Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 12504 besök totalt |
Gotland Ring hotas av konkurs!
På vårt lokala nyhetsprogram Östnytt kablades idag nyheten om att Gotland Ring hotas av konkurs ut. Läs mer på Östnytts hemsida samt se inslag från sändningen. Nyhetslänk: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp? Videolänk: http://www.svt.se/svt/road/Classic/s Ni som har lite insyn i projektet, hur mycket sanning ligger det i nyheten? |
||||
|
||||
Läs tidigare diskusioner här på rejsa, och du blir lite mera insatt. (typ lika lite som vi ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
Alltså, anlägga ännu en bana i Sverige är ju beundransvärt men en non-starter. Hur man tror sig kunna få ekonomi i något dylikt & sedan på toppen av allt tvinga (nästan) alla besökare ut till kalkstens-Hawaii är ju bara dödfött. Jag vill minnas att de trodde sig kunna locka många besökare från öst. De bygger ju banor hemma, vad skall de till Gotland att göra? Besvärar de sig med att resa iväg gissar jag att färden ställs till någon klassisk, känd bana typ Spa eller Monza. Det är säkert en jättefin bana & som sagt ett beundransvärt initiativ men att analysen måste varit rätt dålig borde de flesta hålla med om. Nästan som om man skulle få för sig att bygga en bana tex uppe på norrlandskusten... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
Bara jag som ser den andra sidan av myntet?
Att Gotland Ring AB kanske kommer gå under klubban på en konkursutförsäljning. Det är ett klassiskt restaurangdrag att låta någon annan bygga din restaurang och sedan vänta tills de går i konkurs och köpa hela skiten för en struntsumma och byta ut möblerna. Bra mycket billigare än att bygga allt själv. En duktig entreprenör har ett guldläge här. Köp anläggningen, strunta i sydslingan, bygg en herrgård med en STOR garagelänga och starta en exklusiv banmötesklubb á la Villa Pauli. Närheten till Fårö ger ett bra kundunderlag. |
||||
Men ingen skulle finansiera riskprojekt om det inte fanns galningar som fick det att låta troligt. ![]() |
||||
Det känns bitvis som en rätt rutten attityd här mot några som vågat att ta risken för att ge oss den bästa svenska banan hittills.
Jag är skitglad att någon vågat och jävligt imponerad av att man tagit det så här långt. All den här janteattityden är riktigt sorglig tycker jag. Jag hoppas på att det går bra och att det i slutändan visar sig att det går att få lönsamhet i en sån här satsning. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
Visst är även jag tveksam till fortsättningen, men att "tjacka skiten" apex är väl att markera väl lågt >
![]() Krabu - närheten till Fårö ger väl ingen kundunderlag i sig. En sån här bana måste hämta sitt kundunderlag från Sverige, dvs fastlandet. Sen tycker jag diskusionern om banlicens känns halvstympad. Vad skall en bana med tävlihgslivens till när det inte finna ett tillräckligt depåområde, inga faciliteter, inga toaletter, ingen infartsväg, inga flaggposteringar, ingen bärgare/ambulans/sopmaskin/rescue mm _________________ Stefan Larsson |
||||
Håller med till fullo ![]() Tråkigt med människor som ska hugga så fort tillfälle ges.. _________________ Rachid Rachid |
||||
och detta med att jante och sparka på den som ligger så är ju projektet inget som satsats ur en persons ficka. Det är ett projekt med många finansiärer utgående från ett prospekt som efter en tid visat sig vara mindre genomförbart/ta längre tid/kosta mer pengar/ge lägre avkastning än planerat. Att ett projekt då tar en annan vändning är väl inte så konstigt? Entreprenörer som med brinnande iver startar upp projekt brukar sällan finnas med efter ett tag, de behövs för att starta nya på annat håll. om prospektet inte visat sig vara så genomförbart kan man ju spekulera i hur det skall kunna dras vidare (hur långt och i vilken riktning). Det går ju inte att ändra på en fakta när det gäller placering eller den enorma vinst som motsvarande anläggningar (tänker närmast på Mantorp) gör på fastlandet. Vill man få det att gå runt så gäller det att kunna hålla fast vid en lämplig vision. Jag tror personligen inte att det finns underlag för ett svenskt Ascari Race Resort. |
||||
OK, synd om jag trampat nån på tårna. Men det är fenomenet som jag ville belysa. Det har funnits i alla tider. En man eller grupp med visoner drar igång ett fantastiskt projekt. Det är inte ofta det lyckas men hårdvaran finns kvar, även efter konkursen. Jag tror det var likadant med järnvägsutbyggnaden i Sverige på 1800-talet. Utbyggnadstakten var hög men vinsterna uteblev. Staten fick ta över i ett slags järnväg-Castellum. Om jag minns rätt.. ![]() _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Lär gå åt minst 4-5konkurser innan banan kommit iordning med allt som behövs. Det behövs nya finansiärer hela tiden så här på början.
|
||||
höfläkt - Närheten isig ger inget kundunderlag, men på Fårö finns ett kunderlag och med rätt marknadsföring kan man attrahera det kundunderlaget till att söka sig till Gotland Ring.
Rallystacke - Nja, marknadsvärdet av en produkt sjunker drastiskt efter den tredje konkursen. Personligen ser jag helst att Alec Arho Havrén själv inser hur den snabbaste marknadsstabiliseringen av företaget ska gå till och aldrig behöver försätta bolaget i konkurs eftersom sådant alltid ger näring till den där (ursäkta språket) jävla jantelagen. Fram för visionärerna, fram för ett samhälle i utveckling! ![]() |
||||
som denna
Det påminner lite om denna banan, fast där kördes det tävling iaf http://www.vimenn.com/?article_id=11 _________________ Henrik Hansson |
||||
Det har inget med Jantelagen att göra, jag har samma inställning till entreprenörer, visioner & samhällsutveckling som du. Man måste dock balansera visionerna med affärsmannaskap. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 12504 besök totalt |