| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW e30 318-89 -> till 3L v8 alt 3L 6:a, Möjligt?
|
1621 besök totalt |
|
bmw e30 318-89 -> till 3L v8 alt 3L 6:a, Möjligt?
Heej? har en bmw 318 -89 som håller på att göras vid. å min fråga är följande. 1 är d möjligt att få den godkänd med bmw's lilla v8 dvs 3.0L m60? 218hk. Eller m52 3.0L 6:an 231hk, 2,8L 193hk går osså. 2 måste reggas om tii ombyggt fordon? vilken innebär: ( frågorna på nr 3). 3 byte av motor/vxl, byta till e36 328 ( 5 bult ) bromsar fram samt 320-325 compact bromsar bak ( bärarmar så man får 5bultat) om man gör detta räcker detta med att den ska bli godkänt som ombyggt fordon lr vad mer måste göras?? tack på förhand mvh. _________________ Kristian Svendsen |
||
|
Mkt intressant fråga men kan inte detta fullt ut...
BMW brukar inte vara så pigga på att skriva ut avgasintyg...om sådant behövs, vilket jag tror. Hästkraftsmässigt tror jag de ligger inom ramen iaf. SFRo-Gustaf borde veta. |
||
|
Mkt intressant fråga men kan inte detta fullt ut...
BMW brukar inte vara så pigga på att skriva ut avgasintyg...om sådant behövs, vilket jag tror. Hästkraftsmässigt tror jag de ligger inom ramen iaf. Kanske det underlättar om du utgår från en bil utan kat och byter till en motor med? SFRo-Gustaf borde veta. |
||
|
Hej
Som Andreas är inne på krävs avgasintyg eftersom årsmodellen är 1989. Bygg på en kaross utan kat så funkar det, regga som ombyggt fordon och kombinationen i punkt 3 bör funka bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Lånar tråden.
Gustaf. om bilen är en 87:a Flyttgodsad från USA, avlagd miljöavgift (8000:-? , gjort vid importen). Vad gäller då?
Intyg från bmw? Klarar man sig om man kör med kat? Kanske rent utav går utan kat bara man klarar 87 kraven ? Tack på förhand!!
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
TACK. då vet man att det går iaf. _________________ Kristian Svendsen |
||
Det är alltså så vi BMW-åkare med förkärlek till E30 får göra... *griller i skallen* Är det 15kg/kW som gäller även för omgyggt? Näääää, så kan det ju inte bli???
Eller är det %-ökning av original vrid/effekt kanske? |
||
|
Flyttgodsbilar är egen historia, olika besiktningsmän tolkar saken olika. Vissa anser att dispensen bara gäller så länge bilen är i det skick den importerades i, vissa anser att den alltid gäller. Det är ett lotteri (med dyr och jobbig nitlott).
För ombyggt fordon gäller antingen ökning av effekt med 20% och vrid med 10% (utifrån originalmotorn i just din bil), eller de max som tillverkaren intygar, eller 15 kW/100kg tjänstevikt. I praktiken brukar man tillåta de värden som är högst av dessa även om VVFS egentligen säger att 15kW/100kg alltid är max (oavsett om tillverkaren intygat mer). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tack för snabbt svar gustaf. Men jag kanske var lite otydlig.
Jag har för avsikt att registrera som ombyggt fordon. MEd en bmw motor. Då klarar jag 15kw/100kg. Jag har redan registreringsbesktigat buren så bilen är snart giltig att regga som ombyggt fordon. Inte mycket kvar av orig längre. Alltså. bilen är en 87-a. Avlagd miljöavgift. Hade envägs-kat i orig med luftpump (california kat system som aldrig funnits i europa). har ingen kat i dagsläget eller vid importen. motor. 160 kW, bilens vikt 1300kg. Bromsar blir tillräckligt
Är det fortfarande ett lotteri? OM man får nekat på avgaskraven, är det då intyg från BMW att alla avgasreningskomponenter som satt på orig motorn finns med och isf är det lugnt ?
Tack för hjälpen! _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
|
||
|
Nää, kan misstänka det. Men är avgasintyg samma sak som komponentkontroll? Det är ju sagt att en motor med kat och avgasrening osv ibland måste genomgå en komponentkontroll. Och om avgasreningen överrenstämmer med original så är den klassad som avgasgodkänd.
Men vem gör en sådan komponentkontroll? en bmw verkstad? eller en verkstad vilken som? eller bilprovningen? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Ja det var en bra fråga...
Vet bara att alla försökt till avgasintyg och andra saker som kan medge "komponerande av bilar som inte finns" stoppas direkt av BMW. Policyfråga skulle jag gissa. |
||
|
Man får ju säga att man har en bmw 530
och vill ha avgascertet på den tillhörande motorn. Alltså det där avgascertet är ju inte unikt på något sätt. Det ska ju bara vara en kopia på det de redan har skickat in till Vägverket då bilen var ny. Det ska ju bara beskriva att motorn i sig, oavsett bil, uppfyller vissa avgaskrav.
Sen blir det en komponentkontroll för att se att min "ombyggda" motor har alla komponenter så att den motsvarar en helt orig motor, vilket den gör. Svårt som faan. Är det nån som överhuvudtaget lyckats få tag i författningssamordningen från vägverket? Jag har skickat mail nu om vad den kostar att få i pappersformat. I Internet verisionen är alla smaskiga bitar utelämnade, dvs sånt som handlar om ombyggdnad osv. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
verkar som jag har till 99%köpt en bmw 320-84. går det å hinka i 3L v8:an då å göra som jag sa innan + kombi. 3 ?
_________________ Kristian Svendsen |
||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW e30 318-89 -> till 3L v8 alt 3L 6:a, Möjligt?
|
1621 besök totalt |

