Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
"oljefilteradapter"?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8341 totalt)
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
"oljefilteradapter"?

Jag undrar var man kan få tag i en sån här i Sverige:

Eftersom jag inte vet vad det heter på svenska så har jag lite problem med att hitta en. Ska ha den till att koppla in en oljetempsensor på en mazda Rx7. Passar även miata mfl.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om du tvunget måste klämma på den innan köp så är det bara att leta.
Ett litet alternativ (mer grejer och lite dyrare iofs):
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/892

oljefilteradapter
Remote filter adapter
oil filter relocation
osv

På Dahlhems hittar du det under Motor/oljesystem/oljeadapter filterflytt m.m.

De har en univeral sandwichadapter

GReddy oljefilterförflyttare Mazda RX7

Hoppas att du fått några uppslag till lämpliga sökord.

Hittade lite generiska data om Sandwichadapters:
http://www.flex-a-lite.com/auto/html/sandwich-adapters.html

Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Tackar för det.

Nej, jag beöver inte klämma på grejerna egentligen. Tänkte bara om det var en standardgrej som var lätt att få tag på i Sverige. Blir väl o köpa från jänkarna igen då...

Förresten, var är bästa stället att montera en tempgivare på? oljefiltret kanske är helt fel?

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Zebb skrev:
Tackar för det.

Nej, jag beöver inte klämma på grejerna egentligen. Tänkte bara om det var en standardgrej som var lätt att få tag på i Sverige. Blir väl o köpa från jänkarna igen då...

Förresten, var är bästa stället att montera en tempgivare på? oljefiltret kanske är helt fel?
VDo har väl nån oljeplugg med givare i (kanske inte det bästa stället det heller).

Sen är väl en Wankel inte funtad som alla andra heller, vad som är vettigt/bäst/enklast vet experterna garanterat bättre.

Det verkar ju som Dalhems universaladapter har rätt gänga för Mazda (M20x1,5) för 345:-, det är ju knappt fraktkostnaden för en tomkartong från USA.

VR6 Syncro
Vingåker
Här sen Jul 2004

realcar har sånna

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Zebb skrev:
Tackar för det.

Sätter du den vid oljefiltret hamnar den efter oljekylaren. Den tempen är inte så intressant som maxtempen är. Vi har ju skrivit en del om detta på wankelregistret redan. Kolla där....

Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Wankelsport skrev:
Zebb skrev:
Tackar för det.

Sätter du den vid oljefiltret hamnar den efter oljekylaren. Den tempen är inte så intressant som maxtempen är. Vi har ju skrivit en del om detta på wankelregistret redan. Kolla där....

Bra att du skriver det. Det viktigaste är väl egentligen att jag vet att det är kyld olja jag mäter. Jag hittade tråden du snackar om på wankelregistret. Där skriver du juh dessutom:
Citat:
Samtidigt så anser jag att största nyttan med en oljetryckmätare är att du kan se om trycker varierar eller framför allt sjunker. Det exakta värdet är lite mindre intressant även om det givetvis är viktigt. Detta gäller även oljetemperaturen.

Jag vet, citatet är taget ur sitt samanhang, men principen gäller ändå. Och jag vet inte om jag är speciellt sugen (läs: vågar) på att skarva oljeslangar. Oljefilteradaptern är juh verkligen en smidig sak, få se om latheten vinner eller inte... Du har inga bilder på din T-korsning förresten?

Mazda Rx-7 -94
Citera
skoterjocke
Fjärås
Här sen Jan 2005

Jag hade en sån i min hand igår som du har på bilden . En polare driver www.creatix.se och han har fått in såna i sitt sortiment. Ring och hör med honom, för han har nog inte hunnit lägga upp den på hemsidan. Hälsa från mig

Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
skoterjocke skrev:
Jag hade en sån i min hand igår som du har på bilden . En polare driver www.creatix.se och han har fått in såna i sitt sortiment. Ring och hör med honom, för han har nog inte hunnit lägga upp den på hemsidan. Hälsa från mig

Denna eller? http://www.creatix.se/Shop/Application/Article/ArtPreviewPage.php?Id=1453

Bra pris!

Mazda Rx-7 -94
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006

Kungälv
Här sen Feb 2003

Zebb skrev:
Jag vet, citatet är taget ur sitt samanhang, men principen gäller ändå. Och jag vet inte om jag är speciellt sugen (läs: vågar) på att skarva oljeslangar. Oljefilteradaptern är juh verkligen en smidig sak, få se om latheten vinner eller inte... Du har inga bilder på din T-korsning förresten?

Hmm, detta är från tråden där jag tipsade Galaxi om att han kunde göra ett T-stycke av "tryckluftdelar", eller?
Jag själv har tagit bort ordinarie oljefilter helt och har istället ett Fram HP-1 filter sittande i en separat hållare som är inkopplad före oljekylen. Har borrat och gängat ett hål för oljetemp i filterhållaren. Tryckgivaren till visarinstrumentet och oljetryckskontakten till min egen oljetryckslampa sitter sen i orginal tryckgivare positionen. Ska se om jag kan fixa några bilder!
Jag har ju en oljekylare från en TII i min gen 1 så den borde ju ha bra kapacitet för en NA motor tycker man. Har noterat att oljetempen på oljan innan oljekylen ofta kan vara uppe i ca 120 grader vid hård körning. Vad den ligger på efter kylaren på väg in i motorn har jag tyvärr ingen aning om. Det hade dock varit lite intressant att veta. Mazda rekomenderar visst ca 70 grader. Dock är det ju så att den mest kritiska temperaturen är den innan olja kylts i oljekylaren.
Jag tror att man bör ha tempgivaren sittande mitt i oljefödet för att få ett rättvisande värde så det är inte fel att kunna klämma lite på "adaptern" för att se om den fixar det.

Anledningen till att jag har flyttat oljefiltret är att jag vill ha det före oljekylen. Skulle jag skjuta motorn vill jag inte ha kylen full med metallspån. Dessutom kan jag då köra med HP-1 filtret vilket har större kapacitet än orginalfiltret.

Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Ja börjar bli övertygad... Men menar du att mazda rekommenderar 70 grader efter kylaren? Det låter väldigt svalt. Och som du säger vore det väldigt intressant att veta hur mkt det skiljer före och efter kylaren. Men argumentet om att ha filtret efter motorn för att skydda kylaren mot motorhaveri förstår jag inte. Wanklar kan inte rasa vet du väl

Jag skulle kunna ha sensorn i tråget också, men jag har en känsla att kontakten kommer förstöras när man bytt olja några ggr. Om man nu inte gör ett eget utag för just sensorn då. Synd att tråget är gjort i extremt tunn plåt bara. Finns juh större alutråg som man skulle kunna gäng ett uttag i, men det är för mkt härj och pengar just nu.

Tror jag testar oljefilteradaptern först, sen får jag fixa något bättre ställe till vintern. För då ska väl det mesta ner i molekyler...

Hoppas du fixar lite bilder så vi får se hur du ha löst det hela

Mazda Rx-7 -94
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005

Sensor i tråget tyckte jag lät bra oxå.
Men det gör jag inte om... Du kanske har läst på SWR zebb.

och att inte dela oljeslangar kan det ha och göra med att nån tappade ut all olja för att en slang lossnade?

Det blir för mej samma som dig just nu, en oljefilteradapter...
Tror jag...
Har köpte hälften av sakerna för att göra samma som wankelsport...
Saknar bara ett par saker... Men orkar nog inte mer iår, vill köra lite oxå

Ja fixa bilder nu På förgasaren och reglaget

http://nosc.worlddisease.net
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
galaxi skrev:
Sensor i tråget tyckte jag lät bra oxå.
Men det gör jag inte om... Du kanske har läst på SWR zebb.

Japp, läste att du hade lite problem.

galaxi skrev:
och att inte dela oljeslangar kan det ha och göra med att nån tappade ut all olja för att en slang lossnade?

Har lite med det att göra, ja

Näe, jag gör som du, väntar tills nästa meksäsong. Ska byta vattenkylare och grejer väldigt snart så jag vill inte ha mer jobb just nu iaf...

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Zebb skrev:
Ja börjar bli övertygad... Men menar du att mazda rekommenderar 70 grader efter kylaren? Det låter väldigt svalt. Och som du säger vore det väldigt intressant att veta hur mkt det skiljer före och efter kylaren. Men argumentet om att ha filtret efter motorn för att skydda kylaren mot motorhaveri förstår jag inte. Wanklar kan inte rasa vet du väl
Kan inte låta bli att fundera lite. Varför vill man veta den lägsta oljetempen, det är väl maxtempen som är kritisk?
om du har större kylning än innan så lär maxtempen inte kunna nå lika högt.
Hög och kontrollerad temperatur är väl målet har jag för mig (både på vatten och olja)?

[ obs skojjerier av en som aldrig stött i en wankelspis om ni är rädda för olyckor med slangar mm så är det väl lika bra att köra utan oljekyl och köra lungt ] . Det finns gott om historier om freaky accidents så ska man tro att man drabbas av hälften så är det bara att stanna hemma (spöken som sakta gängar ur oljefilteret mm).
Det finns ju sandwichkylare också iofs men då blir det extra vattenslangar istället (men jag vet nada om de klarar av kylbehovet).

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Niklas Falk skrev:
om ni är rädda för olyckor med slangar mm så är det väl lika bra att köra utan oljekyl och köra lungt . Det finns gott om historier om freaky accidents så ska man tro att man drabbas av hälften så är det bara att stanna hemma (spöken som sakta gängar ur oljefilteret mm).
Det finns ju sandwichkylare också iofs men då blir det extra vattenslangar istället (men jag vet nada om de klarar av kylbehovet).

Nej för h-vete. Köra wankel utan oljekylare går inte! Då dödar man motorn ganska omedlebart. En stor del av värmen kyls bort just genom oljan! Det är standard med med en jätteoljekyl på alla wankelmotorer just därför!
Förstår att du skojar lite Niklas men just detta ska man inte skoja om. Någon kan missförstå dig och tro att man kan köra utan!

Angående risken att slangarna lossnar så är den obefintlig om man har friska mjuka slangar och ordentliga nipplar med "hullingar" på. Antingen med dubbla slangklämmor eller kanske pressade kopplingar. Jag fick faktiskt skära sönder min slang för att få loss den från nipplarna för den släppte inte även om jag släppt på slangklämmorna.
Jag är lite fundersam på hur anslutningen på oljekylaren ser ut på Galaxis bil. Den är inte alls lik de som sitter på min. Har nog med att göra att det är en RX-4 oljekyl på den och en TII på min. Fanns det några "hulligar" Galaxi?

Frågan är om det är värt att montera en oljefilteradapter bara för att se den lägsta tempraturen på oljan? Jag är lite tveksam...

Ska jobba på bilder på hur jag löst det imorgon!

Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005

Att min slang lossnade är garanterat för min anslutning är gjort av en vanlig stålrör och har inga "hullingar" som du säger... Och satt bara med en slangklämma.
Har funderingar på att skruva loss den och svetsa lite räfflor på rören...

Hittade detta kit på dalhems som kanske kan vara nåt för zebb
http://62.181.75.61/d.aspx?proditem=e9bd57b8-0998-4129-adc3-54627d418b . . . .

oljefilteradaptern den lär väl funka bra till oljegivaren som vi snackat om Göran?

Angående dessa oljefilteradaptrar.
Varför finns det dom som kostar 295kr och dom som kostar över 800kr???
Vad kan vara skillnade på dessa två?
http://62.181.75.61/d.aspx?proditem=3119967e-dd09-4a15-8a47-0cf401fc71 . . . .
http://62.181.75.61/d.aspx?proditem=80c7b3b8-fb72-4ed1-9f92-65a7377f59 . . . .

http://nosc.worlddisease.net
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Trådstartare
galaxi skrev:
Hittade detta kit på dalhems som kanske kan vara nåt för zebb
http://62.181.75.61/d.aspx?proditem=e9bd57b8-0998-4129-adc3-54627d418b . . . .

Mja, iofs så har jag grymma problem med värmen, men en koyo vattenkylare ska beställas innom kort och en has/insugsplåt ska fräsas ut denna veckan. Om inte det hjälper, eller när jag har pengar så kommer jag antagligen byta båda oljekylarna till modell större. Vad jag har hört så ska oljan kyla ändå upp till 40% av motorn på en wankel(?).

Mazda Rx-7 -94
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Wankelsport skrev:
Niklas Falk skrev:
om ni är rädda för olyckor med slangar mm så är det väl lika bra att köra utan oljekyl och köra lungt . Det finns gott om historier om freaky accidents så ska man tro att man drabbas av hälften så är det bara att stanna hemma (spöken som sakta gängar ur oljefilteret mm).

Nej för h-vete. Köra wankel utan oljekylare går inte! Då dödar man motorn ganska omedlebart. En stor del av värmen kyls bort just genom oljan! Det är standard med med en jätteoljekyl på alla wankelmotorer just därför!
Förstår att du skojar lite Niklas men just detta ska man inte skoja om. Någon kan missförstå dig och tro att man kan köra utan!
Jo, det är lite farligt att skojja eller vara cynisk på forum... Det är så lätt att läsa saker utan sammanhang (eller att få fram det man vill i text).

Istället för hullingar på rören för slanganslutningar så är det väl lite bättre med "förtjockningar" längst ut på rören så att klämmorna inte kan följa med slangen ut. Och vill man vara riktigt seriös så använder man klämmor med konstanttryck istället för vanliga slangklämmor.

Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Är det dåligt att mäta temperaturen i tråget?
VDo har (haft iaf) oljestickor med givaren längst ner som jag ska införskaffa nån gång ...
Just nu har jag oljeplugg-sensor, men den råkade ut för en olycka redan innan den ens blev inkopplad
250:- i sjön

Bålsta
Här sen Dec 2004

Niklas Falk skrev:

Istället för hullingar på rören för slanganslutningar så är det väl lite bättre med "förtjockningar" längst ut på rören så att klämmorna inte kan följa med slangen ut. Och vill man vara riktigt seriös så använder man klämmor med konstanttryck istället för vanliga slangklämmor.

Jag satte tre svetsbullar fördelat runt ett vattenkylrör så att inte slangklämman skulle kunna glida över. Inte så snyggt men som fransmännen säger om friliggande cykelväxlar: Cest brutal, mais ca manche..

"oljefilteradapter"?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande