| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Plenumfråga.
|
2 besök senaste veckan (1749 totalt) |
|
Plenumfråga.
Jag har sökt och sökt men utan positivt resultat. Därav min fråga till någon utav er alla med talang i ämnet : Bifogar en principskiss på ett insug ( 4cyl ) med plenum och spjällplacering. Min fråga är : är principen med beräkningar av volym för ett plenum samma vid placeringen av spjällen i fig.1 som i ett "vanligt" insug som fig.2 ?
Då insug av typen i fig.1 är orginal på Sunny Gti-R och därav min fråga då "plenumet" är mycket mindre i volym än motsvarande som i fig.2. _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
|
I modell 1. Är "beräkning" för plenumvolym ointressant. Där är det regeln " ju större destå bättre" som gäller.
I modell 2. Är det fortfarande ju större destå bättre som gäller i gruden, MEN! Ett större plenum ger större tröghet vad gäller transientsvar. Så därför väljs en bra kompromiss, jag vet inte vad man brukar säga , men en 1.5 ggr motorvolym eller så. MEN!!! Kör du överladdat så är plenumvolymen en viktig parameter OAVSETT spjällplacering. Dvs för stort ger bara förluster i transientsvar utan att erbjuda nån direkt prestandafördel. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Re: Plenumfråga.
Maniac har ju redan svarat, men ett tillägg kan inte skada även om det inte rör ditt fall. När det gäller förgasare så måste plenumet hållas litet pga att accpumparna annars får för stor luftvolym att anrika. Här kan en del av grunden till gasrespons diskussionerna finnas. Kan vara bra att veta även om man kör med sprut, så man förstår vad någon kompis förtäljer som åker förgasare. Alltså, stor skillnad i plenum mellan sprut o fugge, men det rör inte det som Maniac talar om. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Kanske skulle förklara att det är en insprutat turbomaskin.
orginal så är det mycket lite volym mellan kompressor och spjäll då intercooler ligger ovanpå motorn och att de individuella spjällen gör orginalmaskinen på 163kW mycket rapp. Men att då öka på volymen ännu mer med att förstora plenumet skulle väl försämra denna egenskap ? och fördröja både laddtryck och gassvar ? ( Den är redan ökad med frontmonterad ic och längre rördragning ). _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
Det finns andra här på forumet som behärskar dessa "fördröjningsprinciper" bättre än jag så ta vad jag säger med en nypa salt. Först, ökar du plenumvolymen så blir det inte mycket mer förändringar än den procentuella förändringen av volymen, som ett överslag. En poäng med separatspjäll är att man får mer fria händer med utformningen av plenumet och kan få bättre entree för luften in i kanalerna. Men oftast så är det yttre faktorer som avgör utformningen av saker och ting. Vad är skälet att du tänker på förändringar av plenumstorlek? _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Jo med mina lekmanskunskaper vet att en vän som är CNC-operatör gjort åtskilliga "plenumdistanser" till Ford Cosworth maskiner för ökad volym, dessa som visserligen har ett spjäll innan plenumet. När jag då står här med garagekompisens insug och putsar till detta så slog mig tanken att ev. göra detta men som sagt undrade då huruvida det är någon vinst av något slag. Jag har inte frågat vårat "orakel" i sammanhanget ( Tommy på Trollspeed som har mycket erfarenhet av just dessa maskiner samt kunskap i ämnet ). Maskinen kommer ha orginal spjällhus ( 4x45mm ), Nya stålstakar och nya kolvar och allt vad det innebär, m.a.o. en ny botten och en portad Nismo-topp som kommer prydas med någon stor turbo ( då garagekompisen har för avsikt att åka raktfram ) en lagom stor intercooler i fronten samt antagligen ett Haltech E6X-sprut.
Vidare kan nämnas att det sitter en rakskuren dogbox-låda från Australien ( som tog över ett år att få hem ) och att den i "orginaltrim" kört 402m på 12,54. Så kommer det säkert att gå fortare. _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
|
Finns ett antal olika parametrar man måste ta i beaktning när man designar ett plenum till en turbomotor;
1. Maximalt luftmassaflöde genom plenum för varje insugningsrör. 2. Fördelning mellan insugningsrör vid olika luftmassaflöden. 3. Största transienter på luftmassahastighet påverkat från insugningsrör (beroende på kamlayout, portlayout m.m). Beroende på hur seriös/intresserad man är av att få till plenumet bra så finns det olika angrepp på problemen. Antingen gissar man, mer eller mindre sofistikerat, eller så sätter man sig i en CFD-studio och gör det på rätt sätt med kontroll över alla de konstiga beteenden som finns hos ett dynamiskt flödessystem, t.ex. kammarnas påverkan på luftmassa-acceleration m.m. Man bör ta i beaktning att skillnader i luftfördelning vid alla olika last-varvtals-punkter gör motorn mindre "trimningsvänlig", den maximala fyllnadsgraden för en jämn gång på motorn är alltid lika med fyllnadsgraden på den "sämst presterande" cylindern. Att säga att bara volymen på plenumet är vad som avgör hur fördelning sker är en sanning med grov modifikation, själva utformningen på hela plenumet är vad som avgör fördelning. Att öka volymen är ett enkelt sätt att lösa problemet med flödesfördelningen. En lösning som inte är gynsam någon mer gång än vid maximalt luftmassaflöde genom plenum. Tråkigt nog finns det ingen perfekt lösning på plenumproblemet, bara en massa utformningskompromisser avsedda för olika ändamål. För att svara på den fråga som du ställde utan att sväva ut för mycket; 1. Är den bästa lösningen för den här typen av plenum, då spjällvinkeln inte påverkar fördelningen. Jämfört med 2 kan du, för att generalisera, ha ett mindre plenum i det här fallet om det var svaret du var ute efter? 2. Här påverkar spjällvinkeln hur fördelningen mellan insugningsrören ser ut, för att kompensera bort detta så får man öka volymen, så att inte röret närmast spjället blir lidande. Detta går att påvisa enkelt med lite cfd-simulering. _________________ Patrik Eklund POWER by Cosworth "Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth |
||
|
Alltså slutklämmen blir den att Nismo nog har tillverkat ett "ganska" bra plenum till sina separata spjäll att jag nog låter det vara orginal med lite bortfilade gjutskägg och kanter i det.
Mycket tack för hjälpen /oscar _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Plenumfråga.
|
2 besök senaste veckan (1749 totalt) |