Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech kolvhastighet | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (37355 totalt) |
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Har man några växlar i speedway?
I t.ex. karting varvar man ju långt över maxeffekten och pressar en bit över 20 000 rpm I FA, eftersom man kör med konstant utväxling. Då kan man leva med att effekten dyker p.g.a. t.ex. för hög kolvhastighet. I ICC eller Superkart varvar man inte alls lika mycket. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag har igentligen ingen kunskap om speedway men jag gissade också att det höga varvtalet beror på konstant utväxling. Kan inte heller minnas från det lilla man sett av speeway att de växlar, möjligen en låg startväxel men sedan tror jag att de ligger på en och samma växel. om de bara har en växel så ligger effektmax säker mer än 500-1000 rpm under maxvarv, de är ju i så fall tvingade att ha ett väldigt stort varvtalsregister och får därför offra en del effektivitet. _________________ Tomas Lindbäck |
||
Direkt drift , motor kedja till koppling o sen från koppling till bakhjul
Tja beror på om d e långslagig lr kortslagig , hur föraren kör , bana osv Som jag kommer ihåg ligger effekten närmare 80 hk med restriktorer (insugsdiameter vid förgasaren) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
210-250 gram utan kolvbult, kolvbulten väger ca 50 gram. Vevstakarna väger i regel strax över 300 gram. Man använder en slipper kolv med box in box design samt en vevstake med I-profil. |
||
När jag ska bygga motor i lotusen med låga 76,2mm i slag så var allt över 8000 mycket sa folk..
Det blir 20m/s typ.. Här är ju motor ovan som måste ha tunga kolvar,rejäla stakar(2150hk) Ventiler som burklock.. Då faller ju sej 10000 varv och m/s inte omöjligt om man ville.. Eller så har jag inte förstått. Kan mycket väl vara så oxå Grym motor ovan iaf:) _________________ emil andreasson |
||
Finns en väldigt mycket viktigare parameter att också ta hänsyn till, LIVSLÄNGD. En dragracingmotor ska med lite däcksvärmning etc fungera i kanske 30 sekunder innan motorn rivs isär och gås igenom. Och en hel del delar kanske byts. Är nog inte många på amatörbanåka som vill renovera motorn var 30e sekund... Skulle jag gissa hejvilt så vill nog inte många på amatörnivå eller bandagsåka renovera en motor, och om det görs efter ett ras så ska det inte göras igen. Då blir det lägre maxvarvtal, lägre effekturtag etc. _________________ Roland Johansson |
||
Som Rolle skriver, livslängden måste med i beräkningen. I Top fuel får man räkna en vevstake förbrukad per repa. Livslängd på fullgas = 50 sekunder för 8 stakar. Man kan åka fler men explos
ionsrisken ökar. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Det har väl diskuterats tidigare i tråden men kolvhastigheten i sig spelar ju liten roll, det är kolvaccelerationen som är kritisk.
Där spelar förhållandet mellan slag och vevstakslängd in. Långslagigt behöver inte vara dåligt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Långslagigt kan utnyttjas i kompressorläge om slagvolymen är begränsad. Och visst, det är kolvaccelerationen i TDC som är belastande. Längre stakar är bra, men i slutänden kräver det en större motor. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
_________________ Erland Cox |
||
Racetech kolvhastighet | << 1, 2, 3 4 besök senaste veckan (37355 totalt) |