| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Köra med slicks på vanlig banträff med gatbil?
|
1165 besök totalt |
|
Får man göra det? Bilen det gäller är en Super seven. Det brukar ju stå att bilen skall vara godkänd för gata, men man ser ju ibland bilder på gatbilar som kör på slicks på banträffarna? _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
|
Får och får...
Vissa regler har arrangören för försäkringsbiten (SBFbaserat eller TFFbaserat (Motorklubben)), andra för att sätta en ambitionsnivå på träffen (alla andra som kör utan arrangörsförsäkring). Genom att minska skillnaderna i hastighet (iaf i kurvorna) så blir det färre tillfällen med osäkerhet (dvs lägre risk). Vi du skapa gott om osäkerhetstillfällen, blanda in formelbilar och motorcyklar i samma pass som gatreggat med gatdäck. Sen kan du kasta in en och annan DTMbil på slicks
Det är ju upp till arrangören att skapa sina regler (och att kontrollera efterlevnad), det finns lixom inget regelverk att peka på för en oförsäkrad banträff så det går inte att gnälla på en arrangör för att nån annan tillåtit det (eller inte sagt nåt). |
||
ok, jag tolkar det som ett nej!?
Tänkte att skillnaden mellan R-däck och slicks är ganska liten och borde därför egentligen vara försumbar... Men då blir det till att köpa r-däck, synd bara att det inte finns några i rätt dim... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Det är ju bara att fråga arrangörerna för de träffar du tänkt att besöka, men alla kommer förmodligen inte att ta emot dig med öppna armar (dvs ha nåt körpass där du passar in). Träningskvällar bör inte vara några problem (där är det oftast endast säkerhetsutrustningen som styr). Slalomevents är ju rätt skoj med en sjua och där har jag aldrig sett nån klass som tillåter slicks... Slicks kan mao vara skoj att testa men du lär förmodligen behöva andra däck för huvuddelen av din körning. |
||
|
Re: Köra med slicks på vanlig banträff med gatbil?
Det beror på vilken klubb du kör med och vilka regler dom har. Förut fick man ha slicks på bmw sc men efter en incident så blev det förbjudet för 2 år sedan (tror jag det var) Självklart var det precis när jag köpt mina första slicks från en stcc bil Fick dock denna gång dispens att köra på dom och det greppade bra vill jag lova Men dom alla klubbar jag åkt med på senare tid har förbud mot slicks, däckena ska vara godkända men det finns en stor marginal på godkännande, det enda som oftast är helt klart är att slicks är förbjudet
_________________ /Petter Ledin |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1165 besök totalt |