Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1038 besök totalt |
Toe
Så här står det i loggboken i garaget: 2.0 mm in: Väldigt spårkänslig. 1.5 mm ut: Mycket mindre spårkänslig, styr in jättebra. 5.0 mm ut: Något mindre spårkänslig, styr in sämre, lite dödläge på ratten. 3.0 mm ut: Något mer spårkänslig, styr in något bättre, dödläget borta. 'ger mig med viss tvekan, kanske kan man tåla lite dödläge för att slippa spårkänsligheten. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
5 mm! ojdå... Det låter mkt, men du har säkert ngn bra anledning att komma med till varför.
Att den styr in bättre på 3 mm är det jämfört med 5 mm eller med 1,5 mm? Låter som om du har "breake even" för toe runt 1-3 mm toe out. Sen kommer spårkännsligheten. Kanske ska labba lite efter vilken bana du är på? |
||||||||
Jag ställde toe m.h.a. Trail and Horror-metoden, jag hade alltså ingen aning om hur mycket toe jag hade medan jag justerade, utan värden har jag fått fram vid ett senare tillfälle.
Alla kommentarer är relativt närmast föregående inställning.
Vid 4.0 mm ut, vill jag påstå.
Det är enbart i ingången på snäva kurvor som man känner om man har rätt toe, så på Kullen har man inte mycket att vinna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Låter som om det är dax för mer test.
Prova att gå från 3 tillbaka till 1,5 bara för att se hur du uppfattar det. 1,5 fick ju omdömet "Jättebra instyrning", men jämfört mot 2 mm toe in. Får 1,5 mm ut fortfarande ett bra omdöme jämfört med 3 mm så kanske det är där du ska ligga... Sen tbx till 3 och jämföra mot 4 mm. Pill pill pill! Test test test! ![]() |
||||||||
Det är inte för inte som det kallas Trail and Horror. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() ![]() |
||||||||
Har du hört med andra "bertis" åkare?
Wingård åker ju Polaren Claudio var ju med senast med sigbjörnssons gamla bil osv. Jag gjorde så när jag satte min frmvagn i fjol men har testat med lite mindre caster o mer toe out och hamna bra direkt, eller jag det vet man ju igentligen inte förens man har testat allt. Men Toe in på en 75:a är farligt iaf... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1038 besök totalt |