| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pappluftfilter till Weber DCOE
|
1320 besök totalt |
|
Efter att ha bytt förgasare på min motor är jag igång igen med luftfilterbryderierna. Är det någon som har något bra tips på ett bra pappfilter till Weber 40DCOE? Jag skulle vilja ha ett rektangulärt filter, egentligen i stil med de filter som man kan köpa från K&N. Men jag vill ju ha ett i papp. Alltså ett rektangulärt filter med filterytan runt om, på sidorna. Motorn är inte så stor eller vass, så det krävs inget gigantiskt filter heller. Det finns ju säkert något på Biltema eller så, men man ska ju först veta vad man ska leta efter. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
om du har mycket plats runt förgasarna så går det att lösa med biltemafilter. När jag funderade i samma banor åkte jag bara dit och tittade och mätte alla filter de hade, Det finns filter som skulle fungera fint om man som sagt har plats... Det finns dock inga filter som är så små att de skulle fungera att ha 2 likadana brevid varandra (typ KN), utan man får ha ETT stort, filter som man klämmer mellan 2 aluplåtar eller liknande.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
|
jag köpte 2 standard volvo 240 filter, sedan med en vass kniv skar jag bort ca en dm...
limmade ihop ändarna med vanligt pappers lim på filtret, och superlim på gummit.. sedan passade filtret innanför kanterna på mina filterplattor.. om man inte har lock och botten kan man ta en fyrkantig plåt klippa av hörnorna i 45 grader bocka upp en kant runt om. sen drar man ihop filtren med gängad stång.. lowteck och inte specielt bling.. men gör man dom i rostfritt eller alu så blir det bra eller målad stålplåt... materialet behöver inte vara tjockt då den uppvikta kanten stabiliserar... jag bockade mina i skruvstädet och slog runt kanten med en plast klubba... kanske inte rätt ...men men det fungerar. sedan när man blir rik kan man köpa dyra grejer.. lycka till
_________________ Michael Thulesius |
||||
|
Tack för svaren. Det är ju rätt bra på Biltema i närheten av mig, för där har de hängt upp ett ex av varje filter. Men jag kan inte minnas att jag såg ett fyrkantigt filter. Och det är ju det jag helst vill ha. Men det borde ju inte vara så omöjligt att hitta, tycker jag. Men är det någon som har något sådant filter?
Jag hade också tänkt göra någon historia med aluminiumplåt och skruv. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
|
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ibland är man handikappad. Tack så mycket. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Får du verkligen plats med trattarna i en sån plåtlåda? Varför inte ett Pipercross? Så slipper du en vägg framför tratten. Vi som åker förgasare behöver ju inte vara rädda för att kladda ner luftmassemätaren
http://www.dalhems.se/luftfiltersido http://www.dalhems.se/luftfiltersido _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Prata med Misab, de har gjort massvis med tester med de där filtren och kommit fram till vissa riktlinjer ang väggen. Luften tas ju trots att från sidorna så väggen är inte i vägen föränn den begränsar "gardinarean", ungefär som en ventiltallrik.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Jovisst, men ändå.
Anta yttre trattdiametern 60 mm (kommer inte ihåg hur stora de är) , då behöver du minst 20 mm frigång mot väggen. Kanske passar längsta filtret 90mm, vem kan över huvud taget använda t.ex. filtret med höjd 35 mm???
En standard-tratt är väl 62 mm?? och varför blockera rakt fram om det inte är av nöden tvunget? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
Standard tratt? Va e de?
I 9 fall av 10 sitter det ju ändå en vägg (sidan av motorrummet då) där så varför inte? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Standard = den vanligaste _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
oj, här händer det grejer. Nja, det var väl mest det att det snackas en del om att sådana filter inte renar tillräckligt. Och så var det väl lite dyrt, kanske. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1320 besök totalt |