Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bil för bankörning
1, 2, 3   >>
4658 besök totalt
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Bil för bankörning

Har funderat på att skaffa någon bil för att köra bana, först och främst på olika banträffar.

Det jag har funderat på är en Porsche 968 eller en 944 som skulle rensas på inredning och annat onödigt och förses med bur och lite annat. Antar att det krävs vid de flesta banträffar att bilen är besiktigad och trafikförsäkrad så de andra deltagarna får ersättning ifall det skulle bli en sammanstötning.

Vill gärna ha åsikter/erfarenheter av dessa bilar eller tips på andra bilar som är lämpliga att utgå ifrån (kraven är bakhjulsdrift och någorlunda stark motor)

Finns det någon bra site att leta "färdiga" banbilar som är till salu?
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Kolla in annonserna på Porsche Club Sverige (www.porsche.nu)!

thumbs up

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Bra val av bil thumbs up ! otroligt kompetent redan från början! Sen att det är en Porsche gör ju bara saken bättre med tanke på alla banmöten som PCS har.
924,944 eller 968 är väll lite beroende på vad du har tänkt o lägga för pengar.

NS BTG: 9.10.21

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Signaturen P.P har annonserat ut denna bil
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2823

Kanske inte nån Porsche men jag har sett bilen in action och det är inga porschar som har det tempot för samma hk/pris klass
Varför inte besöka banträffarna av dom bilar du är intresserad av?
Man knyter kontakter, får tips om vad man skall kolla på vid köp av bil osv. Inga problem att få åka med om man har egen personlig utrustning heller oftast. Inte på våran banmöten iaf (CAR)

Mvh

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Problemet är att Porscheklubben inte skriver när och var de har banmöten...

BMW 330i -05
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Kunta skrev:

Kanske inte nån Porsche men jag har sett bilen in action och det är inga porschar som har det tempot för samma hk/pris klass
Man knyter kontakter, får tips om vad man skall kolla på vid köp av bil osv. Inga problem att få åka med om man har egen personlig utrustning heller oftast. Inte på våran banmöten iaf (CAR)

Mvh

För att slänga in lite ved i prosche vs alfa brasan.
Vad kan han tänka sig förutom pengar Jooooo en PORSCHE!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Bil för bankörning

Maciej Karpinski skrev:
Har funderat på att skaffa någon bil för att köra bana, först och främst på olika banträffar.

Det jag har funderat på är en Porsche 968 eller en 944 som skulle rensas på inredning och annat onödigt och förses med bur och lite annat. Antar att det krävs vid de flesta banträffar
>>>>>>>Krävs bara om du skall köra racing (Roadsport(båge räcker), Porsche cup)
att bilen är besiktigad och trafikförsäkrad så de andra deltagarna får ersättning ifall det skulle bli en sammanstötning.
>>>>>För det mesta, ja. Beror lite på vem som arrangerar banmötet, försäkringsbolag, grad av oaktsamhet etc. etc. Dock ej vid tävlingskörning

>>>>>>>Fantastiskt bra att välja en 944/968. Du kan inte få bättre banbil för pengarna. De flesta andra bilar storknar efter lite ordentlig hårdkörning.

Vill gärna ha åsikter/erfarenheter av dessa bilar eller tips på andra bilar som är lämpliga att utgå ifrån (kraven är bakhjulsdrift och någorlunda stark motor)
150.000-170.000 Köp en 968 Clubsport med Bur och M030(Viktigt)
100.000-120.000 Köp en 944 Turbo, köp trim av Sandens, tada 300Hk racemonster. (Turbo S är bästa köp)
80.000-100.000 köp en 944 na/S2/Turbo från tyskland med taskig inredning för 50-80k, köp trim och racegrejor för 20-50k till (det går snabbt åt pengar) = fullfjädrad tävlingsbil.

Finns det någon bra site att leta "färdiga" banbilar som är till salu?

>>>>>>Kolla på 944 Club sveriges köp o sälj http://www.944sverige.com/. Eller www.porsche.nu (Porscheklubben)

För ombygge(bur, motrorenov. etc) kontakta Jaan Tolli 042-22 09 70

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

MaZ skrev:

>>>>>>>>Det beror på att banmötena bara är öppna för medlemmar.

Alla medlemmar får utskick en gång i månaden. Dessutom får alla medlemmar lösenord till en kalender på hemsidan.

PCS har mycket välorganiserade klubbmöten (de mest välorganiserade tror jag t.o.m) detta gör att försäkringsbolagen är lite mjukare om olyckan är framme. Och dessutom lär man sig mycket.

För 200:-/gång får man 4 pass under en hel dag med instruktörer som visar spår, går runt banan, är utplacerade på banposteringarna samt så har man olika grupper för olika erfarna förare. Medlemsavgiften är lite hög(inträdesavgift) men banötena är många, på de bästa banorna och billiga. Gemenskapen är kanon och det brukar dyka upp 100 bilar/träff varav en 5-10 GT2 5-10 GT3 etc. etc. Nästa år kommer det helt säker Carrera GTs oxå, juste sällskap=)

Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

porschedriver skrev:
MaZ skrev:

>>>>>>>>Det beror på att banmötena bara är öppna för medlemmar.

Alla medlemmar får utskick en gång i månaden. Dessutom får alla medlemmar lösenord till en kalender på hemsidan.

PCS har mycket välorganiserade klubbmöten (de mest välorganiserade tror jag t.o.m) detta gör att försäkringsbolagen är lite mjukare om olyckan är framme. Och dessutom lär man sig mycket.

För 200:-/gång får man 4 pass under en hel dag med instruktörer som visar spår, går runt banan, är utplacerade på banposteringarna samt så har man olika grupper för olika erfarna förare. Medlemsavgiften är lite hög(inträdesavgift) men banötena är många, på de bästa banorna och billiga. Gemenskapen är kanon och det brukar dyka upp 100 bilar/träff varav en 5-10 GT2 5-10 GT3 etc. etc. Nästa år kommer det helt säker Carrera GTs oxå, juste sällskap=)

Gissar på att det inte fionns något stödmedlemskap så man bara får komma o dreggla?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Gustav Uhlander skrev:
Gissar på att det inte fionns något stödmedlemskap så man bara får komma o dreggla?

Du får väl kolla vilka som är Porscheåkare här på forumet o sen smöra in dig ordentligt så du får åka med på banträff som beifahrer thumbs up

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

När det gäller däck funderar jag på Falken Azenis. Dom ska tydligen vara nått mellanting mellan vanliga däck och R-däck... billiga är dom också thumbs up

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Som medlem i BMW Sport Club har du ganska många träffar att åka på osså. Inte riktigt lika många som Porscheklubben men i gengäld betydligt färre bilar, dvs MASSA tid att köra under hela dagen. Som "full" medlem (900kr/år) så ingår gratis inträde till alla de egna träffarna (vissa samträffar med andra klubbar kan kosta några hundralappar)

Sen är ju även Alfaklubben ett föredöme med många banåkatillfällen

Malmö
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:
Gustav Uhlander skrev:

>>>>>>Det brukar inte vara några problem att komma in och kolla på bilarna och körningen. Det brukar alltid stå en 10-20 BMW ägare och dräggla=)

Du får väl kolla vilka som är Porscheåkare här på forumet o sen smöra in dig ordentligt så du får åka med på banträff som beifahrer thumbs up

>>>>>Porscheclubben är stenhård med att man inte får ta med passagerare på banan.(säkerhetsskäl). Däremot brukar man kunna tigga till sig en tur med instruktörerna =D om man hänger med en medlem.

>>>>>>>PS. Jag ser att märkesraggningen är i full gång. Du får komma och åka med en tur i min lätt banpreppade 911 så kommer du alldrig ens vilja ta en BMW taxi. (möjligtvis ringtaxin)DS

Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003

Porschedriver skrev:

Citat:
Medlemsavgiften är lite hög(inträdesavgift)

Hmmm, är SEK 600 per år för allt som PCS erbjuder en "hög" avgift? Det tycker då inte jag! Det brukar löna sig bara genom att man får 10% rabatt på reservdelar på Porsche Center...sedan behöver vi inte nämna entusiastförsäkring, banmöten och slalom och...MAN HAR INTE RÅD ATT INTE VARA MED!!!

joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Vill nog slå ett slag för LotusKlubben och rejsa.nu gänget.
Vill nog påstå att dessa två tillsammans skapar mkt mera köra än Alfaklubben iallafall. Dock på ett och annat flygfält men igengäld inte på andra sidan jorden, se mORana AlfaKlubben( är medlem) dock mkt fin bana. Dvs tycker nog att dessa oberoende träffar mkt väl står sig iklass med märkesklubbarnas, har provat BMW och Alfa( dock ej Porsche än).
Mao alla som är med och arrangerar, ta åt er.

Simplicity rules..

Finspång
Här sen Apr 2003

Klart grabben ska köpa sig en Porsche!!

Kolla efter bil eller annonsera köpes här---> http://www.pcsracing.nu/debatt/lista.asp?KatID=1&KatNamn=Annonser

Eller här---> http://www.porsche.nu/html_swedish/general/frameset.htm

Eller här---> http://groups.msn.com/Porsche944Sverige/kpslj.msnw

A)(L

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

porschedriver skrev:
>>>>>>>PS. Jag ser att märkesraggningen är i full gång. Du får komma och åka med en tur i min lätt banpreppade 911 så kommer du alldrig ens vilja ta en BMW taxi. (möjligtvis ringtaxin)DS

okej, jag får väl lägga en bombmatta som moteld då...

1. Hade en gammal 911 några år

2. Roligaste bil jag någonsin kört (än så länge) är en 964 RS

3. Ringtaxi... äh, jag höll ungefär samma tempo själv i min egen fyrdörrars

4. Det finns bara EN ENDA anledning till att jag inte har en elva istället för M3'an. Fru, två långa tonåriga söner o sommarstugepackning får inte plats

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

porschedriver skrev:
Magnus Thomé skrev:
Gustav Uhlander skrev:

>>>>>>Det brukar inte vara några problem att komma in och kolla på bilarna och körningen. Det brukar alltid stå en 10-20 BMW ägare och dräggla=)

>>>>>Porscheclubben är stenhård med att man inte får ta med passagerare på banan.(säkerhetsskäl). Däremot brukar man kunna tigga till sig en tur med instruktörerna =D om man hänger med en medlem.

Verkar vettigt
Vet inte om jag vågar åka med någon som jag inte vet hur han kör, på en racingbana. Känns som att på tok för mycket kan gå fel för att åka med någon som man inte vet något om. Instruktörerna däremot vore ju ruggigt kul.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Min tanke var att du skulle få åka med till träffen så att du kunde stå o dräggla

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Maciej>

Det var väl dig (och din härligt bankörarfrälsta tjej!) jag stod o språkades med på odengatan häromdagen väl?

Banåka... det är som en drog, hehe!!!

Karlstad
Här sen Apr 2003

cat7even skrev:
Kunta skrev:

Mvh

För att slänga in lite ved i prosche vs alfa brasan.
Vad kan han tänka sig förutom pengar Jooooo en PORSCHE!

Jaha? Varför skriver killen så här då?

"Har funderat på att skaffa någon bil för att köra bana, först och främst på olika banträffar.

Det jag har funderat på är en Porsche 968 eller en 944 som skulle rensas på inredning och annat onödigt och förses med bur och lite annat. Antar att det krävs vid de flesta banträffar att bilen är besiktigad och trafikförsäkrad så de andra deltagarna får ersättning ifall det skulle bli en sammanstötning.

Finns det någon bra site att leta "färdiga" banbilar som är till salu?"

alfaromeo.org kollar alla medlemmar i princip för köp/sälj av alfa.
Märks det att jag åker alfa? till vardags oxo..det är ingen prestige utan bara j-t kul med mycket bil för lite pengar helt enkelt.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Bil för bankörning
1, 2, 3   >>
4658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande