Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med låg våtsump
2187 besök totalt
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Problem med låg våtsump

Har byggt ett grundare tråg på min racebil för att öka markfrigången..
Grundare tråg innebär naturligtvis sämre kontroll på oljan i kurvorna, så därför har jag byggt skvalpskott med "luckor" och en horisontell plåt. Se bild nedan. Men trots detta så försvinner oljetrycket i långa kurvor.

Gummiluckorna i skotten är från M3E30 och hålet bakom luckan är 25mm.

Jag har två teorier på vad oljetrycksproblemet beror på:

#1: Vid kurvtagning så rinner oljan över skvalpskottet på ena sidan samtidigt som inte tillräckligt med olja från "kammaren" på andra sidan hinner rinna ut i mittre kammaren.

#2: Vid kurvtagning så rinner oljan inte tillbaka tillräckligt snabbt till tråget och mittre kammaren töms av oljepumpen och olja från sido-kamrarna hinner inte rinna till.

Vad tror ni? Vad ska jag förändra?

Lite fler bilder:

Göteborg
Här sen Mar 2003

Har du valt dimensioner på hålen under luckorna efter M3E30? Har du samma antal luckor som M3:an?
Hur högt upp i tråget når oljan när bilen står still?
Det går inte att göra tråget smalare, dvs minska möjligheterna för oljan att flytta sig i sidled eller får du temperaturbekymmer då?

Mvh Johan

NS: 38 varv
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hålen är samma diameter som på M3E30, men en sådant tråg har bara en sidokammare därav bara en lucka..
oljan går upptill den horisontella plåten när motorn inte är igång.
Går ju att gör tråget smalare men då får man btydligt mindre volym. Nu rymmer det 5liter som original.
Men iofs så har jag inga problem med hög oljetemp då min oljekylare är väl dimensionerad.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmmm...jag skulle allvarligt fundera på torrsump. Det krävs inte många "blinkande oljelampor" i långa kurvor för att skada veven eller något annat och då är det helt plötsligt jobb i 10000-kronorsklassen.

Det finns billiga beggade torrsumpspumpar på E-Bay. Du kan bygga om orginaltråget och svetsa in oljenippeln på den. Beggade oljetankar borde också finnas till hands. Det enda du egentligen behöver är 1-stegspump som suger all olja ur tråget och dumpar den i oljetanken. Sen kan du routa-om din vanliga tryckpump så den suger från tankens botten.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Har du testat att fylla tråget med lika mycket vatten som du har olja i och se hur det rör sig om du lutar den? Antar man kan gissa att nån halvliter är i cirkulation genom maskinen, så dra av den volymen.

Jag gjorde det med min sump och det var ganska intressant och jag fattade då varför den funkar, trots väldigt enkel design. thumbs up

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Var går oljereturen ner? om den inte går ner i mittkammaren kanske det kan vara ett alternativ för att få mer olja runt pumpen.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vill undvika torrsump, pga ökad vikt och högre kostnad.. Men snart ligger det nära till hands.

M3Jonas: vilken oljeretur tänker du på? Returflödet från resten av tråget rinner ner i mitten-kammaren och likadant med tryckregulatorn.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Problem med låg våtsump

Är det samma sak åt bägge håll? Vi har tre saker, den ena är att oljan måste kunna rinna ned i tråget på ett ostört sätt, det andra att den skall ligga kvar vid picuppen, tre att det inte får blåsa för mycket från veven.
Att få till det här ÄR svårt, eftersom man inte vet var problemet sitter. Det skulle behövas ett genomskinligt tåg och kollning under kurvtagning.
Själv har jag picup uttaget på utsidan av tråget vilket har den fördelen att man slipper uttag i vindplåten över oljan för att picuppen skall gå att få ner till trågbotten. Jag ser inte att något vindskydd finns i det här fallet.
oljan har en väldig förmåga att rinna iväg fort genom minsta öppning mellan skotten och i ditt fall ser jag ett antal mindre öppningar i skottplåtarna mot botten. Jag kan dock inte avgöra hur tätt mot väggarna de sitter. Själv värmde jag upp oljan och lutade på tråget för att hur slussarna fungerade.

Vi vet inte hur oljenivån ser ut under körning på bana och högt varvtal i tråget. Det kan vara så att Du har en helt annan nivå än i depån, och då kan marginalerna vara små med oljan som är kvar i tråget. I princip kan man göra en grovkoll och frivarva motorn till racevarvtal och kolla nivån efter lämplig tidsperiod utan att minska varvet. Det är ifs många gånger svårt med oljestickan utan kan kräva ett nivårör.

Det här var några tankar att börja med...

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Lite ny fakta.. Hällde i 1liter "för mycket" olja och körde träningen på Knutstorp ikväll och då hade jag inga problem med oljetrycket. Mest långa höger-svängar dock.

Kan inte med säkerhet säga om det är problem både i höger och vänster kurvor, men det har varit i vänsterkurvor jag sett det.

De små öppningarna mot botten på tråget är för att jag ska kunna kolla oljenivån, oljestickan sitter nämligen i vänstra kammaren. Kanske man ska täppa till dessa..

Hur tror ni luckornas dimensionering är? Som sagt ett 25mm hål bakom en gummi-flärp

Bromma
Här sen Feb 2003

Arne skrev:
Lite ny fakta.. Hällde i 1liter "för mycket" olja och körde träningen på Knutstorp ikväll och då hade jag inga problem med oljetrycket. Mest långa höger-svängar dock.

Kan inte med säkerhet säga om det är problem både i höger och vänster kurvor, men det har varit i vänsterkurvor jag sett det.

De små öppningarna mot botten på tråget är för att jag ska kunna kolla oljenivån, oljestickan sitter nämligen i vänstra kammaren. Kanske man ska täppa till dessa..

Hur tror ni luckornas dimensionering är? Som sagt ett 25mm hål bakom en gummi-flärp

För mätningen på oljestickan behövs inga portar i botten, oljan riner igenom slusshålen då gummiläppen inte håller tätt helt när oljan inte forceras fram. Man kanske får vänta några sekunder dock vid påfyllnig med kall olja.
om oljenivån är "hög" på stickan med 5 liter och du drar luft med den nivån i kurvorna så förefaller det som om motorn håller väl mycket olja borta från tråget vid körningen. O=ftast är det en kombination av faktorer som inverkar men se över läckaget på bafflarna längs sidorna och minka ned på "blödhålen" mot botten.
Går det att få dit en vindplåt med någon avskiljarfunktion som gälat nät och-eller skrap funktion, så gör det.
Att åka med mer olja kan fungera, men om vi tänker oss att en mindre del av problemet sitter i baffelproblematiken så kan det tyda på väl mycket olja uppe i motorn. Det kan ge effekten att för mycket luft piskas in i oljan och inte hinner dräneras ut innan den går in i picuppen igen. Även ojetempen kan belastas. Olja runt veven stjäl även en viss effekt.

Aerodynamiken runt bilen är ett komplext projekt att arbeta med som kräver vidtunnlar och avancerade uträkningar. Oljetråg är en polare till detta där man har svårt att överblicka vad som verkligen sker, och jag kan inte ge annat än riktlinjer för konstruktioner jag sett fungera. En liten annorlunda förutsättning kan ge andra resultat, tyvär.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack för tipsen!

Lite uppdatering om mina problem..

Pga. tidsbrist hann jag inte ändra tråget innan förra racet som var på sturup raceway. Så jag fick chansa och fyllde i mer olja för att det skulle klara sig. Trots det så tändes oljetryckslampan några gånger i en vänsterkurva.
Efter racet så kontrollerade jag hur lagrena klarat sig och upptäckte då att 1:ans vevstakslager gått torrt:

Nu har jag ändrat om skvalpplåtarna, så att de vertikala går betydligt högre upp (ca 3mm från den horisontella). Och så har jag täppt igen bottenportarna. Återstår att se om det räcker.

Småland
Här sen Feb 2003

Vilken olja använder du?

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Valvoline VR1 Racing 20w50

Småland