men då måste man vara lite kreativ med ena sidokåpan på lådan då lagret på diffen är grövre på den sidan är den är på original diffen.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
SNAKE4Y
STHLM
Här sen Dec 2005
Inlägg: 6



Björn Larsson skrev:
Citat:
Så fort låda och axel sitter ihop så heter det transaxel - därav frågan


Citat:
Transaxel är i min värld samma sak som torque tube...


Ni är för roliga. I en transaxel samsas slutväxel, differential & växellåda. Inget mer, Inget mindre. Svänghjul & ev koppling brukar återfinnas på motorn men undantag finns.

Torque tube, den sammanbinder motorn med transaxeln (istället för en "vanlig" kardanaxel). Förr sade man "kardanrör" & det var en vanlig lösning på hur man transporterade kraften från växellådan monterad ihop med motorn till slutväxel/differential vanligtvis monterat i bakaxeln.


och vad är en mellanaxel?

_________________
peter sandqvist

Det har jag aldrig sagt!
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256


Trådstartare
Har mailat till http://www.eliteracingtransmissions.com så får man se när dom svarar

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Transvers låda med växellådan före diffen
Citera
Skruva banåkabil
Var hitta en vettig transaxle som inte kostar som ett hus?
<<   1, 2
10352 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande