Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bil för bankörning
<<   1, 2, 3   >>
4658 besök totalt
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Kunta skrev:
cat7even skrev:
Kunta skrev:
Signaturen P.P har annonserat ut denna bil
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2823

Kanske inte nån Porsche men jag har sett bilen in action och det är inga porschar som har det tempot för samma hk/pris klass
Varför inte besöka banträffarna av dom bilar du är intresserad av?
Man knyter kontakter, får tips om vad man skall kolla på vid köp av bil osv. Inga problem att få åka med om man har egen personlig utrustning heller oftast. Inte på våran banmöten iaf (CAR)

Mvh

För att slänga in lite ved i prosche vs alfa brasan.
Vad kan han tänka sig förutom pengar Jooooo en PORSCHE!

Jaha? Varför skriver killen så här då?

"Har funderat på att skaffa någon bil för att köra bana, först och främst på olika banträffar.

Det jag har funderat på är en Porsche 968 eller en 944 som skulle rensas på inredning och annat onödigt och förses med bur och lite annat. Antar att det krävs vid de flesta banträffar att bilen är besiktigad och trafikförsäkrad så de andra deltagarna får ersättning ifall det skulle bli en sammanstötning.

Vill gärna ha åsikter/erfarenheter av dessa bilar eller tips på andra bilar som är lämpliga att utgå ifrån (kraven är bakhjulsdrift och någorlunda stark motor)

Finns det någon bra site att leta "färdiga" banbilar som är till salu?"

alfaromeo.org kollar alla medlemmar i princip för köp/sälj av alfa.
Märks det att jag åker alfa? till vardags oxo..det är ingen prestige utan bara j-t kul med mycket bil för lite pengar helt enkelt.

Nja nu missade du du nog om du nföljer länken till p.p s annons https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2823 så ser du att han kan
tänka sig en 944 som byte!!!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
MaZ skrev:
Problemet är att Porscheklubben inte skriver när och var de har banmöten...

>>>>>>>>Det beror på att banmötena bara är öppna för medlemmar.

Alla medlemmar får utskick en gång i månaden. Dessutom får alla medlemmar lösenord till en kalender på hemsidan.

PCS har mycket välorganiserade klubbmöten (de mest välorganiserade tror jag t.o.m) detta gör att försäkringsbolagen är lite mjukare om olyckan är framme. Och dessutom lär man sig mycket.

För 200:-/gång får man 4 pass under en hel dag med instruktörer som visar spår, går runt banan, är utplacerade på banposteringarna samt så har man olika grupper för olika erfarna förare. Medlemsavgiften är lite hög(inträdesavgift) men banötena är många, på de bästa banorna och billiga. Gemenskapen är kanon och det brukar dyka upp 100 bilar/träff varav en 5-10 GT2 5-10 GT3 etc. etc. Nästa år kommer det helt säker Carrera GTs oxå, juste sällskap=)

Nja nu blir detta lite OT eftersom frågan var bil (till bana), visst har pcs dom kanske mest välorganiserade banmötena men inte dom roligaste. Alldeles för lite körning tycker jag. 15-20 minuterspass o 2 timmar sparka på däck. Lika bra att förlänga steget fullt ut med en gång och gå med i racingklubben så får man körtid. Och dyrt tycker jag inte att det är, 600 i årsavgift o 200 per träff.
Billigaste träffarna blir nog genom BMW Sport Club, 900 i årsavgift inklusive banmötena. Kan fan inte bli billigare. Motorsport kostar pengar så är det bara.
Alfaklubben banträffar vet jag inte mycket om mer än att ryktet säger thumbs up.
Så, för att få mycket banåka bör du kanske välja Alfa, BMW eller Porsche. Porsche har du redan fått en massa tips på men vill lägga till ett 964 RS (alt c2). BMW M3 e30 funkar alltid. M3 e36 behöver lite hjälp för att bli rolig, annars är M coupe ett trevligt val.

porschedriver - det var trevligt i söndags! Kom ner på 1,08 men jag har ännu mycket att jobba på.

Malmö
Här sen Maj 2003

höfläkt skrev:
porschedriver skrev:
MaZ skrev:
Problemet är att Porscheklubben inte skriver när och var de har banmöten...

>>>>>>>>Det beror på att banmötena bara är öppna för medlemmar.

Alla medlemmar får utskick en gång i månaden. Dessutom får alla medlemmar lösenord till en kalender på hemsidan.

PCS har mycket välorganiserade klubbmöten (de mest välorganiserade tror jag t.o.m) detta gör att försäkringsbolagen är lite mjukare om olyckan är framme. Och dessutom lär man sig mycket.

För 200:-/gång får man 4 pass under en hel dag med instruktörer som visar spår, går runt banan, är utplacerade på banposteringarna samt så har man olika grupper för olika erfarna förare. Medlemsavgiften är lite hög(inträdesavgift) men banötena är många, på de bästa banorna och billiga. Gemenskapen är kanon och det brukar dyka upp 100 bilar/träff varav en 5-10 GT2 5-10 GT3 etc. etc. Nästa år kommer det helt säker Carrera GTs oxå, juste sällskap=)

Nja nu blir detta lite OT eftersom frågan var bil (till bana), visst har pcs dom kanske mest välorganiserade banmötena men inte dom roligaste. Alldeles för lite körning tycker jag. 15-20 minuterspass o 2 timmar sparka på däck. Lika bra att förlänga steget fullt ut med en gång och gå med i racingklubben så får man körtid. Och dyrt tycker jag inte att det är, 600 i årsavgift o 200 per träff.

>>>>>+inträdesavgiften oxå(400:-)

Billigaste träffarna blir nog genom BMW Sport Club, 900 i årsavgift inklusive banmötena. Kan fan inte bli billigare. Motorsport kostar pengar så är det bara.
Alfaklubben banträffar vet jag inte mycket om mer än att ryktet säger thumbs up.
>>>>>>Har jag oxå hört =)

Så, för att få mycket banåka bör du kanske välja Alfa, BMW eller Porsche. Porsche har du redan fått en massa tips på men vill lägga till ett 964 RS (alt c2).
>>>>>>>men du får nog lägga upp 300k+

BMW M3 e30 funkar alltid. M3 e36 behöver lite hjälp för att bli rolig, annars är M coupe ett trevligt val.

porschedriver - det var trevligt i söndags! Kom ner på 1,08 men jag har ännu mycket att jobba på.
>>>>>Jag har precis fixat nya sulor (P Zero Corsa), 275or och 225or så nu skall jag köra om den andra hälften av 964RS orna oxå på nästa banmöte. Man märker vilken otrolig skillnad det är på dina 1,08 och mina 1,13 +- 1 ej nogrannt mätt. Du bara försvinner över krönet=). Att gå över från Conti2or till R-däck borde väl kunna ge mig en 3s.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Cat7even: Det signaturen " Maciej Karpinski " frågade var om tips om P 944:or samt ev. andra roliga bilar. Jag vet att P.P säljer en gtv och hjärna tar en 944 i byte men det är ju inte frågan här eller hur?
Jag gav maciej ett tips helt enkelt på en j-t kompetent banbil som kanske inte har så extremt mycket effekt men kompenserar detta på annat sätt samt med en moderat prissättning.

Nu kommer mitt tips. Alfa 75. Köper dom för kaffepengar, trimmar dom lite kaffepengar till. Tillråga på allt en otroligt snäll bakhjulsdriven bil som går som ett spjut på bana. För pengarna som blir över så köper man en fin dragbil/bruksbil och är är jävligt nöjd iaf
Det är jag även om jag tycker att 944 är j-t fina bilar och skulle kunna tänka mig att äga en sådan även om jag är nöjd/fattig just nu.
Pratade med en 944 ägare i går när jag höll på att svetsa på räcerbilen och han sa att han var j-t sugen på att dra igång med sitt bygge när han såg min bil och tyckte bilen var fin. Men på Porsche träffar vet jag att 944:or inte alltid är välkomna av entusiasterna. Hur kul är det?
På alfa träffar jämför vi inte bilarna efter hur mycket pengar/årsmodell dom har utan hur j-a kul vi har helt enkelt.
Numera har jag licens och kommer att träna på Gelleråsen framöver så då kan man åka så mycket som man har råd med i princip. Det gäller ju oavsett vilket märke på bilen man har.

Det man inte har under huven, får man kompensera med dåligt omdöme
Skämtsatt utryck snott från alfapower.nu...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Maciej>

Det var väl dig (och din härligt bankörarfrälsta tjej!) jag stod o språkades med på odengatan häromdagen väl?

Banåka... det är som en drog, hehe!!!
Jodå det var jag och Josephine... är riktigt sugen på att fixa nån bil NU men det fattas lite pengar men det ska bli en banbil till slut.
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

OK, nu har 944an motorn i fel ände och vattenkyld men en väldigt kompetent bil för rimliga pengar.
Kolla på www.porsche.nu, turbo cup replikan för 119 pengar är pinsamt billigt.

Kolla även bland medlemmarna i PCSracing, där finns det flera snabba 944/968or.

Förstår inte detta?

"Men på Porsche träffar vet jag att 944:or inte alltid är välkomna av entusiasterna. Hur kul är det?

Med full gas

Anders Kaarle

Kunta skrev:
Cat7even: Det signaturen " Maciej Karpinski " frågade var om tips om P 944:or samt ev. andra roliga bilar. Jag vet att P.P säljer en gtv och hjärna tar en 944 i byte men det är ju inte frågan här eller hur?
Jag gav maciej ett tips helt enkelt på en j-t kompetent banbil som kanske inte har så extremt mycket effekt men kompenserar detta på annat sätt samt med en moderat prissättning.

Nu kommer mitt tips. Alfa 75. Köper dom för kaffepengar, trimmar dom lite kaffepengar till. Tillråga på allt en otroligt snäll bakhjulsdriven bil som går som ett spjut på bana. För pengarna som blir över så köper man en fin dragbil/bruksbil och är är jävligt nöjd iaf
Det är jag även om jag tycker att 944 är j-t fina bilar och skulle kunna tänka mig att äga en sådan även om jag är nöjd/fattig just nu.
Pratade med en 944 ägare i går när jag höll på att svetsa på räcerbilen och han sa att han var j-t sugen på att dra igång med sitt bygge när han såg min bil och tyckte bilen var fin. Men på Porsche träffar vet jag att 944:or inte alltid är välkomna av entusiasterna. Hur kul är det?
På alfa träffar jämför vi inte bilarna efter hur mycket pengar/årsmodell dom har utan hur j-a kul vi har helt enkelt.
Numera har jag licens och kommer att träna på Gelleråsen framöver så då kan man åka så mycket som man har råd med i princip. Det gäller ju oavsett vilket märke på bilen man har.

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Kunta skrev:

försökte bara lite skämtsamt
lägga ved i porsche vs alfabrasan
Själv äger jag en Marcos kulbilen samt en alfa 90 v6 (höll på att säja kulbilen) alfan som för tillfället inte laddar och där bromsservot lagt av thumbs down
Skall titta på detta efter helgen skicka gärna privata meddelanden om ni har ngra ideer på felsökning då jag inte är kompatibel med el och servon!

om jag själv skulle välja mellan alfa och porsche så är det en ren penga fråga. Att köpa ett redan iordninggjort projekt blir alltid billigare än att göra själv. MAo köp det dyraste du har råd med! Alfa eller porsche? Låt plånboken avgöra!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Det här var ql

Jo det handlar nog om pengar tror jag.
5-600hk är ganska svårt att plocka ur en 3liters 6:a som jag har.
Däremot biturbo gemballa porrke skulle ju sitta fint, men då får man ju vara miljonär. Hoppas ingen retar sig på min inlägg bara, känns ju som man är helt ensam mot alla bmw, audi, porsche osv. ägare å denna site

Däremot så har jag hört det som jag skrev förut att 944:or inte accepteras av entusiaster och det är ju lite tråkigt om man skall behöva höra sånt om man är på banträff. Är inte vattenkylning lite tabu då oxo?

I vårat fall på banträffar så kan det var en del äldre stötar som inte "godkänner" alfor efter 75:an eftersom då är dom framhjulsdrivna (fiat tillverkning). Det är ju lika dumt det igentligen....

Tror inte vi skiljer oss mycket igentligen ändå

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tyvärr börjar även de (för) nya Porscharna bli vattenkylda.
Peter Sandéns 944 gick dock betydligt fortare än många luftkylda.
I slutändan är det varvtider.
Allafall i PCS racing.
Alfa är skoj bilar, jag övergav dock märket då det var mycket småfel och obefintlig kompetens hos verkstäder i Stockholm.
Blev ett o annat besökt hos MT-motor i Uppsala.
Men, bang for the buck faktor är hög vad gäller "rätthjulsdriven" Alfa.
Egentligen har det väl mindre betydelse vad man kör, huvudsaken att det finns en klubb som backar upp med banträffar.
Säg ett jätteskoj "projekt i form av "90%" klar M3 E30 med 2.5 motor, runt 100 sisodär.
Men garaget är lixom fullt..
/Anders
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Halloj!

Har ägt ett antal Alfor (varav en banpreppad GTV) och numera kör jag Porsche och har varit på banmöten med båda klubbarna. Måste nog säga att en standard 944:a är rejält mycket bättre än en standard GTV/75:a men sen är väl iofs Alforna billigare att modifiera (å andra sidan får man en del från början på Porschen).

Banmötena i Alfa-klubbens regi upplever jag som lite friare och roligare än Porscheklubbens...samtidigt som det är bra med instruktörer etc. på Porsche klubbens möte så upplever jag att det är lite väl hårt hållet och det är väl mycket bilar. Å andra sidan så finns det ju PCSR och slalommötena också som en bonus. Att man inte skulle vara välkommen med en 944:a har jag i alla fall inte upplevt...

Sen kan jag ju säga att det finns ingen fyrcylindrig porschemotor som låter så underbart som en lagom trimmad alfamotor...

Här sen Dec 2002

Diskussionen med att jämföra bilar och klubbar är ju egentligen ganska fånigt !! Samtidigt är jäkligt underhållande att läsa om alla som håller på ”sina” bilar och vill värva medfanatiker.
Det är ju tur att inte alla här kör Porsche, det är ju tillräckligt många som vill åka på banmötena. Slalom kan annars varmt rekommenderas, ni som har Porschar och är med i PCS får inte missa det.

Sen vill jag tillägga ang myten att inte vara accepterad om man kommer med en 944:a???
Så är det naturligtvis inte om nu nå'n fortfarande tror på det.
Jag hade en 911:a i 10 år tid och för tre år sedan då vi dubblerade antalet barn i familjen skaffade jag en 944:a istället. Mindre välkommen på träffarna nu med frontmotor? Ja inte skulle det bero på bilen då i så fall.
Möjligen märker jag snarare en tendens att det finns en del ägare till 944:or som mumlar negativt om 911:a.
Ja, vad ska man säga??

Nej köp den bil som passar bäst beroende på det man vill göra: köra, trimma eller bara meka…
En 944:a med rejäl sugmotor på 3 liter passar mig bra som vill köra utan att bo i garaget.
968:an är förstås snyggare (har den inte lite drag av 911:an där fram rent av?).

Malmö
Här sen Maj 2003

Porsche
- It's not a car, it's a legend

Jag kör själv 911 men har även en 944 racebil, Folk tycker fan-ta-mej att 944:an är mer exotisk(med poppnitar, kofiber och insexskruvar överallt) samt vingar och 50mm markfrigång. Skit i folk som gnäller, de är i 90% av fallen folk som aldrig ägt en enda porsche. På klubbträffarna är det numera så många 9X4 att det handlar mer om hur man beter sig/hur bra man kör. (De övriga 10% omvärdrar sin 911 när det kommer en racepreppad 944 Turbo och tar dem på yttern i höghastighetssvängarna)

Min granne i garaget köpte precis en alfa -68 eller nått, blev lite sugen och la ett bud, han ville inte sälja. Hade nog inte kört race med en sådan alfa (för mycket meka), kanske historisk rally?

Jag håller med alla andra som rekomenderar färdigbyggda bilar. Det kostar HÄLFTEN av att bygga själv och tar mindre tid(tro mig du mpste meka dem ändå). Så spara de pengarna till saker du vill förbättra/byta på bilen. Dock lär man känna sin bil när man bygger den och det är ju rätt roligt också, men räkna med 500-1000 timmar, minst.

Jag tycker alla bilar är skoj (bara de är racebilar) men det finns en STOR anlednig att rekomendera 944:an - Den är helgalvad. M.a.o även en -82:a har normalt sett i stort sett ingen rost i karossen (kolla bärarmarna bak på 85a och tidigare), och det finns roligare saker att göra än att laga rost, för det SUGER.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kunta, du är inte ensam!

Jag och en kompis satt och jämförde lite data i garaget mellan hans 944T och min 75T, vi kom fram till att hans bil hade mer pulver (orginal) men min å andra sidan var 100Kg lättare från start och hade diffbroms...
Sen provkörde vi varandras bilar med ägaren brevid, om man skall vara diplomatisk så kan man väl säga att Alfan hade bättre styrning, inte var i närheten av lika spårkänslig (har nog en del med däckval att göra), kändes mycket lättare och bara var något slöare. Detta är ju naturligtvis olika på olika bilindivider men jag hade npg förväntat mig lite mer för de pengarna det faktiskt skiljer.

Ser det där om hur mycket det kostar, jag köpte min Alfetta färdigbyggd (ingen bur men trimmad, lättad och chassietrimmad) för 8700:-
Det är faktiskt ganska billigt.

Sen är ju Porschar trevliga också men man skall ju vara medveten om att det är en väldig prisskillnad.

BMW 330i -05
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

MaZ,

Det är ganska stor skillnad på en 944 Turbo och en 944 Turbo S. Spana http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/4786/Data.html . Turbo S har bla. 40% diffbroms som standard.

Har en Turbo S själv (gata&bana) men har funderat lite på att skaffa en Alfa (för enbart bana) också. Ryktet säger att dom är billiga men jag känner inte till så mycket om dom - "rosthögar" säger tex. ett annat rykte

Finns det nån fin overview på olika Alfamodeller? Vilket ställe ska man hänga på för att botanisera bland bra exemplar för bana?
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Brandt skrev:
Diskussionen med att jämföra bilar och klubbar är ju egentligen ganska fånigt !! Samtidigt är jäkligt underhållande att läsa om alla som håller på "sina" bilar och vill värva medfanatiker.

Inte alls. Hur skulle det kunna vara fånigt att jämföra erfarenheter på banträffar från olika klubbar? Det är stor spänvidd på hur banmöten/banträffar fungerar i resp klubb och hur dom erfarenheterna upplevs av besökaren. Om man tex är van med massor av bantid i BMW Sport Club och kommer till ett Pcs banmöte med samma förväntning men får 70% mindre bantid o en instruktör som tar en i örat för du kört om på yttern, kan det väl vara av vikt att diskutera.
Jag tror inte heller det handlar om att "värva medfanatiker", iaf inte för mig. Bryr mig inte om vad man åker för bil. Jag vill bara jämföra o diskutera för-o-nackdelar.

Slåtte
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
om man tex är van med massor av bantid i BMW Sport Club och kommer till ett Pcs banmöte med samma förväntning men får 70% mindre bantid o en instruktör som tar en i örat för du kört om på yttern, kan det väl vara av vikt att diskutera.

Egen erfarenhet Stefan?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
Brandt skrev:
Diskussionen med att jämföra bilar och klubbar är ju egentligen ganska fånigt !! Samtidigt är jäkligt underhållande att läsa om alla som håller på "sina" bilar och vill värva medfanatiker.

Inte alls. Hur skulle det kunna vara fånigt att jämföra erfarenheter på banträffar från olika klubbar? Det är stor spänvidd på hur banmöten/banträffar fungerar i resp klubb och hur dom erfarenheterna upplevs av besökaren. Om man tex är van med massor av bantid i BMW Sport Club och kommer till ett Pcs banmöte med samma förväntning men får 70% mindre bantid o en instruktör som tar en i örat för du kört om på yttern, kan det väl vara av vikt att diskutera.
Jag tror inte heller det handlar om att "värva medfanatiker", iaf inte för mig. Bryr mig inte om vad man åker för bil. Jag vill bara jämföra o diskutera för-o-nackdelar.

Håller med! om man har tänkt sig att åka mycket bana med sin nästa bil så är det bäst o tänka efter före köpet. Tyvärr måste man det eftersom det är märkesklubbar som arrangerar mest banträffar. Jag önskar att det fanns ett lika stort utbud av träffar med massa märkesoberoende klubbar istället. STOR tumme upp för SSIJ, ÖSK, Lazzat, Attitude och även "märkesklubbar-i-samarbete-träffar" ! För vem vill byta bankompisar bara för att man byter bilmärke

Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
höfläkt skrev:
Brandt skrev:

Håller med! om man har tänkt sig att åka mycket bana med sin nästa bil så är det bäst o tänka efter före köpet. Tyvärr måste man det eftersom det är märkesklubbar som arrangerar mest banträffar. Jag önskar att det fanns ett lika stort utbud av träffar med massa märkesoberoende klubbar istället. STOR tumme upp för SSIJ, ÖSK, Lazzat, Attitude och även "märkesklubbar-i-samarbete-träffar" ! För vem vill byta bankompisar bara för att man byter bilmärke

I BMW Sport Club är man välkommen på banträffarna även om man bytt bort sin BMW mot något annat, Porsche t ex... thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Brandt

Här sen Dec 2002

Hupp, en liten plumpvarning från min sida, självklart skall man jämföra vad olika bilar och klubbar har att erbjuda. Egentligen var det just det jag menade då jag skrev att man skall välja det som passar en själv bäst. Det fåniga är snarare myterna som oftast någon kompis varit med om, typ ”kompisen säger att hans 944 inte accepteras", det finns mer, jag lovar...
Har nu denna kompis verkligen känt det så är det bara att beklaga.
Jag provkörde t o m en Triumph TR6 innan jag köpte Porsche...

Göteborg
Här sen Nov 2002

hovang skrev:
MaZ,

Det är ganska stor skillnad på en 944 Turbo och en 944 Turbo S. Spana http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/4786/Data.html . Turbo S har bla. 40% diffbroms som standard.

Har en Turbo S själv (gata&bana) men har funderat lite på att skaffa en Alfa (för enbart bana) också. Ryktet säger att dom är billiga men jag känner inte till så mycket om dom - "rosthögar" säger tex. ett annat rykte

Finns det nån fin overview på olika Alfamodeller? Vilket ställe ska man hänga på för att botanisera bland bra exemplar för bana?

Jo det var ju lite skillnad, men nu har han en utan S...
Skall du kolla efter Alfor rekommenderar jag att snacka/läsa lite på www.alfapower.nu Annars finns det en bra översikt på www.carsfromitaly.com, är det annonser så finns det också på Alfapower eller www.alfaromeo.org som är klubbens egna sida.

BMW 330i -05
Citera
Maciej Karpinski
Stockholm/Gärdet
Här sen Jun 2003

Trådstartare
porschedriver skrev:
Porsche
- It's not a car, it's a legend

Jag kör själv 911 men har även en 944 racebil, Folk tycker fan-ta-mej att 944:an är mer exotisk(med poppnitar, kofiber och insexskruvar överallt) samt vingar och 50mm markfrigång. Skit i folk som gnäller, de är i 90% av fallen folk som aldrig ägt en enda porsche. På klubbträffarna är det numera så många 9X4 att det handlar mer om hur man beter sig/hur bra man kör. (De övriga 10% omvärdrar sin 911 när det kommer en racepreppad 944 Turbo och tar dem på yttern i höghastighetssvängarna)

Min granne i garaget köpte precis en alfa -68 eller nått, blev lite sugen och la ett bud, han ville inte sälja. Hade nog inte kört race med en sådan alfa (för mycket meka), kanske historisk rally?

Jag håller med alla andra som rekomenderar färdigbyggda bilar. Det kostar HÄLFTEN av att bygga själv och tar mindre tid(tro mig du mpste meka dem ändå). Så spara de pengarna till saker du vill förbättra/byta på bilen. Dock lär man känna sin bil när man bygger den och det är ju rätt roligt också, men räkna med 500-1000 timmar, minst.

Jag tycker alla bilar är skoj (bara de är racebilar) men det finns en STOR anlednig att rekomendera 944:an - Den är helgalvad. M.a.o även en -82:a har normalt sett i stort sett ingen rost i karossen (kolla bärarmarna bak på 85a och tidigare), och det finns roligare saker att göra än att laga rost, för det SUGER.

Vore kul att ta en titt på din race 944, har du möjligtvis några bilder på den? annars får man väl försöka komma förbi nån gång när du kör på bana. Var i Sverige håller du till förresten ?
Citera
Allmänt banåkaforum
Bil för bankörning
<<   1, 2, 3   >>
4658 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande