Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Byta bakaxel
2940 besök totalt
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Byta bakaxel

Jag funderar på att byta bakaxel på min Ascona B, då den som sitter där nu är typ skrot.
Jag är ganska övertygad om att en orginal axel inte håller något vidare och vill därför byta till något mer hållbart.

Har tittat lite på volvo axlar, men det blir lite dumt då 240 har en smalare axel och 740 har en bredare(än asconan).
(Fast det beror ganska mycket på om SBP godkänner spacers när man reggar..)

Nån som har nån ide om en lämplig axel ??
Vågar man meka dit en delad axel ?

MVH Emil Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Bra spacers går att regga med men det är väl bättre att välja hjul med rätt offset? Volvohjul (om du ska ha kvar det bultmönstret) finns i alla upptänkliga ET-mått så både 240 och 740 kan man säkert få att funka.

Att montera en delad axel där det suttit en stel är mycket jobb - dessutom är det gränsfall på om man då måste regga som ombyggt fordon också.

Hur mycket effekt och vrid ska du ha?

/Gustaf

Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Hej
Angående fälgar så har jag en uppsättning saab viggen-fälgar som jag vill använda och jag vill gärna ha saab-bultmönster då fälgar från Saab är mycket billiga när man bor i Trollhättan....
Hur definieras bra spacers ?
Funkar det med 7075 alu med insatsgängor ?

En liten fråga till..
Min bil är redan reggad som ombyggt fordon..
När man ringer till SBP tekniska avdelning i Stockholm och frågar hur man ska gå tillväga om man nu vill byta bakaxel och ev. frambromsar då fick jag inget svar. Han tyckte att jag skulle prata med personen på SBP som kommer att reggbesiktiga bilen..

Hur ser ni på SFRo på detta ??
Måste jag göra en SFRo-besiktning eller "räcker" det att göra en vanlig reggbesiktning på SBP ?

Har en Saab 9000 2.0LTT 94-98 motor i asconan, den ger 150hk/230-240nm...

MVH Emil Olsson
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Ascona 400 skrev:
Hej
Angående fälgar så har jag en uppsättning saab viggen-fälgar som jag vill använda och jag vill gärna ha saab-bultmönster då fälgar från Saab är mycket billiga när man bor i Trollhättan....
Hur definieras bra spacers ?
Funkar det med 7075 alu med insatsgängor ?

En liten fråga till..
Min bil är redan reggad som ombyggt fordon..
När man ringer till SBP tekniska avdelning i Stockholm och frågar hur man ska gå tillväga om man nu vill byta bakaxel och ev. frambromsar då fick jag inget svar. Han tyckte att jag skulle prata med personen på SBP som kommer att reggbesiktiga bilen..

Hur ser ni på SFRo på detta ??
Måste jag göra en SFRo-besiktning eller "räcker" det att göra en vanlig reggbesiktning på SBP ?

Har en Saab 9000 2.0LTT 94-98 motor i asconan, den ger 150hk/230-240nm...

150 hk tror jag inte ska vara några problem. Om du tar bakaxeln från en manta så får du diffbroms på köpet, den ska hålla 250-300 hk med den stora diffen säger dom som vet. Vilka oplar som har den stora diffen vet jag tyvärr inte.

Annars så tror jag det ska gå att ta en kraftigare bakaxel från rekord 2.2i caravan. Jag vet inte om den har diffbroms. Jag vet heller inte om den är bolt on i Asconan. Manta axeln däremot ska vara bolt on.

Trollhättan
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Hej
150 hk är inget problem för orginal axeln...

Men 150 hk har man ju typ bara när man reggar då motorn måste va orginal..
Sedan byter man turbo, spridare, ic och programvara så har man plötsligt runt 300hk/400nm....
Då lär ju inte Opelaxeln vilja va med.

Den enda axel som passar och är lite bättre är just Manta B axeln. Men det är inte nån större skillnad mot Ascona axeln.
Den stora diffen passar bara på "konstiga" rally utväxlingar.... 4,22:1-5,28:1 inte nått för en gatbil med turbo tyvärr.

Sedan finns ju iofs lite andra axlar som skulle kunna använda typ Comandore GSE men dessa axlar är inte lätta att hitta och ska enligt personer på www.Opeltuners.com inte vara så hållbar.

Då återstår axlar från andra tillverkare..
Verkar som att det får bli en Volvo axel iallafall, då jag har kompisar som har gott om diff-delar, den håller för väldigt mycket och finns med hastighetsgivare

MVH Emil Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

"Bra" spacers är sådana med centrumstyrning, i mina ögon, i alla fall om de är tjockare än 2-5 mm. Insatsgängor, tja, hur tjock skall spacern vara?

Ska spacern ändra bultmönstret också?

Min bedömning är att det inte ska behövas en komplett regbesiktning om du bara byter axeln när bilen redan är reggad som ombyggt fordon, men det är besiktningsmannen som avgör. Han avgör också om SFRo måste titta på bilen.

Byter du både bakaxel och frambromsar är det dock nära till hands att kräva en ny regbesiktning som ombyggt fordon - och då är det också troligt att man vill se åtminstone ett utlåtande på axel och bromsar (speciellt bromsar) från SFRo. Men åter, besiktningsmannen avgör...

/Gustaf

Citera
Ascona 400
Trollhättan
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Hej

Spacerplattornas tjocklek beror ju ganska mycket på vilken axel som kommera att användas. Om man nu ska använda en Volvo 240 axel så blir dom nog ganska tjocka, typ 30-40mm skulle jag tro för att få rätt spårvidd.
Man måste väl fortfarande hålla sig till de regler som finns angående spårvidd ? för den regeln finns kvar eller ?
Plattorna kommer även att ändra bultmönster.

ok ska och prata med han som ska regga bilen idag, får väl se vad han säger..
Känns bra att ha SFRos åsikter/syn på det hela med sig när man åker dit.

Du ska ha ett stort tack Gustaf, uppskattar verkligen den hjälp/information du sprider på div. forum.

MVH Emil Olsson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

En bredare 740-axel då, med nyare volvofägar ifrån t.ex. en V70, som har en helt annan offset, borde kanske kunna funka?

#24, #64, #88
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Reglerna om spårvidd...jadu. I nya VVFS finns det bara bestämmelser om spårvidd som rör VW buggy så nu är det mer en bedömningsfråga för SFRo som jag ser det.

Skall du ha spacers som man bultar fälgen i måste spacern vara tillräckligt tjock för att ge bra gänglängd, vilket brukar vara minst diametern på bulten - gärna lite till. Minst 12-16 mm tjocka alltså.

Lycka till

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Byta bakaxel
2940 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande