| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
visko-diff ???
|
1734 besök totalt |
|
En visko diff kan man säga är som momentomvandlaren för en Automat bil.
Det är ett oljebad helt enkelt. Den stora nackdelen med en Viskodiff är att bilen uppför sig precis som vilken vanlig bil utan diffbroms, tills det släpper på ena hjulet. Visko diffen kräver att utgående axlar roterar olika fort för att den ska 'gå in' och börja bromsa det spinnande hjulet. Kort och gott kan man säga att på en racerbana så tvingas föraren låta innerhjulet spinna loss för att föra över kraft till ytterhjulet... Vad jag förstått används inte visko diffar i någon större utsträkning (nu kanske jag får hela rejsa mot mig, men det är så jag fattat )
Lamelldiff däremot fungerar ungefär som kopplingen på din bil när du kopplar lite. Den tillåter axlarna att slira, men med ett motstånd redan från Slip = 0. Lamelldiffen tillåter att man går på gas tidigare _utan_ att innerhjulet spinner. Nackdelen med lamelldiff är att den vill få bilen att gå rakt fram i kurvor, då den håller 'spjärn' genom att vilja rulla hjulen lika fort. Detta kommer man normalt undan genom en korrekt setup av bilens hjulinställningar. Hoppas någon kan rätta mig på de bitar jag fattat fel
Mvh Jon Edit: vill tillägga att Viskodiffen kommer att öka diffbromsningen ju större rotationsdifferansen är mellan hjulen. Inget slir = Ingen diffbroms.. Lite slir = lite diffbroms.. Massor av slir = Mycket diffbroms.. |
![]() |
Skruva banåkabil
visko-diff ???
|
1734 besök totalt |