Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Så det kan gå om man lägger i fel växel.
2637 besök totalt
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Så det kan gå om man lägger i fel växel.

Hitta denna länk när jag surfa runt planlöst.

Han har visst gjort en ner växling från 5an till 2 ans växel. (skulle ha i 4an)

http://forums.2gnt.com/dcboard.php?az=show_topic&forum=13&topic_id=403 . . . .

_________________
// Jani Hast
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Uj, uj, uj!
Det ser dyrt ut... thumbs down

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



USCH . Måtte detta elände inte hända mig thumbs down

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Kolvar


_________________
// Jani Hast
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Jag läste en "kul" historia på ett Civic Type-R-forum. Tydligen är det inte helt ovanligt att folk misslyckas med att peta i rätt växel på dem och oftast klarar maskinerna en del övervarv utan att gå sönder. Enligt en som uppger sig vara Honda-tekniker så lagras maxvarvtalet från vevaxelgivaren i databurken för att de ska kunna se varför saker gått sönder. Växlar man från sexan till ettan så gör inte varvskyddet nån nytta.


Högsta siffran de hade sett påstod han var 23 000rpm. Det höll inte ens en Hondamaskin för...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Det där ser ut som när vi grillade sist. Bakad potatis i folie...

Stackare som får "städa upp" efter det där.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Det där ser ut som när vi grillade sist. Bakad potatis i folie...

Stackare som får "städa upp" efter det där.


Antingen har grabben väldigt stor han i få fall eller så är det små potatisar

_________________
// Jani Hast
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Dessutom låg han även på 7000rpm i 5an när han fick i 2an.
Bilen är en Acura RSX Type-S (Honda Integra) och har (i stort sett) samma motor som CTR.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Anders Lundgren skrev:
Dessutom låg han även på 7000rpm i 5an när han fick i 2an.
Bilen är en Acura RSX Type-S (Honda Integra) och har (i stort sett) samma motor som CTR.
Nu ställer jag mig två frågor:
1. Vad hade han tänkt uppnå genom att lägga i fyran när han har 7000rpm på femman?
2. Är det borr eller slag eller båda som skiljer Integra och Civic (vägrar skriva CTR)? Jag kanske har fel som tror att det är 1.8 i Integran?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag undrar osså vad de där små "bakpotatisarna" kan ha varit för något i ett (nyligen avslutat) tidigare liv?

_________________
Magnus Thomé
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457



Detta har dykt upp på alla bilforum som finns nu...killen har växlat fel, från 5:an till 4:an istället för 6:an, vad jag har fattat...

Motorn varvade 14000 varv ... det pallar inte ens Honda

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Men så mycket kan det väl inte skilja mellan 5:an och 4:an, eller?
På min familjebil sjunker det kanske 1000 rpm när jag växlar ifrån 4:an till 5:an vidd 6500 rpm. Så om jag istället skulle slänga i trean borde det bli kanske 7500 rpm eller nåt sånt jag kommer upp i.
Nu varvar ju Hondan betydligt mer än så, men 14 000 rpm låter mycket.

Bra låda som slank i växeln utan problem.
En kompis som petade i ettan i en gammal 140 i 120 knyck fick kämpa på ganska bra för att få i växeln. På den B20:n slog en vevstake troligen av kammen så att kammen kom ut ur blocket på motsatt sida, i tre delar - rejält hål. Avdelning roliga ras.

Top Fuel-kärrorna är svårslagna när blocket delar på sig och publiken får huka sig för flygande kompressor... Undrar hur resterna ser ut?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Utan att nämna nga namn måste jag väl säga att SAAB:s Viggenmotorer inte pallar ca 12 000rpm dom heller...

ojoj, vad stressat det blev med en Super Touring BMW bakom. Uppmärksamheten på den lite odistinkta lådan
försvann och usch vad fel det blev... Å jag som kännde att jag hade en chans att "hålla stången"...iaf lite längre.

Dumt dumt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
2. Är det borr eller slag eller båda som skiljer Integra och Civic (vägrar skriva CTR)? Jag kanske har fel som tror att det är 1.8 i Integran?


Gamla Integran (den med små, runda lysen fram) hade 1.8.
Nya Integran har i princip samma motor som nya CTR (där sa jag det), men ännu lite mer trimmad + (tror jag) diffbroms. I Japan kan man få CTR (sa det igen...) med den motorn. Men vi europeer är tydligen inte betrodda.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



På tal om att växla konstigt, jag kan juh säga att min Suzuki Swift har en tokigt tät låda, det går helt okay att slänga in femman direkt efter ettan om man drar ut en bit på ettan
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19086



Lite jobbigt måste det ha varit när de släppte ner sumpen och det låg två kolvbultar där...

Tur att man har Alfa som har ett tydligt varningssystem om man försöker växla ner till tvåan utan att varvmatcha.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
Lite jobbigt måste det ha varit när de släppte ner sumpen och det låg två kolvbultar där...

Tur att man har Alfa som har ett tydligt varningssystem om man försöker växla ner till tvåan utan att varvmatcha.


Skrap skrap...

Haha jag har tvärtom system på min. Den varnar när jag växlar för fort (det gör jag alltid)

2:an wroooooooooom (växlar) BADAMM 3:an wrooooom

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Så det kan gå om man lägger i fel växel.
2637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande